رسانه اقتصاد ترابری ایران

مترو

چهارشنبه, 8 آذر 1402
پس از انتظارهای طولانی و تغییر شیوه مالی:

«پرند» به مترو پیوست

پس از سالیان سال انتظار و خلف وعده‌ها، فردا در حالی متروی پرند با حضور رئیس دولت و با فعالیت سه رام قطار افتتاح می‌شود که مسئولان مربوطه تاکید کردند که اگر شیوه تامین مالی تغییر نمی‌کرد، شاهد همین افتتاح هم نبودیم.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، متروی پرند در حالی افتتاح می‌شود که طبق آخرین وعده‌ها قرار بود اواخر آبان افتتاح شود اما هنگام رسیدن به وقت موعد، مسئولان مربوطه اعلام کردند که این ایستگاه در اوایل آذر افتتاح می‌شود.

امروز چهارشنبه 8 آذر سخنگوی دولت خبر داد که فردا این ایستگاه با حضور رئیس دولت افتتاح می‌شود. علی بهاردی جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت تاکید کرد: «وزیر راه و شهرسازی گزارش خوبی از اقدامات مختلف به‌ویژه تکمیل متروی تهران به پرند ارائه کرد که با تامین منابع از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و آماده افتتاح توسط رئیس دولت در روز پنجشنبه است.»

رفع معضل کمبود ناوگان تا چند سال دیگر!

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند خبر داد که شهرداری تهران به عنوان بهره‌بردار متروی پرند اعلام کرده فعلاً این مترو با سه رام قطار راه می‌افتد و به شرط تامین ناوگان، ظرفیت آن افزایش می‌یابد.

آرش صیادی در این باره گفت: «در حوزه مخابرات نیز با اطلاعاتی که از دوستان پیمانکار گرفتم مشکلی وجود ندارد و البته سیگنالینگ به شکل لوکال (محلی) اداره خواهد شد. با توجه به برنامه‌های شهرداری با شرکت‌های واگن‌سازی امیدواریم در پروسه‌ای چند ساله مسئله ناوگان متروی پرند به‌طور کامل حل شود.»

بهره‌برداری در گرو تغییر شیوه تامین مالی بود

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در ادامه درباره شیوه تامین مالی پروژه یادآور شد: «بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱ مجموعاً از محل منابع عمومی دولت ۶۱۲ میلیارد تومان به پروژه متروی پرند تخصیص داده شد. با توجه به تورم چند سال گذشته و گران شدن پروژه‌های ریلی عملاً آن روش تامین مالی روی پروژه مترو پرند جواب نمی‌داد و اگر قرار بود با همان مدل پیش برویم تا چند سال آینده هم نمی‌توانستیم شاهد بهره‌برداری از این خط  باشیم.»

صیادی خاطرنشان کرد: «سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم تدبیری اندیشیده شد که از دیگر منابع هم برای تکمیل متروی پرند کمک بگیریم. مجوزی توسط مجمع عمومی شرکت عمران پرند صادر شد که از محل منابع داخلی شرکت مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان به خط مترو تخصیص دهیم. این مبلغ باعث شد روند اجرای پروژه تسریع شود و خوشبختانه اکنون آماده بهره‌برداری است.»

گفتنی است؛ عملیات اجرایی متروی تهران ـ پرند از سال ۱۳۸۹ توسط شرکت عمران شهر جدید پرند آغاز شد که این شرکت بخشی  از عملیات زیرسازی آن را به اتمام رساند. با توجه به این‌که مترو پرند ادامه‌ خط یک متروی تهران بود دولت با محوریت کارفرمایی شرکت عمران پرند با منابع دولتی در سال ۱۳۹۱ عملیات اجرایی را به شهرداری تهران سپرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *