رسانه اقتصاد ترابری ایران

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

سه شنبه, 28 آذر 1402
عقب‌ماندگی بخش لکوموتیو ریلی ۲۰ ساله است؛

وجود 500 واگن مسافری با عمر بالای 30 سال

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اعلام بسته شدن بودجه سال 1403 با پرداخت زیان مسافری ریلی، از وجود 500 واگن مسافری با عمر بالای 30 سال خبر داد و بر نوسازی ناوگان ریلی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در یک نشست با خبرنگاران در هفتمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با اشاره به اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه در بخش حمل ریلی زیان مسافری دیده شده است، گفت: «این موضوع را مجلس هم مصوب کرده است که خوشبختانه بودجه سال ۱۴۰۳ با پرداخت زیان  مسافری ریلی بسته خواهد شد.»

صالحی خاطرنشان کرد: «در ۸ ماه نخست امسال ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر در بخش حمل‌ونقل ریلی کشور جابه‌جا شده است که نسبت به مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درشصد افزایش داشته است.»

او اظهار کرد: «با توجه به چنین آماری، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به آمار ۳۰ میلیون مسافر جابه‌جا شده  در بخش ریلی کشور برسیم.»

صالحی با اشاره به ترانزیت ریلی تاکید کرد: «در ۸ ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش ترانزیت ریلی از نظر تناژ ۵ درصد افزایش داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی تا پایان سال ادامه داشته باشد.»

او با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم توسعه در بخش حمل ریلی زیان مسافری دیده شده است، گفت: «این موضوع را مجلس هم مصوب کرده است که خوشبختانه بودجه سال ۱۴۰۳ با پرداخت زیان  مسافری ریلی بسته خواهد شد.

افزایش 48 درصدی نوسازی واگن‌های باری

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۵۹۸ واگن باری نو با افزایش ۴۸ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه تولید شد، اظهار کرد: «در حوزه واگن باری مشکلی نداریم و  خودکفا هستیم، حتی توان صادرات به کشورهای دیگر نیز داریم.»

او افزود: «اما در حوزه واگن مسافری و لکوموتیو عقب‌ماندگی ۲۰ ساله وجود دارد که باید جبران شود. از این رو توسعه ناوگان را در اولویت قرار دادیم و تلاش کردیم تسهیلات بیشتری در این حوزه داشته باشیم. به‌همین منظور تسهیلات تبصره ۱۸، می‌تواند مشوق خوبی برای تولیدکنندگان باشد. به همین دلیل امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ به نتایج خوبی برسیم.»

احتمال تزریق 2 هزار میلیارد تومان ز محل تبصره 12 به بخش خصوصی

صالحی با بیان اینکه در موضوع تزریق نقدینگی در حوزه حمل‌ونقل ریلی سعی کردیم همه مسیرها را دنبال کنیم، تصریح کرد: «با وجود گذشت ۸ سال از ماده ۱۲ اما این ظرفیت قانونی به‌دلیل بوروکراسی‌های مختلف قابلیت نقد شدن نداشت، خوشبختانه اکنون این قابلیت اجرایی شده و تا پایان سال جاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ به سازمان برنامه ارسال می‌شود که امیدوارم از سازمان به بخش خصوصی پرداخت شود.»

او با اشاره اینکه تمرکز خود را برای تولید داخلی واگن مسافری و لکوموتیو گذاشتیم که اثرات آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد، گفت: «حوزه مسافری با توجه به قیمت‌گذاری‌های دستوری در سال‌های گذشته جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشته است، این در حالی است که ما تلاش داریم با تسهیلات تبصره ۱۸ این کار را جذاب کنیم، ‌اما عقب‌ماندگی جدی است و مردم نیاز دارند که ما ظرفیت بیشتری را برای حوزه ریلی داشته باشیم.»

به گفته صالحی؛ تلاش‌های مختلف در حال انجام است تا مجوزهای مختلف برای تامین ناوگان مسافری اخذ شود. در این زمینه نگاه اصلی ما به تولید داخل است که سفارش‌گذاری‌ها انجام شده است. پس از آن، مابقی نیازها را سعی می‌کنیم از ظرفیت واردات استفاده کنیم. در ۱۰ سال گذشته، از ۲۰۰۰ واگن مسافری به ۱۰۰۰ واگن مسافری رسیدیم و عمر آنها هم افزایش داشته است، ۵۰۰ واگن مسافری داریم که عمر بالای ۳۰ سال دارند که باید بازسازی شوند و اگر تولید داخل کفایت نکرد، باید از ظرفیت واردات استفاده شود.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه در دو سال گذشته، تمام تمرکز ما در حوزه تولید داخل بوده است، ‌ افزود: موضوع لکوموتیو، عقب‌ماندگی جدی است و در سال‌های گذشته به این میزان تولید ما در لکوموتیو باری به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. در گام اول توجه ما به تولید داخل است،  در ۱۴۰۱، ۲۳ لکوموتیو نو وارد مدار شده و در سال ۱۴۰۲ مجموعه لکوموتیوها به ۳۱ عدد رسیده که یعنی ۹۲ درصد رشد داشتم. اما عقب‌ماندگی ما با این اعداد جابه‌جا نمی‌شود و به تعداد بیشتری ناوگان نیاز داریم.

او در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط راه‌آهن با بازنشستگان این حوزه با اشاره به اینکه سعی می‌کنیم از تجارت ارزنده بازنشستگان در بدنه راه‌آهن استفاده کنیم، گفت: «در دستگاه‌های دولتی وقتی فردی بازنشسته می‌شود، ارتباط او باید با صندوق بازنشستگی برقرار شود که در راه‌آهن هم این موضوع صدق می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *