رسانه اقتصاد ترابری ایران

دوشنبه, 24 آبان 1400

مصوبه ساماندهی ته‌لنجی درمرحله نهایی شدن

ناظر گمرک‌های استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: یکی از مهم‌ترین مصوبه‌های ششمین سفر استانی رئیس جمهوری و هیات دولت سیزدهم به این استان، موضوع ساماندهی کالای همراه ملوان ( ته لنجی) است که آخرین مراحل خود را طی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران،بهروز قره بیگی  افزود: براساس اعلام امروز مشاور رئیس کل و مدیرکل دفتر مرکزی حراست گمرک جمهوری اسلامی ایران در گناوه، پیشنهادهای ارایه شده طرح ساماندهی کالای همراه ملوان از سوی استان بوشهر در هیات دولت مطرح شده و قرار است تیمی متشکل از کارشناسان نهاد ریاست جمهوری، معاون اقتصادی رئیس جمهوری به اتفاق رئیس کل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استان بوشهر عزیمت کرده و شرایط و راهکار اجرایی آن را مطرح و اعلام کنند.

درسفر استانی دولت سیزدهم به استان بوشهر که ۱۶مهرماه امسال انجام شد رئیس جمهوری دستور فوری داد تا استاندار بوشهر در مدت ۱۰ روزه با هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط موضوع ته لنجی را باهدف توجه به مردم و مطالبه‌های مردمی و نظم دادن به کالای همراه ملوان پیگیری و پیشنهاد ارایه دهند.

وی اظهارداشت: استاندار بوشهر بلافاصله در این مهلت با جلسات فشرده‌ای که بعضی از روزها حتی پنج جلسه برگزار شد، موضوع را جمع بندی نهایی کرد و به مرکز ارسال شد.

قره بیگی گفت: تا آنجایی که اطلاع داریم تاکنون چندین جلسه کارشناسی و مدیریتی در سطح کلان و معاونان رئیس جمهوری و وزرا در این ارتباط برگزار شده است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در هفته‌های آتی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

ناظر گمرک‌های استان و مدیرکل گمرک بوشهر بیان کرد: امیدواریم با نگاهی که رئیس جمهوری و استاندار بوشهر نسبت به این موضوع دارند مصوبه‌ای اتخاذ خواهد شد که به نفع مردم کلید خواهد خورد و مرزنشینان را خواهد دید.

وی ادامه داد: در سفر هیات دولت به استان بوشهر، وزیر امور اقتصادی و دارایی از شهرستان گناوه بازدید و دستوراتی صادر کرد.

قره بیگی افزود: وضعیت زیرساخت‌های بندری و گمرک بنادر از جمله گناوه، ازطریق وزیر امور اقتصادی و دارایی که به استان بوشهر سفر کرد، به مرکز منعکس شده است.

وی گفت: در این ارتباط برنامه‌ها و طرح‌هایی برای توسعه بندرگناوه در قالب طرح پنج ساله ارایه شده است که از این طریق بتوانیم علاوه بر گناوه، در سایر بنادر یک جهش و حرکت خوبی داشته باشیم.

ناظر گمرک‌های استان و مدیرکل گمرک استان بوشهر یادآورشد: سایر موارد جزیی در سفر هیات دولت به استان بوشهر نیز با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی از طریق رئیس کل گمرکات دردست پیگیری هستیم.

کالای همراه ملوان به کالایی گفته می‌شود که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی هستند و امتیازی برای توسعه مناطق مرزی و محروم به برخی بنادر و شهرهای مرزی ایران برای گذران زندگی ساحل نشینان در سال‌های دور اعطا شده‌است.

بخش عمده‌ای از مردم بنادر استان بوشهر از بازار ته‌لنجی نان می‌خورند زیرا که بخش صنعتی‌ برای ایجاد اشتغال در این مناطق وجود ندارد و این فرصتی بوده تا از گذشته تاکنون بتواند اشتغال بسیار خوبی را بصورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرهای مرزی این استان ایجاد کند.

ته لنجی موضوعی است که سالیان سال در حوزه دریانوردی استان بوشهر وجود داشته است اما در چندسال اخیر دستخوش تغییرات بسیار و با مشکلات عدیده‌ای مواجهه شده است و حتی اعتراضات دریانوردان این منطقه را در برداشته است.

رئیس جمهوری به همراه اعضای هیات دولت، در قالب ششمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح روز جمعه ۱۶ مهرماه سال جاری به استان بوشهر استان بوشهر سفر کردند.

در این سفر هیات دولت سیزدهم ۱۱۱ طرح و توافقنامه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی استان بوشهر تصویب کرد که باعث امیدواری مردم این استان شده است.

 

 

منبع خبر:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *