رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

شنبه, 1 مهر 1402
با عنوان «نقشی بر آب»؛

شماره مهر ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 211 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) با عنوان «نقشی بر آب» برای مهرماه در 184 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 211 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) برای بازه زمانی مهرماه با عنوان «نقشی بر آب»؛ در 184 صفحه منتشر شد. این شماره، در بخش بزنگاه (گزارش اصلی) با نام «جعبه آمال» زوایای پنهان و پیدای کانتینریزه کردن کشتیرانی در دریای کاسپین در میزگردی با حضور ملک‌رضا ملک‌پور، عضو هیئت‌مدیره انجمن توسعه دریامحور،‌ مهندس کامبیز جهانبانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر و مهدی اسدی، کارشناس ترانزیت از سازمان بنادر و دریانوردی بررسی شد که حاصل آن در گزارشی با عنوان «نقشی بر آب» منتشر شده است.

علاوه بر آن، گزارش «استراتژی خواب‌آلوده!» نیز به چالش‌های کشتیرانی تجاری در دریای خزر به ‌عنوان یکی از گلوگاه‌های مهم در مسیر دستیابی به اهداف کریدور شمال- جنوب پرداخته است.

در بخش گذرگاه با نام «نبرد کریدورها» گزارش «فرونشست ترانزیتی» درباره دالان اقتصادی هند- خاورمیانه- اروپا است که با تحلیل تاثیر آن بر انسداد ژئوپلیتیکی ایران نشان می‌دهد حالا دیگر ایران که زمانی  چهارراه ترانزیتی جهان بود‏ به‌تنهایی دچار شده است.

در گزارش دیگری از این بخش با عنوان «یکسره شدن کار؟!»،‌ به بهانه حذف ترانشیپ از ترکمنستان، چرایی و چگونگی حذف ترانشیپ کالا به کشورهای همسایه در گفت‌وگو با مهندس جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بررسی و گفته شده است.

در بخش کسب‌وکار با نام «سختی کار» گزارش‌های متعددی درباره نیروی انسانی شاغل و بازنشسته در بخش حمل‌ونقل کشور که یا گرفتار مخدوم بی‌عنایت هستند یا در گرداب قوانین کار و بیمه و… دست‌و‌پا می‌زنند،‌ منتشر شده است.

نخستین گزارش با عنوان «عمر کاشتن و باد برداشتن» روایتی از مشکلات و خواسته‌های بازنشستگان راه‌آهن است که در گفت‌وگو با مهندس محمود حشمتی،‌ عضو کانون بازنشستگان راه‌آهن و رئیس اسبق کمیسیون سوانح راه‌آهن برشمرده شده است.

گزارش بعدی، ‌حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با سامان رضایی، ‌دبیر انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران درباره گلایه‌های دریانوردان از نابسامانی‌ها و عدم شفافیت حوزه کار در دریا است که با عنوان «گرفتار گرداب آشفتگی» منتشر شده است. پس از آن، در گزارش دیگری مشکلات مالکان شناورهای زیر 3000 و زیر 500 GT با یحیی ضیایی مهرجردی، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران ارزیابی شده است که حاصل آن را می‌توانید در مطلبی با عنوان «بیم و امید شغلی دریارفتگان» بخوانید.

واپسین گزارش بخش کسب‌و‌کار، گزارشی با عنوان «درباره حق پوشش!» به مشکلات بیمه‌ای رانندگان بخش جاده‌ای کشور پرداخته است.

در بخش فرمان با عنوان «ولی افتاد مشکل‌ها» برنامه دولت سیزدهم برای بازار خودروی کشور در گفت‌وگو با بابک وفایی، کارشناس صنعت خودرو کندوکاو شد که حاصل آن گفت‌وگو در متنی با عنوان «حرف‌هایی برای شیرین شدن دهان» منتشر شده است.

علاوه بر آن، در گزارش دیگری با عنوان «حلقه‌های مفقوده!» ترابران دست روی کیفیت خودروهای داخلی گذاشته و نشان داده است که زنجیره شکل‌گیری کیفیت در خودروسازی‌های داخلی ناقص است.

در بخش فناوری با عنوان «واقعیت مجازی» در یک مقاله ترجمه‌ای با عنوان «حمل واقعی با هوش مصنوعی» چگونگی بهبود ایمنی و کارایی در صنعت حمل‌ونقل توسط تکنولوژی GPT-4 و اپلیکیشن ChatGPT پرداخته شده است.

علاوه بر آن، «تلاش برای گستراندن فرش قرمز» نیز گزارشی از رویداد جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های حوزه جابه‌جایی و لجستیک است.

همچنین 10 روند برجسته صنعت ریلی در سال 2023 میلادی در گزارشی با عنوان «سوارشدن در ایستگاه فناوری» معرفی شده است.

در پایان، در بخش اقتصاد کلان با نام «کورمال اقتصادی» گزارش «به‌دنبال آدرس غلط نباشید!» به عضویت ایران در گروه بریکس و چرایی اولویت داشتن عضویت در بانک توسعه جدید پرداخته است.

 

♦شماره 211 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 211 ماهنامه ترابران در 184 صفحه با فرمت PDF و حجم 28 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *