رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل عمومی

سه شنبه, 17 بهمن 1402
غافلگیری پایتخت‌نشینان با شروع زودهنگام ترافیک عید؛

کمبود مترو و اتوبوس امان شهروندان تهرانی را برید

هنوز بیش از 40 روز به شروع سال جدید مانده اما شلوغی خیابان‌ها و ازدحام در وسایل حمل‌ونقل عمومی حکایت از شروع زودهنگام داستان تکراری ترافیک کلافه‌کننده «شب عید» تهران را دارند؛ ترافیکی که همیشه در ماه پایانی سال شروع می‌شد امسال زودتر از سال‌های گذشته از راه رسیده؛ از همین حالا در ساعت‌های ابتدایی روز و همچنین انتهایی عصر در اتوبوس و مترو جای سوزن انداختن نیست و کلافگی مسافران از چهره‌هایشان هویداست.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، اگر از متروسواران و اتوبوس‌سوارهای همیشگی بپرسید که وضعیت این روزها در خطوط پرتردد مترو و اتوبوس چگونه است، جواب‌شان دست ‌کمی از خودروسوارهای تهران‌نشین ندارد. آنها می‌‌گویند برای سوار شدن به قطارهایی که فاصله حرکت آنها ۴ تا ۵ دقیقه است، باید دست‌کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه معطل شوند. این زمان گاهی بیشتر از ۲۰ دقیقه می‌شود چون در ساعت اوج ترافیک قطارهایی که به ایستگاه می‌رسند آن‌قدر از جمعیت اشباع شده‌اند که کمک دیگر مسافران برای جا دادن مسافر جدید افاقه نمی‌‌کند و مسافر نگون‌بخت باید تا رسیدن قطار بعدی که معلوم نیست در آن هم جایی برایش باشد یا خیر، صبر کند.

روایت‌هایی از کلافگی شهروندان در اتوبوس‌ها و متروهای شلوغ

زن جوانی که کارمند بخش دولتی است با اظهار گلایه از اینکه 2 قطار رفت اما جای سوزن انداختن هم نبود؛ می‌گوید: «الان که هنوز بهمن ماه هست وضع حمل‌ونقل عمومی این است. چه برسد به اسفند ماه و روزهای پایان سال…»

زن دیگری که بخت یارش بوده و توانسته به‌عنوان نفر هفتم روی صندلی‌های ۶ نفره قسمت زنانه قطار خود را جای دهد با تلخی می‌گوید: «با این وضعیت باید دعا کنیم که قطاری خراب نشود و مسافران را سردرگم نکند! ایرادگیری مسئولان شهری از گذشتگان گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌کند، این مردم هستند که با بی‌تدبیری آنها هر روز بیشتر از روز قبل در ترافیک یا منتظر قطار مترو می‌مانند.»

این مکالمات تنها متعلق به این دو زن در مترو نیست و اگر مسافر مترو یا اتوبوس‌های درون‌شهری تهران باشید، در روزهای اخیر این غرولند‌ها را در ایستگاه‌ها، صندلی‌ها و راهروهای واگن‌های مترو و اتوبوس فراوان به گوشتان خورده است؛ به ویژه اینکه در ساعت‌های ابتدایی و انتهایی روز که شلوغی قطارها و اتوبوس‌ها صبر و امان مسافران خسته از کار یک ساله را بریده است.

«مامان بیا با تاکسی بریم. ۳ تا اتوبوس رفت اما هنوز این‌همه صف مانده است. مدرسه‌ام دیر شده است…» به‌محض اینکه می‌خواهم سر حرف را با زن میانسال باز کنم دست دخترش را می‌گیرد و ناامید از سوار شدن به اتوبوس به آن‌طرف خیابان می‌روند و سوار تاکسی می‌شوند. با این حال مسافران دیگر که حساب‌وکتاب ته‌جیبشان اجازه نمی‌دهد با تاکسی بروند، سفره دلشان باز می‌شود: «من همیشه از اتوبوس استفاده می‌کنم. چون تقریباً مسافر اول خط هستم و گاهی می‌توانستم صندلی برای نشستن پیدا کنم اما این روزها عجیب شلوغ شده است. آدم کلافه می‌شود»، «ای کاش مسئولان فقط یک روز با اتوبوس و مترو تردد می‌کردند تا مشکلات مردم را از نزدیک درک می‌کردند.» و…

کمبود اتوبوس و واگن مترو؛ مقصر اصلی ترافیک زودهنگام عید

به گفته مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تعداد اتوبوس‌های فعال شهر تهران حدود ۲۹۰۰ دستگاه است. از سوی دیگر بر اساس آماری که سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تهران ارائه کرده روزانه 3.5 میلیون نفر از اتوبوس استفاده می‌کنند. این یعنی به ازای هر 1200 نفر یک دستگاه اتوبوس در شهر تهران وجود دارد.

البته این آمار مربوط به روزهای عادی است و در روزهای پایانی سال تعداد مسافران ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور بیشتر می‌شود.

وضعیت متروی تهران هم دست کمی از اتوبوس‌ها ندارد و کمبود واگن‌های مترو در روزهای پایانی سال خود را بیش از قبل نشان می‌دهد.

به گفته مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه روزانه ۲.۵ میلیون سفر با ۱۷۱ رام قطار در خطوط هفت‌گانه متروی تهران انجام می‌شود. هرچند رقم دقیقی از تعداد واگن‌های فعال در شهر تهران وجود ندارد اما رقمی بین هزار ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ واگن برآورد می‌شود. این بدان معناست که هر واگن روزانه بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ مسافر جابه‌جا می‌کند.

بنابر آماری که تشکری هاشمی در یک گفت‌وگو ارائه داده بود، در سال ۸۴ متروی تهران، ۳۵۰ واگن داشت و روزانه در مجموع ۶۰۰ مسافر در تهران با مترو جابه‌جا می‌شدند این یعنی به طور متوسط ۲ مسافر با هر واگن. این در حالی است که به گفته مسئولان اکنون آمار مسافران مترو به بیش از ۲ میلیون مسافر در روز رسیده است. این یعنی جمعیت مسافر روزانه مترو به‌طور تقریبی ۵ هزار برابر شده در حالی که ناوگان در این زمان فقط ۳ برابر شده است.

ازدحام جمعیت در وسایل حمل‌ونقل عمومی؛ هر روز بدتر از دیروز

بیش از دو سال از عمر حضور اصولگرایان در بهشت تهران می‌گذرد و وعده‌های آنان برای بهبود حمل‌ونقل عمومی پایتخت نه‌تنها محقق نشده بلکه شواهد نشان می‌دهد حال حمل‌ونقل عمومی بدتر هم شده است.

واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ۱۲ متری، ۱۰ هزار ون برقی و ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی و همچنین واردات بیش از هزار دستگاه واگن برای متروی تهران از چین جدید‌ترین وعده‌هایی است که به‌تازگی علیرضا زاکانی، شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر به پایتخت‌نشینان داد اما زمان دقیق برای تحقق این وعده خوش‌ آب‌ورنگ اعلام نکرد.

مدیریت فعلی شهر تهران از دو سال پیش که روی کار آمد، روزی نبود در پاسخ به گلایه شهروندان از افت کیفیت حمل‌ونقل عمومی، عملکرد منفی مدیریت قبلی را علم نکند و همه تقصیرها را به گردن مدیران سلف نیندازد. هر بار هم وعده ورود واگن و اتوبوس جدید را به ناوگان ریلی و اتوبوسرانی می‌‌دهد اما تا به امروز که بیش از نیمی از عمر حضورشان در بهشت گذشته، وضعیت حمل‌ونقل نه‌تنها بهتر نشده بلکه گلایه روزانه شهروندان، خرابی اتوبوس‌ها و قطارها و همچنین بیشتر شدن سرفاصله حرکت‌ از مبدأ نشان می‌دهد وضعیت بدتر هم شده است.

نشانه دیگر که از بدتر شدن اوضاع حکایت دارد، شروع زودهنگام ترافیک شهری و شلوغی سرسام‌آور اتوبوس‌ها و قطارهای مترو است. در حالی که هنوز بیش از 40 روز تا عید مانده اما ترافیک‌های سنگین شب عید زوتر رسیده است؛ ترافیک‌های سرسام‌آوری که به نظر می‌رسد هیچ وقت تمام نمی‌شود و این داستان تکراری هر سال هولناک‌تر از قبل هم خواهد شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *