رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

یکشنبه, 5 آذر 1402
هواپیماهای موجود پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست؛

توسعه ناوگان هوایی در پیچ تحریم و قیمت‌گذاری دستوری

یک کارشناس صنعت هوانوردی تحریم‌ها، ضعف مدیریتی، قوانین کشور و قیمت‌گذاری دستوری را عوامل سد راه توسعه ناوگان هواپیمایی کشور دانست و گفت: «اگر توسعه ناوگان اتفاق افتاده بود باید تقاضای موجود را پاسخ می‌داد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، تقریباً همگان بر سر کمبود هواپیما در کشور و در کنار آن فرسودگی ناوگان موجود متفق‌القول هستند. کاهش بلیت و مشکلات ایجاد شده برای تهیه آن نیز می‌تواند یکی از آثار همین کمبود ناوگان باشد؛. اما راهکار دولت به‌عنوان متولی اصلی تهیه این ناوگان چه بوده و چه اقداماتی انجام شده است؟

23 آبان امسال بود که وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد هرماه تعدادی هواپیما خریداری می‌شود. مهرداد بذرپاش در حاشیه مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش در جمع خبرنگاران گفته بود که تعداد قابل‌توجهی هواپیما تا پایان دولت سیزدهم به ناوگان حمل‌ونقل هوایی اضافه می‌شود. همچنین او در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: «با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه در صنعت هوایی کشورمان، تاب‌آوری این صنعت روز‌به‌روز در حال افزایش است و توسعه ناوگان نیز از روش‌های مختلف در حال پیگیری است.

این سخنان وزیر راه و شهرسازی در حالی منتشر شد که آمار سفرهای هوایی و نشست‌وبرخاست هواپیماها در فرودگاه‌های کشور به‌جای تایید افزایش ناوگان، نشان‌دهنده کمبود ناوگان هوایی در کشور است. حالا آیا واقعاً آثار این نوسازی و افزایش ناوگان در صنعت هوانوردی کشور مشاهده شده است؟

مشکلات توسعه ناوگان همچنان بیشتر از پیش

یک کارشناس صنعت هوانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران تاکید کرد که در مجموع مشکل توسعه ناوگان حل نشده است. هرچند که در حال حاضر اقدامات و تلاش‌هایی در حال انجام است اما نمود ظاهری توسعه ناوگان که پاسخگویی به تقاضا است؛ هنوز دیده نمی‌شود.

علیرضا منظری درباره مشاهده آثار نوسازی ادعا شده‌ دولت اظهار کرد: «یک تقاضا در کشور برای استفاده از هواپیما وجود دارد و این تقاضا باید به وسیله عرضه که توسعه ناوگان هوایی است، پاسخ داده شود. هر زمان به‌جایی رسیدیم که تقاضا پاسخ داده شد، یعنی افراد برای سفر مشکل تهیه بلیت و رفت‌وآمد نداشته باشند، می‌توان گفت ناوگان توسعه پیدا کرده است. طبیعتاً وقتی چنین نشانه‌ای نباشد، توسعه ناوگان اتفاق نیفتاده است.»

او خاطرنشان کرد: «اکنون این تقاضا پاسخ داده نشده و اگر کسی بخواهد با هواپیما مسافرت کند، باید از مدت‌ها قبل دنبال تهیه بلیت باشد. علاوه بر آن اکنون در قیمت بلیت هم مشکلات وجود دارد.»

علاوه بر تحریم، در مدیریت و قوانین هم ضعف داریم

این کارشناس صنعت هوانوردی در ادامه درباره علل عدم توسعه ناوگان هوایی اظهار کرد: «یکی از مشکلاتی که باعث عدم توسعه ناوگان هوایی شده بی‌شک تحریم‌ها است؛ اما موارد دیگری هم می‌تواند وجود داشته باشد. برخی از این مشکلات به قوانین اقتصادی کشور و ضعف‌های مدیریتی برمی‌گردد.»

منظری افزود: «بحث‌های مدیریتی به خود شرکت‌های هواپیمایی برمی‌گردد. مدل مدیریت شرکت‌های هواپیمایی ایران، از منظر موضوعات روز یا به‌هنگام‌سازی روش‌های مدیریتی در شرکت‌ها هواپیمایی، دارای ضعف است.»

باز هم پای تغییر نرخ ارز در میان است

او با اشاره به اینکه در حوزه هواپیمایی نیز مشکلات اقتصادی مشکل‌زا و برخی قوانین دست‌وپاگیر هستند، گفت: «یکی از مشکلات اقتصادی بحث ارز است. تغییرات نرخ ارز باعث می‌شود ارز کمتری در دست شرکت‌های هواپیمایی باشد که با آن بتوانند به‌سادگی قطعات هواپیما وارد کشور کنند.»

منظری همچنین به مشکل اعطای تسهیلات اشاره کرد و اضافه کرد: «موضوع بعدی که سد راه توسعه ناوگان هواپیمایی می‌شود، مشکل اعطای تسهیلات و وام به شرکت‌هاست. باید سیستم بانکی به سمتی برود که بتوان به‌راحتی به شرکت‌های هواپیمایی وام و تسهیلات اعطا کند که با این تسهیلات هواپیما خریداری کنند.»

قیمت‌گذاری دستوری تمایل به توسعه را از بین می‌برد

این کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری امکان یک رقابت سالم را به‌وسیله قیمت بازار بین شرکت‌های هواپیمایی از بین می‌برد، تاکید کرد: «قیمت به شکل دستوری تعیین می‌شود و به شرکت‌های هواپیمایی امکان نمی‌دهد که نقدینگی داشته باشند و امکان بازگشت سرمایه ندارند.»

نظری تصریح کرد که با این شرایط شرکت‌ها عموماً رقابت برای خرید هواپیمای جدید ندارند، زیرا بازگشت سرمایه را نمی‌توانند تخمین بزنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *