رسانه اقتصاد ترابری ایران

سوخت

سه شنبه, 14 آذر 1402
کیفیت سوخت مورد استفاده در خود افغانستان هم استاندارد نیست؛

رمز معمای ارجاع بنزین ایران از جانب طالبان

یک فعال صنعت حمل‌ونقل مجموع محمولات ارسالی به افغانستان را به دو صورت غیرقانونی و قانونی دانست و تأکید کرد که با توجه به کیفیت سوخت مصرفی افغانستان، احتمالاً دلیل مرجوع کردن محمولات سوختی ایران دلایلی غیر از کیفیت بنزین باشد.

مجتبی بهاروند، یکی از کارشناسان حمل‌ونقل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران درباره اشکال صادرات سوخت به افغانستان تصریح کرد: «سال‌هاست که به دو صورت، برای افغانستان محموله سوختی ارسال می‌شود. صورت اول به‌صورت قاچاق است و با توجه به تفاوت قیمت هر محصولی که ارسال شود، در آنجا مصرف می‌شود.»

او ادامه‌داد: «مدل دوم به‌صورت قانونی است، محمولاتی که بالغ بر سی سال است به افغانستان ارسال می‌شود و گاهاً به‌دلایل سیاسی یا عدم کیفیت بنزین محمولات برگشت داده شده است.»

بهاروند تاکید کرد: «با توجه به نوع سوختی که در افغانستان مصرف می‌شود و تانکرهایی که خودشان دارند و با آن حمل می‌کنند که همان تانکرها مشکلات بسیار دارد، سوخت ایران برای آنها بی‌کیفیت نیست.»

این فعال صنعت حمل‌ونقل با اشاره به اینکه البته سوخت ایران هم کیفیت خوبی ندارد، اظهار کرد: «پالایشگاه‌هایی که در دولت احمدی‌نژاد تأسیس شد پالایشگاه‌های بی‌کیفیتی است. به این ترتیب، کیفیت سوخت ایران نسبت به استاندارد جهانی وضعیت خوبی ندارد.»

بهاروند تصریح‌کرد: «با توجه به سوختی که در افغانستان مصرف می‌شود، به نظر می‎رشد که دلیل اصلی عودت محمولات ارسالی ایران، پایین بودن کیفیت نباشد.»

عمده خرید توسط خود تجار افغانستان است

این فعال صنفی درباره شیوه تجارت سوخت ایران و افغانستان بیان کرد که تجار افغانستان معمولاً مستقیم از شرکت نفت و گاز محمولات را خریداری می‌کنند. بعضی از تجار با شرکت حمل‌ونقل ایرانی کر می‌کنند و قرارداد می‌بندند اما بعضی‌ها هم خودشان شرکت حمل‌ونقل دایر کردند.»

بهاروند خاطرنشان کرد که معمولاً این تجار از بخش دولتی خریداری و بعضی هم از بورس تهیه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *