رسانه اقتصاد ترابری ایران

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

دوشنبه, 1 خرداد 1402
تکالیف سازمان راهداری در لایحه برنامه هفتم توسعه؛

دریافت عوارض از همه وسایل نقلیه با ابزارهای هوشمند

لایحه برنامه هفتم توسعه به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده است که با استفاده از ابزارهای هوشمند از همه وسایل نقلیه که در راه‌های شریانی تردد می‌کنند، بر مبنای میزان پیمایش به‌ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو عوارض دریافت کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، در ماده 102 فصل هفتم (تجارت و ترانزیت) لایحه برنامه هفتم توسعه به وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل‌ونقل عمومی) اجازه داده شده است که با استفاده از ابزارهای هوشمند از همه وسایل نقلیه (به‌استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در راه‌های شریانی تردد می‌کنند، بر مبنای میزان پیمایش به‌ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت کند و به حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور واریز تا در قالب بودجه سالیانه صرف توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمن‌سازی و هوشمندسازی جاده‌های کشور کند.

جدول عوارض جبران خسارات وارده به جاده‌ها تعیین می‌شود.

همچنین در ماده 103 این لایحه آمده است که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف است تا جدول عوارض جبران خسارات وارده به جاده‌ها را بر اساس میزان بار محوری و میزان صدمه وارده به جاده‌های کشور توسط انواع کامیون‌ها و کامیونت‌ها تا پایان سال اول برنامه تهیه به تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور برساند.

وزارت راه سیاست‌گذار لجستیک غیرنظامی شد

علاوه بر آن، در ماده 104 لایحه نامبرده، وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان دستگاه سیاست‌گذار لجستیک غیرنظامی در کشور تعیین شده است و شیوه صدور مجوز فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده این‌گونه خدمات مراکز مربوط ضوابط مربوطه و شیوه تقسیم کار دستگاه‌های اجرایی مربوطه بر اساس آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد خواهد بود.

تخصیص سهمیه سوخت ناوگان تولیدی معادن شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه

ماده ۱۰۵ به‌منظور جلوگیری از تخریب جاده‌های کشور ناشی از اضافه گنجایش (تناژ) حمل تولیدات معدنی همه معادن کشور مکلفند با هماهنگی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خروجی واحد تولیدی نسبت به استقرار دفتر صدور بارنامه اقدام کنند. تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل‌ونقل محصولات واحدهای تولیدی معادن شن و نمک مشروط به اخذ بارنامه و تأییدیه پیمایش توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *