رسانه اقتصاد ترابری ایران

انجمن‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها

دوشنبه, 23 بهمن 1402
تاخیر و ناتوانی ۲۲ ساله در تامین ظرفیت لازم برای بهره‌مندی از کریدور نوستراک؛

شناسایی عوامل ایستایی کریدور شمال-جنوب

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران هدف از برگزاری همایش اقتصاد دریامحور را معرفی راهکارهای توسعه واقعی، هم‌افزایی و اجرایی کردن منابع کریدور شمال- جنوب، دانست و گفت که پس از ۲۲ سال هنوز نتوانستیم ظرفیت و تسهیلات لازم را برای بهره‌مندی کشورهای عضو از کریدور تامین کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، مسعود پل‌مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، در آیین گشایش همایش اقتصاد دریامحور ایران اظهار کرد: «هدف از برگزاری این همایش معرفی راهکارهای توسعه واقعی، هم‌افزایی و اجرایی کردن منافع کریدور شمال-جنوب برای کشورهای عضو است.»

او تاکید کرد: «اعتقاد داریم پس از ۲۲ سال هنوز نتوانستیم ظرفیت و تسهیلات لازم را برای بهره‌مندی کشورهای عضو از کریدور تامین کنیم.»

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به اینکه بررسی‌های میدانی مختلفی برای شناسایی عوامل ایستایی استفاده از کریدور انجام شده است، گفت: «یک نقص به مجموعه اقتصادی دولتی و یک نقص هم به بخش خصوصی برمی‌گردد که در حوزه دولتی با اراده دولت و توجه به اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسریع در حوزه ترانزیت، که یکی از محوری‌ترین موضوعات کریدور شمال جنوب است، حل آن قابل توجه است.»

پل‌مه با بیان اینکه این انجمن یک تشکل مردم‌نهاد با قدمت ۷۰ ساله است، تاکید کرد که بخش خصوصی هم در تلاش است ظرفیت‌های خود را از بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

او تصریح کرد که امیدواریم مهمانان خارجی در حوزه اقداماتی که می‌تواند تسریع‌کننده اقدامات اقتصادی با هدف توسعه لجستیک و رسیدن به فرآیند برد-برد باشد، همکاری کنند تا بتوانیم ارتباط بهینه با همه کشورها در کریدور برقرار کنیم و موفق به تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباط موثر و هم‌افزایی شویم.

شاخه میانی کریدور شمال-جنوب امنیت بالایی دارد

همچنین، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با ارسال پیام تصویری به این همایش با اعلام اینکه بخش شرقی کریدور شمال-جنوب در سال ۲۰۲۳ راه افتاد، اظهار کرد که در شاخه غربی نیز با امضای موافقتنامه احداث راه‌آهن رشت-آستارا با حضور روسای جمهور ایران و روسیه در سال ۱۴۰۲ اتفاق خوبی رقم خورد.

او اظهار کرد که با پیگیریهای وزارت راه در روزهای آینده با حضور روسای راه ایران و روسیه موافقتنامه اجرایی آن نیز امضا می‌شود.

به گفته جلالی؛ در کل شاخه‌ سوم کریدور یعنی کریدور ترکیبی که از روسیه وارد دریای خزر و دوباره وارد ایران می‌شود، امنیت بالایی وجود دارد؛ زیرا در دو شاخه دیگر از کشورهای واسط استفاده می‌کنیم اما در این شاخه بدون واسطه ارتباط ایران و روسیه برقرار است.

او با بیان اینکه در اینجا روسیه نقطه ضعف‌هایی از جمله دارا بودن فقط یک بندر خزری یه نام ماخاچ‌قلعه، قرارگیری دیگر بنادر روسیه در ولگا، جاده دسترسی ماخاچ‌قلعه در شهر، یخبندان ۶ ماهه در ولگا و ضرورت لایروبی ولگا به‌صورت سالانه گفت که ایران نیز با مشکل محدودیت ناوگان، نداشتن کشتی رو-رو، عدم توسعه‌یافتگی پس‌کرانه بنادر، نیاز به تجهیزات به‌روز و جرثقیل‌های غول‌پیکر روبه‌رو است که باید در زمینه رفع آنها به کمک بخش خصوصی تلاش کند.

او در پایان به ضرورت اتصال بنادر به ریل اشاره و اظهار کرد که خوشبختانه به‌زودی بندر کاسپین به ریل متصل می‌شود اما دیگر بنادر نیز باید متصل شوند.

گفتنی است؛ چهارمین دوره از همایش توسعه دریامحور، با رویکرد کریدور شمال- جنوب به همت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ۲۳ و ۲۴ بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های صدا و سیما در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *