رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

سه شنبه, 8 اسفند 1402
ارتباط مدیریت فنی با کارمندان منفصل است؛

نگرانی جدی درباره ساختار مدیریت ایمنی در بوئینگ

گزارش بازرسی فنی که برای دولت آمریکا تهیه شده است، می‌گوید که ارتباط ساختاری میان مدیریت ارشد بخش فنی بوئینگ با کارمندان عادی آن «منفصل» است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، این گزارش بازرسی فنی که برای دولت آمریکا تهیه شده می‌گوید ارتباط ساختاری میان مدیریت ارشد بخش فنی بوئنیگ با کارمندان عادی آن «منفصل» است.

این گزارش به نگرانی‌ها از ایمنی هواپیماهای مسافربری بوئینگ می‌افزاید، چراکه همین حالا به علت سقوط دو فروند مدل ۷۳۷ مکس آن و جدا شدن در یکی دیگر از این مدل بوئنیگ در پرواز ماه گذشته خطوط هوایی آلاسکا، ضعف ایمنی در این شرکت بسیار مورد توجه است.

در گزارش بازرسان فنی آمده که این «قطع ارتباط ساختاری» میان مدیران ارشد و کارمندان و کارگران در موارد مرتبط با ایمنی، می‌تواند موجب انتقال نیافتن نظرات، پیام‌ها و رفتار مدیران به بدنه شرکت شود.

سفارش انجام این بازرسی از سوی دولت آمریکا هنگامی صورت گرفت که دو فروند هواپیمای مسافربری تولید شرکت بوئینگ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سقوط کردند و موجب مرگ بیش از ۳۴۰ مسافر و خدمه خطوط هوایی اتیوپی و اندونزی شدند.

بوئنیگ که یکی از دو شرکت بزرگ هواپیماسازی جهان است گفته با دقت به یافته‌های بازرسان توجه خواهد کرد.

این شرکت در بیانیه خود گفته است: «ما گام‌های مهمی برای نهادینه کردن فرهنگ ایمنی تولید خواهیم برداشت تا کارمندان‌مان توانمندتر و پرانگیزه‌تر نظرات و نگرانی‌های خود را در این رابطه طرح کنند. بدون شک کارهای زیادی هست که هنوز باید انجام دهیم.»

بوئینگ در این بیانیه افزوده‌ است: «ما با دقت ارزیابی این گروه بازرسان را بررسی و از یافته‌های آنها استفاده خواهیم کرد تا همزمان با اقدامات مفصلی که خود در پیش گرفته‌ایم به کیفیت و ایمنی برنامه‌ها بیفزاییم.»

بوئینگ که در کنار ایرباس، یکی از دو غول صنعت هواپیماسازی است از ماه گذشته که در یکی از هواپیماهای ۷۳۷ مکس آن به هنگام پرواز جدا شد و خلبان خطوط هوایی آلاسکا را ناچار به فرود اضطراری کرد، یک بار دیگر در کانون انتقادها قرار گرفته و نگرانی از امنیت محصولات آن مجدداً افزایش یافته است.

پس از سانحه خطوط هوایی آلاسکا، گزارش‌های دیگری هم از نقیصه‌های کمتر جدی در جریان تولید و یا مونتاژ بدنه این مدل هواپیمای مسافربری گزارش شد.

از جمله اینکه نتیجه بازرسی سانحه هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا نشان داد که علت جدا شدن در بوئینگ ۷۳۷ مکس این شرکت عدم نصب پیچ و مهره‌هایی بوده که قرار بوده در هواپیما را سر جایش مستحکم کنند.

این واقعه هفته گذشته به برکناری مدیر برنامه تولید ۷۳۷ مکس انجامید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *