رسانه اقتصاد ترابری ایران

گمرک

چهارشنبه, 15 فروردین 1403
با رسیدن به ۱۷.۸ میلیون تن ثبت شد؛

جهش ۳۶.۵ درصدی ترانزیت از مسیر ایران

در سال گذشته، ۱۷ میلیون و ۷۹۰ هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال ماقبل آن ۳۶.۵۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، بیشترین میزان ترانزیت خارجی در سال ۱۴۰۲ از مبدأ گمرک منطقه ویژه شهیدرجایی به میزان ۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تن انجام شد که نسبت به سال ماقبل آن ۳۶.۹ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، پس از گمرک منطقه ویژه شهیدرجایی، گمرکات پرویزخان و باشماق به ترتیب با ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تن و یک میلیون و ۹۳۸ هزار تن در بین گمرکات مبدأ ترانزیت خارجی، بیشترین میزان ترانزیت خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در سال ۱۴۰۲ ترانزیت خارجی از مبدأ گمرک پرویزخان ۳۶۸ درصد و از مبدأ گمرک باشماق ۵۷ درصد افزایش داشته است.

بنابر این گزارش گمرک بازرگان با انجام تشریفات ترانزیت خارجی یک میلیون و ۱۸۸ هزار تن، گمرک سرخس با ۷۲۳ هزار تن، بیله‌سوار با ۶۷۴ هزار تن، آستارا با ۵۴۹ هزار تن، جلفا با ۵۴۲ هزار تن، بندر لنگه با ۴۸۲ هزار تن و گمرک منطقه ویژه اقتصادی آستارا با ۴۵۶ هزار تن در بین گمرکات عمده مبدأ ترانزیت خارجی در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفتند.

گفتنی است، حدود ۸۸ درصد از ترانزیت خارجی از مسیر ایران در سال ۱۴۰۲ از مبدأ ۱۰ گمرک فوق‌الذکر بوده است.

یادآور می‌شود؛‌ روند افزایشی ترانزیت که از آغاز سال گذشته در کشور آغاز شده بود تا پایان سال ادامه داشت و موجب شد افزایش ۳۶.۵ درصدی را پس از چند سال تجربه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *