رسانه اقتصاد ترابری ایران

زیر ساخت

سه شنبه, 7 فروردین 1403
پل حافظ ماندگار شد
باوجود هزینه‌های سنگین برای مقاوم‌سازی؛

چرا «پل حافظ» در تهران ماندگار شد؟

قرار بود تهرانی‌ها تا نوروز ۱۴۰۳ با پل حافظ خداحافظی کنند اما نوروز ۱۴۰۳ هم فرارسید و پل حافظ نه‌تنها قرص و محکم سر جای خود قرار دارد بلکه خبر رسیده، قرار نیست هیچ‌گاه جمع‌آوری شود و تا ۴۰ سال دیگر هم مقاوم و ایمن است! ادعایی که به اظهارات قبلی مدیران شهری شباهتی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، پل حافظ روی یکی از پر رفت‌وآمدترین خیابان‌های تهران قرار دارد؛ این پل از چهارراه کالج آغاز شده و از روی خیابان جمهوری گذشته و تا خیابان هاتف و پیش از رسیدن به بازار موبایل ایران امتداد می‌یابد. پل حافظ، پل فلزی ۵۰ ساله‌ای است که روزانه تعداد زیادی خودرو از روی آن عبور می‌کنند تا به مراکز مهمی همچون بازار موبایل ایران، پاساژ علاءالدین، مجتمع چهارسو و حتی در امتداد آن میدان حسن‌آباد و بازار تهران و… برسند.

زمزمه‌های جمع‌آوری این پل قدیمی ۵۰ ساله از سال‌ها پیش یعنی دوره مدیریت شهری سابق شنیده می‌شود؛ چراکه کارشناسان معتقدند پل حافظ دچار فرسودگی زیادی شده است؛ به‌گونه‌ای که تعمیر و نگهداشت آن هزینه بسیار زیادی می‌طلبد و هزینه‌کرد برای حفظ پل به‌صرفه نیست و باید جمع‌آوری شود. علاوه بر این گروهی از کارشناسان بر این عقیده بودند که این پل دارای کارکردهای ترافیکی لازم نیست و تأثیری بر بهبود ترافیک این محور ندارد. آنان تاکید داشتند که بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد جمع‌آوری پل و مسطح شدن خیابان تأثیر بیشتری بر روند بهبود ترافیک در این محدوده دارد.

یکی از این افراد سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران بود که تاکید داشت پل حافظ قدمتش ۵۰ تا ۶۰ سال و عمر مفید آن تمام شده است. او اعلام کرده بود که قرار است این پل برچیده شود. آقامیری با اشاره بر لزوم مقاوم‌سازی این پل ۵۰ ساله گفته بود هزینه ‌مقاوم‌سازی پل‌ بسیار زیاد است و در مورد کارکرد ترافیکی آن هم ابهاماتی وجود دارد.

از دو سال گذشته اما موضوع جمع‌آوری پل حافظ به‌صورت جدی‌تر مطرح و حتی زمان برچیدن آن هم مشخص شد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر تهران در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که این پل در عید سال ۱۴۰۲ جمع‌آوری می‌شود.

او نیز تاکید داشت که تعمیر و مقاوم‌سازی این سازه فلزی که عمر آن از ۵۰ سال هم گذشته مقرون به‌صرفه نیست و باید جمع‌آوری شود.

با این حال تعطیلات عید ۱۴۰۲ تمام شد و پل حافظ جمع‌آوری نشد. مدیران شهری اما هر بار در مواجهه با سوال خبرنگاران از لزوم جمع‌آوری این پل می‌گفتند و تاریخ جدید برای برچیده شدن آن اعلام کردند.

۱۲ دی ۱۴۰۲ علیرضا زاکانی، شهردار تهران هم بر لزوم جمع‌آوری این پل و هزینه بالای مقاوم‌سازی آن تاکید کرده و گفته بود ایام عید ۱۴۰۳ بهترین فرصت برای این کار است.

آخرین بار هادی حق‌بین، معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاران در پاسخ به اینکه سرنوشت پل حافظ چه می‌شود، گفته بود: «جمع‌آوری پل حافظ کاملاً به لحاظ فنی مشخص است، این پل به لحاظ بحث استحکام و نوسازی لرزه‌ای قطعاً باید بهسازی بشود. از آنجایی که هزینه این کار قابل توجیه نیست پیشنهاد جمع‌آوری پل داده شد. اینکه هنوز پل حافظ جمع‌آوری نشده به این دلیل است که به دنبال برگزاری جلساتی جهت آینده این مکان هستیم.»

حق‌‌بین در لابه‌لای پاسخ به خبرنگاران علت عدم تصمیم‌گیری نهایی برای جمع‌آوری پل حافظ را به گردن پلیس راهور انداخته و گفته بود: «راهور هنوز نظر قطعی خود را در این باره اعلام نکرده است؛ بنابراین هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و به‌زودی اعلام خواهیم کرد که در نوروز این اقدام انجام خواهد گرفت یا خیر.»

گرچه طی دو سال گذشته شهرداری تهران به جد اعلام کرده بود بنا دارد پل حافظ را جمع‌آوری کند، امروز آب پاکی را روی دست تهرانی‌ها ریخت و خبر داد که جمع‌آوری این پل منتفی شده است. مسعود حق لطفی، سرپرست سازمان عمران شهرداری تهران در حالی اعلام کرده پل حافظ جمع‌آوری نخواهد شد و تا حدود ۴۰ سال دیگر هم در برابر لرزه مقاوم خواهد بود که پیش از این مدیران شهری تاکید داشتند پل حافظ ناایمن است و هزینه مقاوم‌سازی آن مقرون به‌صرفه نیست و باید جمع‌آوری شود.

اما چرا پلیس راهور با جمع‌آوری پل حافظ مخالف است؟

سرهنگ احسان مومنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نظر پلیس راهور مبنی بر جمع‌آوری پل حافظ که مدیریت شهری آن را ناایمن می‌داند، اعلام کرده بود. بنا بر آنچه مومنی گفته بود، پلیس از اساس مخالف برداشتن این پل نیست اما برای جمع‌آوری آن شرط دارد. او گفته است به شرطی امکان جمع‌آوری پل حافظ امکان‌پذیر است که مسیری جایگزین برای تردد خودروها تعیین شود تا مردم دچار مشکل نشوند.

به گفته معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ اگر پل حافظ اکنون جمع‌آوری شود، تقاطع به‌تنهایی پاسخگوی معضل ترافیک نیست بنابراین باید ابتدا گزینه جایگزین پل مانند زیرگذر احداث و سپس پل جمع‌آوری شود.

با خبری که امروز سرپرست سازمان عمرانی شهرداری تهران اعلام کرد به نظر می‌رسد شهرداری تهران تصمیم گرفته هزینه بالایی صرف مقاوم‌سازی پل حافظ کند اما راهکار دیگر یعنی احداث مسیر جایگزین را از دستور کار خود خارج کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *