رسانه اقتصاد ترابری ایران

ماهنامه ترابران

چهارشنبه, 1 شهریور 1402
با عنوان «نمای نزدیک از دوردست!»؛

شماره شهریور ماهنامه ترابران منتشر شد

شماره 210 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) با عنوان «نمای نزدیک از دوردست!» برای شهریورماه در 168 صفحه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، شماره 210 ماهنامه ترابران (ماهنامه اقتصاد ترابری ایران) برای بازه زمانی شهریورماه با عنوان «نمای نزدیک از دوردست!»؛ در 168 صفحه منتشر شد. در پرونده «بزنگاه» این شماره با عنوان «ماموریت غیرممکن»، ترابران با توجه به نزدیک بودن برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین، نگاهی آسیب‌شناسانه به مقوله واردات اتوبوس کارکرده داشته و امکان اجرای مصوبه واردات اتوبوس‌های کارکرده را از زوایای مختلف بررسی کرده است.

به این ترتیب، نخستین گزارش این پرونده حاصل میزگردی با حضور مهندس حامد باقری، نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری استان تهران و مدیرعامل تعاونی شماره 13؛ احسان قائمی‌نژاد، فعال صنعت اتوبوس‌سازی و حامد رشیدپور، فعال صنفی است که با عنوان «زنجیر پی زنجیر» منتشر شده است.

همچنین، خبرنگار ترابران با مهندس داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره دست‌اندازهای مسیر واردات اتوبوس سخن گفته است که حاصل این گفت‌وگو در مطلبی با عنوان «سعی خود را کردیم که اتوبوس به اربعین برسد، اما….» منتشر شده است.

علاوه بر آن، گزارشی با عنوان «در ضرورت ضمانت» حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ترابران با علی مودت‌نژاد، مدیر پیشکسوت در حوزه خدمات پس از فروش است که معتقد است واردات اتوبوس بدون آگاهی از محدودیت‌های لوازم یدکی در کشور و بدون ملاحظات تخصصی خدمات پس از فروش اقدام بیهوده و خسارت‌بار است.

در ادامه این پرونده، یادداشت مهندس ناصر رزاق‌منش، مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با عنوان «ایمنی حمل‌ونقل در سفرهای اربعین فراموش نشود» منتشر شده است.

در بخش «گذرگاه» با عنوان «مسیر ناگزیر» ویژگی‌های کریدور شمال- جنوب و جایگاه از دست‌رفته لجستیکی ایران بررسی شده است. به این صورت، مطلب «کاتالیزوری به نام اوکراین» گفت‌وگوی کامل خبرنگار ترابران با عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور درباره چالش‌های تکمیل کریدور شمال- جنوب و یکی از پروژه‌های مهم آن یعنی راه‌آهن رشت- آستارا است.

گزارش دیگری از این پرونده ترابران که حاصل گفت‌وگو با مهندس محمدقاسم پورتقی،‌مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور فرادید است، تغییر در پارادایم اقتصاد و تجارت جهانی و اهمیت تسریع در تکمیل کریدور آزادراهی شمال-جنوب را ارزیابی کرده و در مطلبی با عنوان «فردا هم دیر است» منتشر شده است.

علاوه بر این، خبرنگار ترابران در گزارشی با تیتر «در رثای شایستگی لجستیکی» دلایل افت شاخص عملکرد لجستیکی ایران را از نگاه کارشناسان واکاوی کرده است.

در ادامه نیز یادداشت محمد اتحادی، مشاور ایمنی صنفی کامیون‌داران اصفهان را با عنوان «در تمنای ایمنی» خواهید خواند.

در بخش «لنگرگاه» با عنوان «مخاطرات خزری»، نخستین مطلب، مقاله آرش فهمیده، مدیرعامل شرکت کشتیرانی پارس‌عبور است که به معرفی نتایج حاصله از گزارش‌های نادرست درباره تقویت نقش تجاری ایران در دریای کاسپین پرداخته است. این مقاله با عنوان «کشتی به خشکی راندن!» منتشر شده است.

در گزارش دیگری از این بخش، خبرنگار ترابران پای سخنان دکتر همایون خوشروان، مدیر سابق مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر درباره افت سطح تراز آب دریای خزر و راهکارهای کاهش سرعت این روند نشسته است که گزارش حاصل از آن را در مطلبی با عنوان «زوال خزر» خواهید خواند.

در این پرونده که به مسائل مختلف دریای خزر پرداخته شده است، خبرنگار ترابران در گزارشی با عنوان «به‌نام آبادی، برای نابودی» نسبت به راه افتادن موج جدیدی از پدیده ساحل‌خواری هشدار داده و اعلام کرده است که عده‌ای از اهالی زر و زور و تزویر چوب حراج به سواحل خزری زده‌اند.

مطلب «در جست‌وجوی بازار از دست‌رفته» نیز گزارشی از وضعیت سوآپ و ترانزیت نفت و مشتقات نفتی از ایران است. این گزارش حاصل گفت‌وگو با سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی و محمد عیقرلو، ناخدا یکم بازنشسته فرماندهی ستاد و دبیرکل فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران است.

در بخش «جایگاه» با عنوان «راه رستگاری» که ترابران به معرفی چهره‌های ماندگار بخش راهسازی و حمل‌ونقلی می‌پردازد، دومین بخش از زندگینامه خواندنی پیشکسوت برجسته راهسازی مهندس علی آزاد، دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با تیتر «راه دور و دراز رستگاری» منتشر شده است.

در بخش «فرودگاه» با عنوان «اختلالات هوایی» دو مقوله مهم و متفاوت تاثیر لغو فروش بلیت‌های چارتری بر بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی و اختلالات فرکانسی GPS پرداخته شده است. به این ترتیب، گزارشی با عنوان «هواکردن یک چالش هوایی!» درباره نتایج منفی لغو فروش بلیت‌های چارتری، حاصل گفت‌وگو با محمدسعید شرفی، کارشناس صنعت هوانوردی و علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو است.

همچنین، در واپسین گزارش این شماره از ترابران با عنوان «بر فراز اختلالات GPS» به چرایی افزایش اخلالگرهای فرکانسی امنیتی در کشور و ضرورت ساماندهی این موضوع پرداخته شده است.

 

♦شماره 210 ماهنامه ترابران را می‌توانید از باکس زیر دانلود کنید.

 

شماره 210 ماهنامه ترابران در 168 صفحه با فرمت PDF و حجم 20 مگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *