رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

دوشنبه, 13 آذر 1402
در بیانیه دبیرکل سازمان ملل متحد مطرح شد:

تلاش همگانی برای بهبود دسترسی معلولان به حمل‌و‌نقل هوایی

افراد دارای معلولیت باید بتوانند از سفر هوایی به اندازه افراد عادی لذت ببرند. این امر مستلزم تلاش‌های همه‌جانبه از سوی دولت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و سایر سازمان‌های مرتبط است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت، گفت: «امروز، در نیمه راه برنامه ۲۰۳۰، افراد دارای معلولیت همچنان با تبعیض سیستماتیک و موانعی روبه‌رو هستند که مشارکت آنها را در جامعه محدود می‌کند.»

بیانیه گوترش با «دعوت از جهان به همکاری با افراد دارای معلولیت برای طراحی و ارائه راه‌حل‌هایی بر اساس حقوق برابر در هر کشور و جامعه» به پایان رسید.

این حقوق، شامل دسترس‌پذیری، مشارکت کامل و مؤثر در جامعه، از جمله آزادی رفت‌وآمد و آزادی انتخاب می‌شود.

یکسان‌سازی دسترسی به حمل‌و‌نقل هوایی برای افراد دارای معلولیت، یکی از اهداف مهم ایکائو است. برای تحقق این هدف، شورای ایکائو استانداردهایی را در این زمینه تصویب کرده است. این استانداردها با قرار گرفتن در پیوست 9 – تسهیل به کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین‌المللی، برای همه کشورهای عضو ایکائو الزام‌آور هستند.

ایکائو تلاش می‌کند تا توجه جامعه بین‌المللی را به مسائل دسترسی افراد دارای معلولیت در حمل‌و‌نقل هوایی جلب کند و معتقد است که برای بهبود دسترسی افراد دارای معلولیت به حمل‌و‌نقل هوایی، باید توجه بیشتری به این مسائل در سطح بین‌المللی صورت گیرد.  این امر، می‌تواند به دولت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی کمک کند تا اقدامات بیشتری را برای رفع موانع دسترسی افراد دارای معلولیت انجام دهند.

کریستوفر وود، مشاور دسترسی هوانوردی، که برای مشارکت‌های خود در این زمینه نشان امپراتوری بریتانیا (MBE)  را دریافت کرده است، از پیشرفت‌های انجام‌شده در زمینه دسترسی افراد دارای معلولیت به حمل‌و‌نقل هوایی استقبال کرد.

او با بیان اینکه این افراد هنوز با خطر بیشتری نسبت به سایر مسافران سفر می‌کنند، معتقد است که برای کاهش این خطر، باید نوآوری‌های بیشتری در طراحی و ساخت هواپیماها و سایر وسایل حمل‌و‌نقل هوایی انجام شود. همچنین، قوانین و مقررات جدیدی باید وضع شود تا حقوق افراد دارای معلولیت در این زمینه تضمین شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *