رسانه اقتصاد ترابری ایران

محیط زیست

دوشنبه, 22 آبان 1402
اعلام خطر و وضعیت قرمز هوای پایتخت؛

بخیل شدن آسمان بر زمین یا بی‌کفایتی مسئولان

علامتی که امروز شاخص هوا در کلانشهر تهران نشان می‌داد،‌ اعلام خطر یا وضعیت قرمز بود، زیرا کیفیت هوا در این شهر با قرار گرفتن روی شاخص ۱۱۳ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، هنوز از سرمای هوا خبری نیست که آلودگی هوا بخواهد مهمان شهر و تشدید آلودگی با پدیده وارونگی هوا توجیه شود‎‌؛‌ اما علامتی که شاخص هوا در کلانشهر تهران امروز (دوشنبه، 22 آبان) نشان می‌داد،‌ اعلام خطر یا وضعیت قرمز بود. این جمله یادآور آژیر خطر در زمان جنگ است که هشدار می‌داد علامتی که اکنون می‌شنوید اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی انجام می‌شود. اکنون نیز با علامت هشدار شاخص‌ هوا در تهران یا هر شهر دیگر نشان از حمله هوایی به ریه‌های شهروندان دارد؛ البته عامل نهایی ایجاد چنین شرایطی بخیل شدن آسمان بر زمین است که به خودی خود بر اثر تغییرات اقلیمی روی داده و همان تغییرات اقلیمی نیز ریشه در دخالت انسان در طبیعت دارد. از طرف دیگر، ‌در ایران از بین بردن منابع طبیعی و جنگل‌ها، تولید بنزین بی‌کیفیت،‌ مصرف بالای بنزین،‌ نامناسب بودن وضعیت حمل‌ونقل عمومی، فرسودگی ناوگان، ساخت‌وسازهای بی اساس و بی‌رویه،‌  وجود کارخانه‌های صنعتی در شهر و ده‌ها عامل دیگر که هر کدام نشان از نوعی بی‌کفایتی دارد،‌ دست به دست هم داده‌ و باعث شده است که بخل آسمان بر زمین افزون شود. در نتیجه، شایسته است که پیش از عادی جلوه دادن پدیده آلودگی در شهرهایی مانند تهران، اصفهان،‌ مشهد، یزد و … به دنبال نمونه‌هایی از بی‌کفایتی‌های مختلف مسئولان به‌ویژه در اجرای قانون هوای پاک بود.

در این شرایط، سنجش کیفیت هوا امروز (دوشنبه، 22 آبان)‌ در ایستگاه‌های باقرشهر با شاخص ۱۶۶، پاکدشت با شاخص ۱۵۱، سلامت با شاخص ۱۶۵، شریف منطقه دو با شاخص ۱۵۵، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۱۵۲، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۱۶۳، فرمانداری شهرری با شاخص ۱۶۱، قائم با شاخص ۱۵۱، قرچک با شاخص ۱۶۵ و ورامین با شاخص ۱۷۸ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۱۰۱، اقدسیه منطقه یک با شاخص ۱۰۵، امام خمینی با شاخص ۱۲۳، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۱۴۶، پیشوا با شاخص ۱۰۷، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۱۴۵، تهران پارک شکوفه با شاخص ۱۳۰، چشمه با شاخص ۱۰۴، دانشگاه تهران با شاخص ۱۲۹، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۱۰۶، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۱۰۹، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۱۴۷، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۱۰۲، شهرداری منطقه دو با شاخص ۱۰۳، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۱۲۵، شهریار با شاخص ۱۳۲، قدس با شاخص ۱۱۰، لواسانات با شاخص ۱۰۵، ملارد با شاخص ۱۴۴ در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

گفتنی است شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

آلودگی هوای اصفهان وارد دهمین روز شد

هوای اصفهان برای عموم شهروندان ناسالم است اصفهان- شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان امروز دوشنبه بیست و دوم آبان با میانگین ۱۵۲ در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان است. آلودگی شدید هوای اصفهان از شنبه ۱۳ آبان آغاز و امروز وارد دهمین روز شد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان احمدآباد و ولدان با ۱۵۴، میدان انقلاب با ۱۷۳، پارک زمزم با ۱۶۶، بزرگراه خرازی و سپاهان شهر با ۱۵۶، رهنان با ۱۵۹، خیابان فیض با ۱۵۳ و خیابان میرزا طاهر با ۱۵۷ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در کردآباد با ۲۱۷ AQI بنفش و بسیار ناسالم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *