رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

دوشنبه, 18 دی 1402
هواپیمای نابودشده ژاپن تحت پوشش بیمه آمریکایی بود؛

زیان سنگین ژاپن ایرلاینز از تصادف فرودگاه توکیو

شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL) اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند خسارات ناشی از تصادف یکی از هواپیماهایش با یک هواپیمای دیگر در فرودگاه هاندا در توکیو، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار باشد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از خبرگزاری رویترز، هواپیمای پهن‌پیکر ایرباس A350 شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL) در باند فرودگاه هاندا توکیو با یک هواپیمای دیگر برخورد کرد و آتش گرفت. این هواپیما کاملاً در آتش سوخت و مهار آن بیش از شش ساعت طول کشید. خوشبختانه، همه ۳۷۹ نفر سرنشین هواپیمای شرکت هواپیمایی ژاپن جان سالم به در بردند.

بر اساس این گزارش، در برخورد این دو هواپیماها در فرودگاه هاندا توکیو، پنج نفر از شش خدمه هواپیمای گارد ساحلی ژاپن کشته شدند و خلبان بازمانده به شدت مجروح شد. شیگنوری هیرائوکا، رئیس اداره هوانوردی مدنی وزارت حمل‌و‌نقل ژاپن، در روز حادثه که یک روز تعطیل عمومی در ژاپن بود، فرودگاه با ظرفیت کامل خود فعالیت می‌کرد.

به گفته سخنگوی شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL)، اکثر مسافران پرواز ایرباس A350از هوکایدو ژاپنی بودند، اما حداقل 43 خارجی از جمله استرالیایی، سوئدی، هنگ کنگی، چینی و کره جنوبی نیز حضور داشتند.

در حالی که بازرسان در حال بررسی لاشه سوخته هواپیماها پس از این حادثه بودند، مقامات حمل‌و‌نقل ژاپن در حال بررسی جزئیات تصادف هواپیماهای گارد ساحلی و هواپیمای مسافربری ایرباس A350 در فرودگاه هاندا توکیو هستند. به گزارش رسانه‌های محلی ژاپنی، پلیس نیز در حال بررسی احتمال قصور حرفه‌ای در این پرونده است.

هواپیمای مسافربری اجازه فرود داشته است

بر اساس مکالمات ضبط شده صوتی که توسط مقامات ژاپن منتشر شده، کنترل ترافیک هوایی قبل از تصادم، به هواپیمای گارد ساحلی دستور داده است که به نقطه‌ای نزدیک باند فرود برود. خلبان نیز به نظر می‌رسد ضمن دریافت این دستور، آن را خوانده و تایید کرده است.

همچنین مقامات ژاپنی اعلام کردند که هواپیمای مسافربری اجازه فرود داشته است، اما هواپیمای کوچک‌تر اجازه برخاستن نداشته است.

بنا به گفته مقامات گارد ساحلی ژاپن، خلبان هواپیمای گارد ساحلی پس از تصادم گفت که اجازه ورود به باند فرود را داشته است.

مقامات هنوز در حال بررسی علت سانحه هوایی هستند و کارشناسان هوانوردی معتقدند که معمولاً وقوع چنین سانحه‌ای، مستلزم کار نکردن همزمان چندین سیستم ایمنی در هواپیماست.

یکی از نوارهای چراغ‌های توقف از کار افتاده بوده است

بر اساس نسخه‌ای از بولتن منتشر شده توسط مقامات ایالات متحده، اطلاعیه‌ای قبل از سانحه به خلبانان هشدار داده بود که یکی از نوارهای چراغ‌های توقف که به‌عنوان یک اقدام ایمنی تکمیلی برای جلوگیری از اشتباه هنگام فرود هواپیماها در آسفالت باند فرودگاه تعبیه شده بود، از کار افتاده بود.

همچنین طبق اعلام یک شرکت ارائه دهنده‌داده‌های صنعت گردشگری مستقر در بریتانیا، فرودگاه هاندا در سال 2023، سومین فرودگاه پرتردد جهان بود.

به گزارش رویترز، هواپیمای گارد ساحلی که در سانحه سقوط کرد، در عرض 24 ساعت در حال انجام سومین سفر و ماموریت اضطراری خود به منطقه زلزله‌زده در ژاپن بود.

هیئت ایمنی حمل‌و‌نقل ژاپن (JTSB) در حال بررسی علت سانحه هواپیمای گارد ساحلی است. این هیئت با همکاری 14 بازرس خارجی از شرکت ایرباس، مقامات فرانسه و انگلیس و همچنین یک نماینده از سازنده موتور هواپیمای رولز رویس، تحقیقات خود را انجام می‌دهد. پلیس نیز به طور موازی در حال بررسی این سانحه است.

زیان‌های سنگین رقم خورد

شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL) اعلام کرد که سانحه هواپیمای گارد ساحلی، زیان عملیاتی سنگینی برای این شرکت در حدود 15میلیارد ین (معادل 105 میلیون دلار) به همراه خواهد داشت.

این شرکت اعلام کرده که خسارت از دست رفتن هواپیما باید توسط بیمه پوشش داده شود. شرکت هواپیمایی ژاپن همچنین در حال ارزیابی تأثیر این حادثه بر پیش‌بینی درآمد خود برای سال مالی منتهی به 31 مارس است. مقامات JAL گفتند که در حال مذاکره با مسافران به‌صورت فردی درباره جبران خسارت هستند.

منابع مطلع صنعت بیمه می‌گویند که شرکت بیمه آمریکایی AIG (AIG.N) بیمه‌گذار اصلی یک بیمه “تمام‌خطر” به ارزش 130 میلیون دلار برای هواپیمای دو ساله‌ای بود که در آتش‌سوزی نابود شد. AIG هنوز درباره این حادثه اظهار نظری نکرده است.

طبق گفته شبکه ایمنی هوانوردی این سانحه، نخستین سانحه کل بدنه هواپیما در جهان برای مدل A350 بود. این هواپیما که عمدتاً از مواد کامپوزیت کربن ساخته شده است، در سال 2015 وارد خدمت تجاری شد.

پس از تعطیلات سال نو، سهام شرکت هواپیمایی ژاپن (JAL) در ابتدا با کاهش 2.4 درصدی مواجه شد، اما در نهایت با افزایش 0.8 درصدی بسته شد. این افزایش، نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به آینده این شرکت است.

از زمان سانحه روز سه‌شنبه، صدها پرواز ورودی و خروجی به فرودگاه هاندا لغو شده یا با تاخیر مواجه شده‌اند. این مسئله باعث ناامیدی بسیاری از مسافران در فرودگاه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *