رسانه اقتصاد ترابری ایران

مترو

دوشنبه, 2 بهمن 1402
اختلال خطوط متروی تهران بر مدار تکرار؛

در متروی تهران چه می‌گذرد؟

در حالی تکرار اختلال قطارهای متروی تهران صدای اعتراض شهروندان تهرانی را بلند کرده است که عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این مشکلات را طبیعی و قابل پیش‌بینی می‌داند و بر شناسایی مشکلات ناوگان مترویی تهران و تمرکز مدیران شهری بر رفع آنها اصرار دارد، در حالی که آنچه در عمل دیده می‌شود خواب مدیران شهری، غفلت مدیران مترویی و شعاردهی بدون عمل‌گرایی است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، «اختلال در خطوط مترو» در سرخط خبرهای چند هفته اخیر تهران قرار گرفته است. هر چند روز یک‌بار خبری در رسانه‌ها منتشر می‌شود که اختلال در یکی از خطوط ناوگان ریلی درون‌شهری پایتخت منجر به سرگردانی مسافران و ترافیک سنگین در خیابان‌های اطراف شده است.

تازه‌ترین نمونه خبر امروز مربوط به نقص فنی در خط ۳ متروی تهران است که سرویس‌دهی در این خط را به‌خاطر انسداد مسیر ناشی از خرابی و توقف قطار در ایستگاه میرزای شیرازی دچار اختلال کرده بود. البته این دومین نقص فنی متروی تهران از ابتدای هفته تاکنون است. ابتدای هفته نیز در ایستگاه شهید بهشتی و خط ۳ به سمت آزادگان اختلال گزارش شده بود. همچنین 20 دی ماه نیز نقص فنی در خط 4 متروی تهران برای ساعتی موجب اختلال در حرکت قطارها و همچنین سرگردانی مسافران در ایستگاه‌های این خط شده بود.

سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در واکنش به نقص‌های فنی مکرر قطارهای متروی تهران در ماه‌های اخیر به ترابران می‌گوید: «این اتفاق طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. سن ناوگان ریلی متروی تهران بسیار بالا رفته و نیاز به اورهال و نگهداری بیشتری دارد. به همین دلیل، شورای شهر و شهرداری تهران در سال گذشته بودجه مناسبی برای اورهال و نوسازی ناوگان مترو اختصاص داد.»

او اظهار کرد: «تا به امروز ۱۵ رام قطار در ناوگان متروی تهران بازسازی شده و قرار است تا خرداد ماه سال آینده این رقم به ۲۹ رام قطار برسد.»

آقامیری با بیان اینکه عمر ناوگان ریلی متروی تهران بالا رفته و نیاز است که ناوگان جدید وارد کنیم یادآور می‌شود: «مدیریت جدید شهری تهران این مشکل را به درستی درک و برای حل آن برنامه‌ریزی کرد. یکی از اقدامات موثر نیز قراردادی است که اخیراً با چین برای واردات ناوگان بسته شده است.»

او با اشاره به خرید ۷۹۹ واگن قطار برای متروی تهران خبر می‌دهد که هفته آینده زمان تحویل قطعی این واگن‌ها از سوی چین نهایی می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری از مشکل ناوگان ریلی درون‌شهری تهران آگاه است و برای آن برنامه‌ریزی کرده است، گفت: «ما باید به سمتی برویم که ناوگان متروی تهران به‌روز شود و ناوگان قدیمی که دچار نقص شده‌اند از رده خارج شوند.»

آقامیری یادآور می‌شود: «مشکلاتی که اخیراً در خطوط متروی تهران ایجاد می‌شود و قطارها را دچار نقص فنی می‌کند، طبیعی است زیرا عمر ناوگان زیاد شده است و به بازسازی نیاز دارند. وقتی قطعه‌ای از یک قطار دچار مشکل شود کل سیستم ریلی درون‌شهری دچار مشکل خواهد شد.»

او اضافه می‌کند: «امسال نیز بودجه خوبی برای نوسازی ناوگان ریلی متروی تهران اختصاص داده شده است و برنامه داریم قطعاتی که دچار مشکل شده‌اند قبل از اینکه عمر مفید آنها به پایان برسد، تعویض کنیم نه اینکه هر بار آنها را تعمیر کنیم.»

او در پاسخ به این پرسش که چرا مدیریت شهری با وجود کمبود شدید ناوگان بر افتتاح ایستگاه‌های جدید اصرار دارد، می‌گوید: «ردیف بودجه نوسازی و افتتاح ایستگاه‌های جدید جدا از هم است. این‌گونه نیست که ما ناوگان را نوسازی کنیم و افتتاح ایستگاه را رها کنیم. نوسازی ناوگان بودجه جدا دارد و افتتاح ایستگاه بودجه جدا. این دو کار باید به موازات هم انجام شوند. این حرف مثل این است که چون اولویت نوسازی ناوگان است پس باید نظافت شهر رها شود! بنابراین نوسازی و افتتاح ایستگاه‌های مترو باید به‌صورت متوازن جلو برود.»

این عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تاکید می‌کند: «در بودجه امسال به هر دو حوزه مبلغ قابل توجهی اختصاص داده شده است. بودجه‌ای که در دوره جدید مدیریت شهری برای اورهال و نوسازی ناوگان متروی تهران اختصاص داده شده در هیچ‌کدام از دوره‌های قبلی سابقه نداشته است.»

آقامیری می‌گوید: «ما اکنون مبلغ بالایی برای تعمیر واگن‌هایی که سن بالایی دارند، هزینه می‌کنیم فقط برای اینکه در سیستم ریلی باقی بمانند.»

این در حالی است که با وجود ادعاهای آقامیری مبنی بر شناسایی مشکل فرسوده بودن ناوگان متروی درون‌شهری، برنامه‌ریزی برای نوسازی، انجام تعمیرات و همچنین اختصاص ردیف بودجه‌ای خوب به نوسازی ناوگان مترو، اما متاسفانه آنچه از عمل دیده می‌شود خواب مدیران شهری، غفلت مدیران مترویی و شعاردهی بدون عمل‌گرایی است؛ چراکه حتی اگر تعمیرات و اورهال ناوگان مترو انجام شده باشد به اندازه‌ای اندک بوده است که برای مسافران قابل مشاهده و لمس نیست.

علاوه بر آن، چند ماهی است که ازهر قطار مترو یک واگن کم شده است و به نظر می‌رسد این اقدام به‌دلیل خرابی واگن‌ها بوده و شرکت بهره‌برداری متروی تهران به این کار مجبور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *