رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

چهارشنبه, 1 آذر 1402
اعتراضاتی بر مصوبه مجلس درباره گرانی بلیت پروازهای خارجی‎؛

شعار «سفر ارزان» با مصوبات مجلس و دولت همخوانی ندارد

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  مستثنی کردن مسافران سفرهای زیارتی را از سیاحتی ایجاد تبعیض و دوگانگی بین مردم دانست و گفت: «همه مسئولان درباره سفرهای ارزان شعار می‌دهند و سخن می‌گویند اما تصمیمات و مصوبات آنها در زمینه گران‌تر کردن سفر است.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بعد از کاهش ارز مسافرتی، افزایش قیمت ارز، افزایش عوارض خروج از کشور حالا قرار است سفرهای خارجی گران‌تر هم بشود‏؛ چراکه بهارستان‌نشینان در همان روزی که به افزایش سن بازنشستگی رأی دادند، به وزارت راه و شهرسازی هم اجازه دادند از مسافران پروازهای خارجی معادل ۱۰ یورو به ازای هر مسافر به صورت جداگانه دریافت و به حساب مربوط در خزانه‌داری کل واریز کند.

توجیه آنان برای گران‌ کردن سفرهای خارجی هم این بود که منابع حاصل از این راه صرف تامین زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی شود. با این حال، در همین مصوبه استثنا قائل شدند و سفرهای زیارتی را از حیطه شمول ۱۰ یورو اضافه قیمت جدا کردند!

در همین زمینه، حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  که کاملاً مخالف مصوبه مجلس است و به شدت نسبت به آن انتقاد دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران با بیان اینکه درست است که مجلس قانون‌گذار هست و اختیاراتی دارد، ولی متاسفانه مصوبه‌هایش کارشناسی نشده است، گفت: «مثلا آخرین مصوبه آنان درباره دریافت ۱۰ یورو از مسافران پروازهای خارجی مصوبه بسیار عجیبی است؛‌ چراکه ارز رایج مملکت ریال است اما مجلس مصوبه می‌گذارد که از مردم بر اساس یورو پول بگیرند! کجای دنیا چنین کاری می‌‌کنند که نمایندگان ما چنین طرحی را مصوب کردند؟»

او با بیان اینکه این مصوبه از اساس ایراد دارد، تاکید کرد: «نمایندگان، وکلای مردم در مجلس هستند، اما متاسفانه مصوبه‌ای را  تنظیم و تصویب می‌کنند که بر اساس یورو از مردم پول اخذ شود. آنها حق ندارند مبنای اخذ درآمد را ارز غیررایج و غیر ریال در نظر بگیرند.»

از سفر ارزان سخن می‌گوییم اما مصوباتمان برای گرانی است

رفیعی سپس از اثر منفی این مصوبه بر صنعت گردشگری کشور گفت و توضیح داد: «هر افزایش قیمتی بر کاهش سفرها اثر مستقیم دارد. از یک سو رئیس‌جمهور، معاون اول و مسئولان دیگر اعلام می‌کنند مردم باید سفر ارزان بروند و از سوی دیگر چنین مصوبه‌هایی را از نظر می‌گذرانند! بنابراین یا اصل حرف اشتباه است یا افکار عمومی را بازی می‌دهند چون هر تصمیمی تا به حال گرفته شده در جهت گران شدن سفر بوده است.»

او با تاکید بر اینکه گران شدن سفر به ۸۰ درصد جامعه آسیب می‌زند، گفت: «کسانی که می‌توانند سفر بروند و به‌راحتی پول سفر را پرداخت کنند، قشر مرفه جامعه هستند. برای آنان ۱۰۰ یورو هم پولی نیست؛ اما ۱۰ یورو برای ۸۰ درصد جامعه رقم بالایی است و روی کمیت و کیفیت سفر آنان اثر می‌گذارد.»

او افزود: «اگر وضعیت هتل‌ها در نوروز امسال بررسی شود خواهید دید که هتل‌های ۵ ستاره پر شده اما هتل‌های ۲ و ۳ ستاره خالی مانده بود، زیرا قشر ضیف توان سفر رفتن ندارد و چنین مصوبه‌هایی آنان را از سفر کردن محروم کرده است.»

رفیعی یادآور شد: «دولت می‌تواند یارانه‌های مختلف را حذف کند، اما در این موضوع یارانه‌ای در کار نیست. همین الان در مقایسه با کشورهای دیگر مردم هزینه بیشتری برای سفر می‌پردازند و مسئولان هم هر روز در تلاش هستند این هزینه را برای مردم زیادتر هم کنند.»

سفرهای زیارتی یا ترانزیتی؟

رفیعی در ادامه از زاویه دیگری، نسبت به مستثنی شدن سفرهای زیارتی از این مصوبه انتقاد و خاطرنشان کرد: «مستثنی کردن مسافران سفرهای زیارتی از مسافران دیگر سفرهای خارجی ایجاد تبعیض و دوگانگی بین مردم است. به این صورت، کسی که بخواهد سفر زیارتی برود ۴۵ هزار تومان پرداخت می‌کند و کسی که بخواهد سفر سیاحتی برود باید به صورت پلکانی ۵۰۰، ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کند که عادلانه نخواهد بود.»

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با ارائه این پرسش که چطور مشخص می‌شود چه کسی سفر زیارتی می‌رود، اظهار کرد: «آیا همه کسانی که به عراق سفر می‌کنند، قصدشان زیارت است یا برخی هم سفر ترانزیتی می‌روند و از عراق به کشور دیگری سفر می‌کنند؟ این تقسیم‌بندی چگونه انجام می‌شود؟ بنابراین باز هم می‌گویم که نمایندگان مجلس حق نداشتند بین سفرهای زیارتی و سیاحتی تفکیک قائل شوند.»

دولت‌ها تمایلی به مشورت با بخش خصوصی ندارند

او سپس نسبت به کاهش سفر و آسیب جدی که این مصوبه به صنعت گردشگری کشور وارد می‌کند هشدار داد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از عدم مشورت دولت و مجلس با بخش خصوصی انتقاد کرد و با بیان اینکه متاسفانه دولت‌ها تمایلی برای مشورت با بخش خصوصی ندارند، اظهار کرد: «در سند توسعه ۲۰ ساله تصویب کرده بودند که تا سال ۱۴۰۴ باید به مرز ۲۰ میلیون گردشگر برسیم اما نه تنها به این رقم نرسیدیم بلکه در برنامه هفتم توسعه این ۲۰ میلیون به ۱۵ میلیون گردشگر رسیده است.»

رفیعی تاکید کرد: «باید از تدوین‌کنندگان و تصویب‌کنندگان این طرح‌ها پرسید بر چه اساسی به ۲۰ میلیون رسیدید و اکنون بر چه اساسی آن را به ۱۵ میلیون نفر رسانده‌اید؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *