رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 11 دی 1400
مدیرعامل شرکت دانش بنیان بارپین در گفتگو با «ترابران» تاکید کرد:

توزیع هوشمند و متوازن بار و ناوگان،حلقه گمشده حمل و نقل

مدیرعامل شرکت دانش بنیان «بارپین» پایین بودن بهره وری به خصوص در عرصه توزیع بار و ناوگان را معضل اصلی حوزه حمل و نقل جاده ای دانست.

علی اکبر کرمی در گفتگو با خبرنگار «ترابران» در ادامه خاطرنشان کرد: به طور کلی در دو شاخص دچار برای حمل و نقل جاده ای ما مشکل ساز شده است، اولا اینکه متوسط پیمایش سالیانه ناوگان ما خیلی پائین است .این میزان در کشور 80 هزار کیلومتر است درحالیکه این رقم در کشورهای پیشرفته 200 هزار کیلومتر است. دومین شاخص، درباره برگشت خالی کامیون است. طی بررسی ها، بالای 43 درصد پیمایش سالیانه ناوگان خالی است که این رقم در کشورهای پیشرفته بین 15 تا 18 درصد است .

وی اظهار داشت : ایجاد زیر ساخت برای توسعه کسب و کار شرکتهای حمل و نقل هوشمند ، بازارگاهها، اعلان بارها ، صنایع بزرگ و متوسط، پایانه ها و سامانه های اعلام بار و … از جمله رسالت بارپین است تا علاوه بر توسعه کسب و کار از داده های تولید شده برای توزیع بهینه بار و ناوگان استفاده نمایند .

کرمی با بیان اینکه در کشور 360 هزار ناوگان فعال داریم که سالیانه 550 تا 600 میلیون تن بار جابجا می کنند گفت : نبود توازن در توزیع بار و ناوگان حلقه مفقوده صنعت حمل و نقل جاده ای است . عدم حضور به موقع و نبود ناوگان، صاحبان بار را آزار می دهد. کمبود بار مناسب ناوگان در مقاصد تخلیه، خواب زیاد در مبادی و عدم به صرفه بودن کامیون داری نیز نگرانی جدی رانندگان و کامیونداران است که توزیع هوشمند و متوازن بار و ناوگان می تواند تا حدود بسیار زیادی این مشکلات را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه فرآیندهای حمل و نقل به صورت عرفی و سنتی انجام می شود و داده یکپارچه جریان حمل در صنعت حمل و نقل کشور شکل نگرفته، تصریح کرد: وجود سامانه یکپارچه برای تجمیع داده های حمل و نقل، پردازش، تحلیل و توزیع آن یک راهکار اساسی برای بهبود وضعیت کنونی است تا بتواند به بهبود اقتصاد حمل و نقل کمک نماید.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان بارپین با اشاره به اینکه در کشور سالیانه نزدیک به 700 میلیون دلار گازوئیل را از محل یک سرباری ناوگان جاده ای هدر می دهیم اظهار کرد: عمر هدر رفته رانندگان ، هزینه لاستیک، تصادفات جاده ای در حالت تردد خالی ناوگان، فرسایش جاده، محیط زیست و واردات قطعات سالانه میلیاردها دلار را به اقتصاد کشور تحمیل می کنند که راهبرد اخیر مشترک سازمان راهداری و ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری میتواند جلوی بسیاری از این هدر رفت ها را بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *