رسانه اقتصاد ترابری ایران

ایمنی و ترافیک

پنجشنبه, 15 دی 1401
در میزگرد ترابران و جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها بررسی شد؛

ضرورت نظم‌پذیری اجتماعی برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل

در میزگرد «بررسی علل عدم دستیابی به اهداف برنامه‌های دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها» بر نظم‌پذیری اجتماعی تاکید شد و با اشاره به تاثیر مسائل اقتصادی بر ایمنی گفته شد که هرچقدر نظم‌پذیری اجتماعی پایین‌تر باشد، آمار تصادفات بدون شک افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، ماهنامه ترابران چهارمین میزگرد «بررسی علل عدم دستیابی به اهداف برنامه‌های دهه اقدام برای ایمنی راه‌ها» را به همت جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با حضور مسئولان، صاحبنظران و کارشناسان خبره در حوزه ایمنی برگزار کرد.

در این میزگرد محمد بخارایی، رئیس هیئت‌مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها نخستین پیام نامگذاری دهه ملی اقدام برای ایمنی را دست‌یافتنی بودن ایمنی دانست و گفت: «هوشیار و آگاه کردن سیاستگذاران، دست‌اندرکاران و مردم نیز از دیگر پیام‌های این نامگذاری است.»

او با انتقاد از عدم توجه سیاستگذاران به این نامگذاری اظهار کرد: «یکی از شعارهای ما برای این 10 سال خودباوری است زیرا اگر نهادهای تصمیم‌گیر باور داشته باشند که اثرگذار هستند، تلاش برای ایمنی را از خودشان آغاز می‌کنند.»

دیگر سخنرانان این جلسه از وضعیت فعلی تصادفات و از بین رفتن سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و اقتصادی در سوانح رانندگی و پیامدهای جبران‌ناپذیر آن در کشور ابراز نگرانی کردند و خروج از این وضعیت را منوط به یکپارچگی و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط  برای اتخاذ تدابیر جدید و آگاهانه، اقدامات فوری در حوزه‌های فرهنگی، زیرساختی، خودرویی، نظارتی و امدادی دانستند.

علاوه بر آن، همه حاضران در این نشست بر تشکیل مستمر جلسات «شورای‌عالی ایمنی حمل‌ونقل به ریاست بالاترین مقام اجرایی کشور تاکید کردند و تغییر در ساختار نهاد راهبری را پیشنهاد دادند.

در این نشست نسبت به عدم تحقق اهداف دهه ملی اقدام برای ایمنی حمل‌ونقل انتقاد و اظهار امیدواری شد که بتوان نهادها و دستگاه‌های متولی و مامور به اجرای قوانین و طرح جامع ایمنی راه‌ها را پاسخگو کرد. همچنین بر نظم‌پذیری اجتماعی تاکید و گفته شد هرچقدر نظم‌پذیری اجتماعی پایین‌تر باشد، آمار تصادفات بدون شک افزایش خواهد یافت.

علاوه بر محمد بخارایی، رئیس هیئت‌مدیره و ناصر رزاق‌منش، مدیر‌عامل و حمید صفریان، رئیس کمیته فرهنگی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌و‌نقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی؛ مهران قربانی، مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای؛ پیمان پژمان‌زاد، استاد دانشگاه و صاحبنظر ایمنی حمل‌و‌نقل؛ امیر وهاب‌زاده، صاحبنظر ارشد حمل‌و‌نقل؛ احمد پاکزاد، استاد دانشگاه و صاحبنظر علوم اجتماعی در این میزگرد حضور داشتند.

گفتنی است؛ مشروح مباحث و راهکارهای مطرح‌شده در این نشست در شماره 204 ماهنامه ترابران در بهمن ماه منتشر خواهد شد.

میزگرد ایمنی در حمل‌و‌نقل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *