رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

چهارشنبه, 1 آذر 1402
شرکت راه‌آهن هم به‌عنوان مقصر شناخته شد؛

صدور کیفرخواست برای مقصران سانحه ریلی مشهد _ یزد

در سانحه واژگونی قطار مسافربری مشهد _ یزد شرکت خصوصی متولی عملیات بهسازی خط، شرکت راه‌آهن، لوکوموتیوران قطار و مسئول وقت ایستگاه عباس‌آباد به‌عنوان مقصر شناخته و برای آنها کیفرخواست صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، خردادماه سال گذشته قطار مسافربری مشهد به یزد طی مسیر خود با بوم بیل ‌مکانیکی در حال چرخش برای خارج شدن از روی خط، برخورد کرد که منجر به واژگونی بیل مکانیکی، آسیب به سالن‌های قطار و خروج از ریل شد و نهایتاً این فاجعه فوت ۱۴ نفر و مجروح شدن بیش از ۸۰ نفر از هموطنان عزیزمان را در پی داشت.

پس از تشکیل پرونده و طرح شکایت شاکیان، دستورات قضایی لازم صادر و متعاقب تکمیل معاینات پزشکی قانونی، استماع اظهارات متهمان، مطلعان و ارجاع به هیئت‌های متعدد کارشناسی از یزد و تهران از جمله هیئت ۹ نفره کارشناسی و کسب نظر از کمیسیون سوانح راه‌آهن، متهمان اصلی پرونده به‌شرح ذیل اعلام و کیفرخواست آنها صادر شد.

شرکت خصوصی متولی عملیات بهسازی خط، به علت غفلت و سهل‌انگاری؛ شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به جهت عدم نظارت کافی؛ لوکوموتیوران قطار به‌علت سرعت بالا و بی‌مبالاتی در هدایت قطار و مداخله غیرمجاز در هدایت قطار؛ مسئول وقت ایستگاه عباس‌آباد (محل قبل از حادثه) به‌علت سهل‌انگاری در اعلام کاهش سرعت.

تعداد بالای مصدومان و لزوم قطعی شدن گواهی پزشکی قانونی آنها و تعدد عوامل موثر در حادثه و اختلاف نظر کارشناسان و لزوم اتقان در تحقیقات، از علل طولانی شدن پرونده تا این مرحله بوده است.

در ادامه، دادگاه کیفری ۲ یزد و محاکم تجدیدنظر استان، پیرامون موضوع، نظر نهایی را صادر خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *