رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 5 مرداد 1401

عیار حکمرانی و استقلال بررسی سوانح هوانوردی در محک

در روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی درباره رویداد احتمال برخورد دو فروند هواپیمای پاکستانی بر فراز آسمان ایران در سطح رسانه‌های بین‌المللی و داخلی منتشر شد. در این میان سکوت معنادار سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارنظرهای برخی مقامات رسمی برای صاحبنظران عرصه هواپیمایی قابل تامل است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بر اساس رویه‌های بین‌المللی، در صورت بروز چنین رویدادهایی ارائه‌دهندگان خدمات ناوبری هوایی موظف هستند در نخستین فرصت ممکن، موضوع را به نهاد حاکمیتی هواپیمایی در کشور متبوع اطلاع‌رسانی کنند. این اقدام علاوه بر ورود بخش بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به بررسی شفاف، مستقل و حرفه‌ای رویداد، فرصت مناسبی در اختیار بخش مدیریتی سازمان قرار خواهد داد تا با مذاکرات اولیه و اطمینان‌بخشی به سازمان همتراز خود در کشور ثالث از مطرح کردن شتابزده موضوع در سطح رسانه‌ها پیشگیری به‌عمل آمده، امکان بررسی دقیق و به‌دور از حاشیه‌های بعدی را فراهم سازد.

از منظر دیگر عدم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی رسمی موضوع (پس از مطرح شدن در رسانه‌های داخلی و خارجی) توسط سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارات غیرکارشناسی برخی مقامات دیگر، اما و اگرها را نزد نخبگان صنعت و بهره‌بردار نهایی خدمات هواپیمایی کشور افزایش داده که جای دارد، حداقل گزارش اولیه مختصری درباره تایید یا رد این رویداد توسط بخش نظارتی و بررسی سوانح صنعت هوانوردی و در راستای تنویر افکار عمومی صادر شود و پرداختن به جزئیات و نکات فنی را به بررسی‌های فنی دقیق‌تر در فرصت مناسب منوط و موکول نکند.

مشارکت در بررسی سوانح و رویدادهای هوایی از حقوق نهاد حاکمیتی هوانوردی کشور متبوع هواپیمای سانحه دیده یا درگیر در رویداد است که باید در سوانح هوایی محترم شمرد و در صورت درخواست از حضور مدیران و کارشناسان متبوع آن کشور در بررسی سوانح و رویدادها بهره گرفت و گزارش نهایی نیز علاوه بر ارسال برای سازمان هواپیمایی کشور مذکور، به‌منظور پیشگیری از وقوع مجدد رویدادها به اطلاع عموم برسد.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد که موارد ذیل در این غائله مغفول مانده است:

  • عدم اطلاع‌رسانی رسمی اولیه توسط سازمان علیرغم وجود فرآیندها و دستورالعمل‌های متقن
  • غفلت از تعامل با مقامات پاکستانی و اطمینان‌بخشی درباره بررسی سریع و دقیق سانحه و تاکید بر دعوت از کارشناسان پاکستانی در بررسی رویداد
  • اظهارنظر افراد دیگری غیر از مقامات رسمی هواپیمایی کشوری بر خلاف رویه‌های موجود درباره واگذاری اطلاع‌رسانی و اظهارنظر رسمی درباره سوانح و رویدادهای هوایی به مقام ذیصلاح در سازمان هواپیمایی کشوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *