رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

سه شنبه, 4 بهمن 1401
در بیانیه‌ای اعلام شد؛

نگرانی اساتید دانشکده راه‌آهن از مدیریت ریلی در کشور

دانش‌‍‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن در بیانیه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی نسبت به نبود تحلیل دقیق و درک عمیق از نیازها و ظرفیت‌های بومی صنعت ریلی نزد مدیران کنونی راه‌آهن هشدار دادند و اعلام نگرانی کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن در بیانیه‌ای خطاب به مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با اعلام نگرانی از نبود تحلیل دقیق و درک عمیق در مدیران کنونی راه‌آهن نسبت به نیازها و ظرفیت‌های بومی صنعت ریلی گفته‌اند که کم‌توجهی به وضعیت اشتغال نیروهای متخصص در راه‌آهن و شرکت‌های تابعه باعث تاثیر مخرب بر حوزه‌های فنی و خدمات‌رسانی راه‌آهن شده است.

در متن این بیانیه خطاب به وزیر راه و شهرسازی چنین آمده است:

کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران به‌عنوان اولین و تنها دانشکده تخصصی حوزه حمل‌و‌نقل ریلی خاورمیانه با سابقه 25 ساله و تربیت بیش از 2000 متخصص ریلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بر خود لازم می‌داند با توجه به وظایف ذاتی خود به نمایندگی از جامعه فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشکده مزبور نکاتی را به عرض رساند.

همان‌گونه که مطلع هستید ایده تاسیس دانشکده مهندسی راه‌آهن از سوی وزارت راه و ترابری وقت و مقارن با تلاش برای توسعه صنعتی در کشور و افزایش توان ترابری ریلی در روزگار پس از جنگ تحمیلی و در جهت تقویت توسعه پایدار کشور شکل گرفت. آثار اقدامات فکری، علمی و پژوهشی فارغ‌التحصیلان و اساتید این دانشکده در ساخت و بهره‌برداری راه‌آهن شهری 9 کلان‌شهر کشور و بیش از 3 هزار کیلومتر راه‌آهن احداث شده، شایان توجه بوده و سهم این توان علمی در خودکفایی حوزه ساخت و توسعه خطوط ریلی غیرقابل انکار است.

از سویی دیگر، با توجه به اهمیت روزافزون صنعت حمل‌ونقل ریل، لزوم بهره‌گیری از مدیران و متخصصان مرتبط ضروری می‌نماید، ولی متاسفانه نبود تحلیل دقیق و درک عمیق از نیازها و ظرفیت‌های بومی صنعت ریلی نزد مدیران کنونی راه‌آهن بسیار نگران‌کننده است که برخی از مصادیق آن به این شرح است:

  • نزول شدید عملکرد باری راه‌آهن در سال 1400 با بالاترین رکورد منفی در دهه 90 (کاهش 15 درصدی تن کیلومتر بار داخلی و 18 درصد تنزل بهره‌وری هر واگن باری در یک سال) و ادامه این روند کاهشی در سال 1401؛
  • کاهش ایمنی و افزایش احتمال سوانح بزرگ (نظیر سانحه قطار مشهد- یزد) با توجه به بی‌تجربگی و تازه‌کار بودن گروه مدیران فعلی در مدیریت بحران از طریق فرافکنی و انکار نقیصه‌های مدیریتی و کتمان مشکلات درونی راه‌آهن به‌جای پرداختن به علل و رفع آن؛
  • دفع سرمایه‌گذاران خصوصی و ایجاد خصومت و تضاد با تشکل‌های صنفی و مجامع علمی.

با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته مدیریت فعلی راه‌آهن در جذب نیروهای متخصص، همچنان شاهد حضور کمرنگ و اشتغال حداقلی دانش‌آموختگان این دانشکده در راه‌آهن و شرکت‌های تابعه هستیم. این کم‌توجهی علاوه بر تاثیر مخرب بر حوزه‌های فنی و خدمات‌رسانی راه‌آهن، به‌طور بی‌سابقه‌ای برانگیزه اساتید، فارغ‌التحصیلان و حتی دانشجویان اثر منفی گذاشته است. لذا از حضرت‌عالی تقاضامند است ضمن بازنگری در مدیریت فعلی راه‌آهن، نسبت به انتخاب نیرویی کارآمد، مجرب و آشنا به صنعت حمل‌ونقل ریلی اهتمام ورزیده تا به لطف حمایت مقام محترم و تلاش مدیران ذی‌ربط و دردآشنا با صنعت حمل‌ونقل ریلی، شاهد پیشرفت واقعی این صنعت پایه باشیم.

لازم به ذکر است کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن با دارابودن شبکه‌ای توانمند و خبره از متخصصان حوزه حمل‌ونقل ریلی، آماده هرگونه همکاری درخصوص پیشرفت این صنعت است و تاکنون طرح‌های نوآورانه‌ای نظیر ایجاد نظام مهندسی ریلی و صندوق پژوهش و فناوری در بخش حمل‌ونقل را مطرح و پیشنهاد داده است. بی‌شک حمایت جنابعالی به‌عنوان مقام عالی آن وزارت در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *