رسانه اقتصاد ترابری ایران

زیر ساخت

شنبه, 21 بهمن 1402
ایجاد دسترسی موقت برای نوروز؛

آزادراه منجیل – رودبار شهریور 1403 به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس هیئت‌مدیره شرکت تضامنی عطاردیان و پیمانکار بخشی از پروژه آزادراه منجیل- رودبار از احتمال بازگشایی موقت این آزادراه در تعطیلات نوروز خبر داد و بازگشایی تکمیلی و نهایی آن را به اواخر تابستان موکول کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، مهندس محمد عطاردیان، رئیس هیئت‌مدیره شرکت تضامنی عطاردیان با بیان اینکه احتمالاً آزادراه منجیل‌ – رودبار در ایام عید برای عبور مردم بازگشایی شود، از موقتی بودن آن خبر داد و به خبرنگار پایگاه خبری ترابران گفت: «این کار به‎‌منظور کاهش بار ترافیکی ایام عید انجام می‌شود.»

عطاردیان با تاکید بر اینکه این آزادراه در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری تکمیلی و نهایی می‌رسد زیرا کار بسیار سخت است، اظهار کرد: «برنامه این است که برای سفرهای نوروزی که جاده‌ها شلوغ می‌شوند، حداقل راهی باز کنیم که مردم بتوانند از این مسیر عبور کنند. ممکن است کار تمام نشود اما مسیر را باز می‌‌کنیم که مردم در ایام عید بتوانند از آزادراه استفاده کنند.»

او در توضیح سختی‌های ساخت آزادراه منجیل – رودبار می‌گوید: «کار ساخت تونل‌ها و پل‌ها کار بسیار سختی بود اما اکنون تمام کارها انجام شده است و تقریباً کار تکمیل و کارهایی مانند مثل کار گذاشتن قرنیزها، نرده و رنگ‌کاری مانده است. همچنین با توجه به عمیق بودن زیاد دره، قسمت‌های در کنار رودخانه را باید دیوارسازی می‌کردیم. علاوه بر آن باید کوه را برش می‌دادیم که همین موارد کار را بسیار سخت کرده بود.»

او با بیان اینکه الان ماشین‌‌آلات زیادی مشغول کار هستند، خاطرنشان کرد: «پل‌های بزرگ بر اثر حرارت بالا و پایین باید بتوانند بر تکیه‌گاه خود حرکت کنند، در غیر این صورت تحت‌فشار خرد می‌‌شوند. این تکیه‌گاه‌ها باید ساخته شود. البته تکیه‌گاه‌های اصلی باید از سوئیس وارد شوند. در این پروژه، با هماهنگی با کارفرما تعدادی تکیه‌گاه خریداری و نصب شده است تا اینکه بعد وارد کردن تیکه‌گاه‌های صعودی آنها جایگزین شوند.»

عطاردیان در پاسخ به این پرسش که آیا بازگشایی این مسیر در ایام عید با وجود تکمیل نشدن نهایی مشکلی از لحاظ ایمنی ایجاد نمی‌‌کند، چنین پاسخ داد که دسترسی مردم برای نوروز به‌صورت موقت خواهد بود اما این عبور موقت از لحاظ ایمنی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و قرار است تا آن زمان تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی نیز نصب شوند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت تضامنی عطاردیان همچنین در پاسخ به این پرسش که در ساخت این آزادراه چقدر از برنامه‌ریزی اولیه تاخیر به وجود آمده است، اظهار کرد: «هیچ عقب‌ماندگی در کار نیست چون قرار بود ساخت آزادراه سال آینده باشد و ما از برنامه جلو هم هستیم، اما دولت می‌‌خواهد زودتر از موعد این کار را انجام دهد.»

او از تامین مالی این پروژه گلایه کرد و گفت: «تا به امروز پول به‌صورت قطره‌چکانی به پروژه تزریق شده و ما حتی پول قرض کرده و از بانک وام گرفته‌ایم. این تاخیرها هم مشکلات جدی برای ما به وجود آورده است؛ اما اکنون با توافقاتی که با دولت صورت گرفته، قول داده‌اند که تامین مالی را انجام دهند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *