رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

یکشنبه, 29 بهمن 1402
سهم 10 درصدی ریل از جابه‌جایی بار در کشور؛

بار ترانزیتی در ایران روی ریل نمی‌آید

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه سهم ریل از حمل بار در کشور فقط 10 درصد است، گفت: «۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توان فنی و مهندسی در داخل کشور داریم اما فقط از یک‌پنجم آن یعنی 20 هزار میلیارد تومان استفاده می‌کنیم.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی که در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی سخن می‌راند، زیرساخت‌های هر کشوری را یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی خواند و گفت: «در هیچ کشوری امکان رشد اقتصادی بدون تعریف زیرساخت‌ها وجود ندارد، به صورتی که بین رشد اقتصادی و وجود زیرساخت‌ها رابطه مستقیمی برقرار است و ایران هم با وجود برخورداری از موقعیت جغرافیایی خاص از این موضوع و قاعده مستثنی نیست.»

خادمی با بیان اینکه بخشی از توسعه اقتصادی اجتماعی کشور از موقعیت پل ارتباطی بین شرق و غرب حاصل شده است، اظهار کرد: «زمانی هر کشوری برای برقراری تجارت از ایران عبور می‌کرد. اکنون اگر بخواهیم مسیر ارتباطی و استفاده از این ظرفیت خدادادی را حفظ کنیم باید زیرساخت‌های حمل‌ونقلی را ایجاد و تکمیل کنیم.»

او با بیان اینکه زیرساخت بهینه حمل‌و‌نقل در خشکی ریل است که سهم آن از حمل‌ونقل بار در کشور فقط 10 درصد است و در ترانزیت هم این عدد کمتر است، گفت: «در حال حاضر فقط ۵۰ میلیون تن بار از طریق ریل عبور می‌کند. در حوزه ترانزیت هم سهم ما ۱.۷ درصد بوده است. این یعنی یا زیرساخت ما بهینه نیست یا به‌خوبی از آن استفاده نمی‌کنیم.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه در شرایط حاضر تناسبی بین تقاضا و ناوگان نداریم، گفت: «جایی که بار داریم، ریل نداریم و جایی که ریل داریم، یا واگن و ناوگان نداریم یا در آن مسیر تعریف نکردیم. نتیجه این کار در بخش مهندسی نشان می‌دهد که تناسبی در این زمینه وجود ندارد. دلیل هم این است که یارانه‌ای به اسم نفت از جیب مردم می‌دهیم. اگر این یارانه قطع شود، بسیاری از شرایط حمل‌و‌نقلی ایران به هم می‌خورد.»

خادمی با اشاره به عدم بهره‌برداری از راه‌آهن در انتقال بار ادامه داد: «در بندر امام و بندرعباس ریل داریم اما سهم ریل از انتقال بار همین میزان است و باید دید مشکل چیست که حتی با وجود ریل استفاده خوبی از آن زیرساخت نمی‌شود.»

به گفته خادمی؛ خطوط ریلی افزایش پیدا کرده و به ١۵ هزار کیلومتر رسیده است اما همچنان سهم ریل در انتقال بار ١٠ درصد مانده است.

او به عدم توازن میزان بار و زیرساخت در بعضی مناطق اشاره و اظهار کرد: «رفع گلوگاه‌ها باید مهندسی باشد. گاهی دیده می‌شود در یک بندر ۷۰ میلیون تن ظرفیت بندری داریم اما ظرفیت ریل ما سه میلیون تن است، یعنی زیرساخت نداریم و باید زیرساخت ایجاد کنیم.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تاکید کرد: «در بخش برون‌مرزی برای حفظ موقعیت جغرافیایی، حداقل ۱۵ میلیون تن ظرفیت داریم که به ریل منتقل نمی‌شود و ممکن است به زیرساخت و ناوگان هم مرتبط نباشد.»

او افزود: «زمانی ما توان مهندسی کمی داشتیم و باید نیرو وارد می‌کردیم، اما امروز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توان فنی و مهندسی اجرایی در داخل کشور داریم اما فقط از یک‌پنجم توان مهندسی یعنی 20 هزار میلیارد تومان استفاده می‌کنیم. اگر قرار باشد به توسعه اقتصادی مصوب در برنامه‌های توسعه برسیم، باید زیرساخت‌ها را اعم از ناوگان و ریل توسعه دهیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *