رسانه اقتصاد ترابری ایران

مترو

شنبه, 2 دی 1402
اختصاص یارانه به متروی پرند وظیفه دولت است نه شهرداری تهران؛

خط برگشت متروی پرند هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

در حالی که منتقدان به شهرداری تهران و شورای‌شهر به‌دلیل قیمت ۱۵ هزار تومانی بلیت متروی تهران-پرند معترض هستند، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران تأکید کرد که هزینه نگهداری و یارانه بلیت خطوط متروی خارج از شهر تهران باید توسط دولت تأمین شود. این در حالی است که شهرداری تهران هنوز یارانه‌ای بابت مسافران متروی پرند دریافت نکرده‌است. با این وجود، شهرداری فعلاً با نرخ یارانه‌ای به مردم پرند خدمات می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، تعیین قیمت ۱۵ هزار تومانی بلیت متروی تهران-پرند از همان روزی که در شورای‌شهر تهران به تصویب رسید، صدای اعتراض منتقدان را بلند کرد. آنها می‌گفتند که شهروندان پرندی به‌دلیل گرانی از تهران به پرند مهاجرت کردند، بنابراین بلیت ۱۵ هزار تومانی برای آنها مبلغ بالایی است و مدیران نباید بگویند پرند یک شهر اقماری است بنابراین می‌توانیم قیمت بلیت را آزاد بگیریم.

این دسته از منتقدان با اشاره به قیمت بلیت متروی تهران می‌گفتند: «نمی‌شود یک نفر از محله شهر ری تا صادقیه و سعادت‌آباد به ثمن‌بخس برود و شهرداری بگوید ما در اینجا یارانه قرار می‌دهیم، اما برای مردم پرند یارانه قرار ندهند و بگویند آزاد باشد.»

در همین رابطه، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران درباره  گران بودن کرایه بلیت متروی پرند به تهران به خبرنگار ترابران گفت: «هزینه نگهداری و یارانه بلیت خطوطی از مترو که خارج از شهر تهران هستند، باید توسط دولت تأمین شود؛ اما شهرداری تهران تا این لحظه هنوز یارانه‌ای بابت مسافران مترو پرند دریافت نکرده‌است.»

او افزود: «با این وجود و علی‌رغم اینکه متروی پرند خارج از محدوده شهر تهران است و به‌تبع بودجه و منابع شهرداری تهران نباید به خارج از شهر تهران تخصیص پیدا کند اما برای اینکه مردم این شهر دچار مشکل نشوند، فعلاً خدمات با نرخ یارانه‌ای در حال ارائه است. اما حتماً باید در زمان مشخص طبق آنچه در لایحه نرخ کرایه مشخص‌شده، قراردادی بین دولت و شرکت مترو منعقد شود و شیوه جبران هزینه‌های متروی پرند که خارج از محدوده تهران هست‌ مشخص شود.»

تشکری‌هاشمی تأکید کرد: «دولت می‌تواند سیاست‌های خود را به هر شیوه‌ای که مایل است، اعمال کند. ممکن است دولت بخواهد ۹۰ درصد یارانه به بلیت متروی پرند اختصاص دهد که اشکالی ندارد اما اینکه شهرداری تهران ملزم به پرداخت یارانه باشد به‌لحاظ قوانین بالادستی ممکن نیست. با این وجود تا زمان منعقد شدن قرارداد بین دولت و شرکت مترو، خدمات به‌صورت یارانه‌ای به مردم پرند ارائه می‌شود.»

قیمت بلیت متروی تهران-پرند بالا نیست

رئیس کمیسیون حمل نقل شورای‌شهر تهران در ادامه درباره میزان یارانه‌ای که فعلاً به بلیت متروی پرند تعلق می‌گیرد گفت: «کسی که وارد خطوط متروی تهران می‌شود، چیزی حدود ۳ هزار تومان بابت تردد در خطوط مترو هزینه می‌کند. اگر شهروند ساکن پرند از پرند وارد تهران شود باید برای دو بخش کرایه درنظر گرفته شود. یکی از پرند تا ایستگاه شاهد و دیگری از ایستگاه شاهد تا داخل شهر تهران. اکنون بلیت متروی تهران پرند ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان با کارت بلیت الکترونیک قیمت خورده‌است. یک شهروند پرندی بابت یک‌بار آمدن به شهر تهران و برگشتن حدود ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌کند. این در حالی است که طبق برآوردها بیش از ۳۰ هزار تومان هزینه جاری برای جابه‌جایی هر مسافر فقط از پرند تا شاهد است. بنابراین قیمت بلیت پرند به تهران نه‌تنها زیاد نیست بلکه این قیمت با درک و در نظر گرفتن مشکلات شهروندان این شهر برآورد شده‌است.»

تشکری‌هاشمی درباره زمان مشخص شدن میزان یارانه دولت به بلیت متروی تهران به پرند نیز توضیح داد: «این مسئولیت به شهرداری تهران داده شده که باید قرارداد را با دولت منعقد و مبلع یارانه را مشخص کنند. علاوه بر آن باید هزینه نگهداری خطوط هم مشخص شود. ما تا پایان سال برای این قرارداد مهلت گذاشته‌ایم و سال آینده بر اساس این قراردادها قیمت بلیت تهران-پرند تعیین می‌شود.»

خط برگشت متروی تهران-‌پرند هنوز به بهره‌برداری نرسیده است

او همچنین اعلام‌کرد: «هنوز خط برگشت متروی پرند به بهره‌برداری نرسیده‌است. هنوز نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود و بعد از اینکه این نواقص برطرف شد خط برگشت هم به بهره‌برداری می‌رسد و بعد از آن این خط با دو رام قطار کار خواهد کرد که بعد از این اتفاق سرفاصله حضور قطار در ایستگاه‌ها به یک ساعت کاهش خواهد یافت.»

خط مترو ساختیم اما قطار سفارش ندادیم

تشکری‌هاشمی در همین حال یادآور شد: «ما این خط مترو را ساختیم اما قطار برای این خط اختصاص داده نشده است. برای این خط از قبل قطار سفارش داده نشده و ما برای این خط از قطارهای داخل شهر تهران استفاده می‌کنیم. امیدوارم در سفارش‌های جدید برای این خط هم‌قطار اختصاص داده شود.»

رئیس کمیسیون حمل نقل شورای‌شهر تهران توضیح داد: «البته قطار این خط باید برای این مسیر طراحی شده باشد. مانند قطارهای مسیر تهران به کرج، قطارهای این مسیر هم باید برای مسافت طولانی مناسب باشند. بنابراین باید به‌لحاظ طراحی المان‌های داخل واگن ویژه باشند. با توجه به ویژگی‌هایی که مسیر دارد از جمله اینکه در مسیر بارش و باد و نزولات آسمانی است باید قطارها متناسب با این مسیر ساخته شوند که دوام بالایی داشته‌باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *