رسانه اقتصاد ترابری ایران

پنجشنبه, 25 فروردین 1401
معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خواستار شد؛

حمایت WHO از ایران در ارتقای ایمنی ترافیک

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی بر همکاری دوجانبه با سازمان بهداشت جهانی درباره ارتقای ایمنی ترافیک و تعریف پروژه‌های مشترک جدید برای افزایش ایمنی جاده‌ای تاکید کرد .
به گزارش پایگاه خبری ترابران، شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در نشست با سیدجعفر حسین، رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: «ما آمادگی داریم علاوه بر تکمیل پروژه‌های از پیش تعریف و آغاز شده با همکاری WHO ، پروژه‌های جدیدی با کمک تیم کارشناسی این معاونت برای افزایش ایمنی جاده‌ای در کشور را تعریف و آغاز کنیم.»
او با بیان اینکه در سال‌های گذشته برنامه ارتقای ایمنی ترافیک کشور تعریف شده است، اظهار کرد: «علاوه بر آن، ما قطعا از فعالیت‌های آموزشی، استفاده از تخصص و تجربه کشورهای دیگر و پروژه‌هایی با این مضمون حمایت خواهیم کرد.»
افندی‌زاده در باره خواسته‌هایش از WHO گفت: «ما انتظار داریم WHO دردو زمینه از ما حمایت کند. یکی از آنها حمایت و پشتیبانی در تدوین برنامه‌ها، اقدامات ارتقای ایمنی ترافیک، کاهش جانباختگان تصادف‌های رانندگی و مشارکت با کمیسیون ایمنی راه‌های کشور و دوم حمایت در تقویت دانش و ارتقای توان نیروی انسانی کمیسیون ایمنی راه‌ها و بهره‌وران مربوط به آن و افزایش ظرفیت‌ها است.»
او انجام پروژه‌های آزمایشی با موضوع ارتقای ایمنی ترافیکی در کشور با همکاری WHO را برای ارتقای سطح ایمنی جاده‌ای موثر شمرد و افزود: «در سال‌های گذشته در کشور فعالیت‌های بسیاری برای کاهش تصادف‌ها و تلفات جاده‌ای انجام گرفته است. در نوروز امسال بیش از ۵۰ میلیون خوردوهای سبک در جاده‌های کشور تردد کرد که متاسفانه در بازه ۲۰ روزه نوروز نزدیک به هزار جانباخته در راه‌های کشور داشتیم و این عددی قابل‌توجه است . دلیل اصلی این تصادفات سهم ۹۰ درصدی جابه‌جایی کشور از جاده‌هاست و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت بالای ایمنی ترافیک است.»
افندی زاده موضوع مهم دیگر را رعایت نکردن سرعت‌های مجاز در جاده‌ها دانست و گفت: «بیشترین شمار تصادف‌ها نیز در نزدیکی شهرها رخ می‌دهند که به دلیل کم‌توجهی رانندگان به رانندگی با سرعت ایمن است . رعایت نکردن سرعت مجاز ، خواب‌آلودگی ، واژگونی و رعایت نکردن فاصلۀ مناسب از مهم‌ترین عوامل تصادف‌ها به ویژه در دوره نوروزی اخیر است . یکی از راه‌های نظارت بر رعایت قانون‌ها بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند است و البته مسائل انسانی به ویژه آموزش نقش مهمی دارند . قوانین حوزه ترافیک به اندازه کافی در کشور وجود دارد و مشکل اصلی رعایت نکردن این قانون‌ها است.»

اعلام آمادگی WHO برای همکاری با وزارت راه‌ و شهرسازی در زمینه ارتقای ایمنی ترافیک
همچنین سیدجعفر حسین، رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی در این جلسه با تایید اظهارات افندی‌زاده آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده و نسبت به دعوت از تیم‌های متخصص بین‌المللی به‌منظور همکاری با وزارت راه‌و شهرسازی و تبادل دانش و تجربه ابراز تمایل کرد .
وی همچنین بر موضوع طرح شده توسط معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند ترابری و نیز نقش اصلی رفتار و فرهنگ رانندگی در تصادف‌های ترافیکی تاکید کرده و افزود : «حدود ۷۰ درصد تصادف‌ها ناشی از رفتار نادرست رانندگی است
به گفته رئیس دفتر کشوری سازمان بهداشت جهانی ، ایران در میان کشورهایی است که شمار بالای زخمیان و مرگ‌ومیر در اثر برخوردهای جاده‌ای را دارند، به همین دلیل WHO مایل است راه‌های افزایش همکاری با دولت جمهور ی اسلامی ایران را بررسی کرده و توان و امکان پشتیبانی خود را برای بهبود ایمنی ترافیک در ایران تبیین کند .

حسین زمینه‌های مهم قابل بررسی برای همکاری را در ایران دو حوزه گردآوری، ثبت و انبارش اطلاعات و مدیریت ترافیک و اعمال قانون دانست و با اشاره به پروژه مدیریت سرعت که هم‌اکنون در ایران با همکاری WHO اجرا می‌شود ، گفت : ۳ دانشگاه علم‌وصنعت ایران، تبریز و خوارزمی در کنار تیم‌هایی از وزارت راه و شهرسازی ، سازمان راهداری و پلیس راه در پیشبرد آن کوشا بوده‌اند و اعلام کردند که برونداد و نتایج این پروژه برای استفاده دیگر اعضای سازمان ملل در یک گزارش جهانی تدوین و منتشر خواهد شد .

وی تمایل سازمان بهداشت جهانی را به ویژه در زمینه‌هایی همچون گردآوری داده ، آموزش ، طراحی سیاست‌های ایمنی و اجرای اقدام‌های ایمنی اعلام کرد .

 

اجرای آزمایشی پروژه مدیریت سرعت در ۳ استان ایران با همکاری سازمان بهداشت جهانی

گفتنی است در این نشست رضا نفیسی ، رییس مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل‌ونقل ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشینۀ همکاری مشترک با سازمان بهداشت جهانی در زمینه ایمنی ترافیک ، به ارائه توضیحاتی درباره پروژه مدیریت سرعت پرداخت و گفت : این پروژه با همکاری WHO به طور آزمایشی در ۳ استان اصفهان ، مرکزی و خراسان رضوی انجام می‌گیرد و طی آن مشاوران بین‌المللی این سازمان با حضور در راه‌های کشور ، تشکیل جلسه‌ها و ارائۀ نکات آموزشی و فنی در پیشبرد پروژه مشارکت داشته‌اند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *