رسانه اقتصاد ترابری ایران

سه شنبه, 23 دی 1399

رفاه بیشتر مسافران هوایی با تکنولوژی های جدید

حمل و نقل هوایی یکی از انواع صنعت حمل و نقل است که این روزها رابطه بسیار تنگاتنگی با تکنولوژی دارد. این روزها تمام صنایع به حالت رقابتی درآمده‌اند و هر روز سعی می‌کنند با استفاده از علم و فناوری‌های نوین، امکانات و خدمات جدیدی را به مشتریان عرضه کنند تا گوی سبقت را از رقبا بربایند. صنعت حمل و نقل هم یکی از این صنایع است که با توجه به تأثیر تکنولوژی در رشد و بهبود آن، هر روز شاهد خدمات و اختراعات جدید برای بهبود این صنعت هستیم. اهدافی که در صنعت حمل و نقل هوایی دنبال می‌شود شامل رفاه بیشتر مسافران، حمل و نقل آسان‌تر بارها و به طور کلی جا به جایی بهتر با استفاده از هواپیما است. در چند سال اخیر پیشرفت‌های شگرفی در این صنعت رخ داده است که می‌توان انتظار داشت جا به جایی با هواپیما دستخوش تحولی عظیم شود و راحتی بیشتری برای مسافران به همراه داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع صنعت حمل و نقل پیشنهاد می‌کنیم مقالات حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ریلی و نکاتی در این خصوص را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم در خصوص تحولاتی که تکنولوژی در صنعت حمل و نقل هوایی پدید آورده یا به زودی پدید خواهد آورد نکاتی را با هم بررسی کنیم. با ماهنامه اقتصاد ترابری ایران همراه باشید.

تکنولوژی

تحول صنعت حمل و نقل هوایی با استفاده از تکنولوژی

همان‌طور که گفتیم این روزها سرعت پیشرفت در تکنولوژی بسیار زیاد است و هر روز شاهد نو‌آوری‌های بسیار زیادی در حوزه‌های گوناگون هستیم. برخی از این نو‌آوری‌ها به صورت اختصاصی به صنعت حمل و نقل هوایی اختصاص دارد و این صنعت در حال تحول است. برخی از این تحولات عبارت‌اند از:

فرودگاه‌ها

فرودگاه یکی از عواملی است که می‌تواند در راحتی و آرامش مسافران نقش داشته باشد. افراد باید ساعت یا ساعاتی را در فرودگاه سپری کنند تا پرواز مورد نظرشان از روی زمین بلند شود و به سمت مقصد مورد نظر حرکت کند. این روزها فرودگاه‌های بسیاری در جهان با استفاده از تکنولوژی‌های روز و امکانات رفاهی بسیار زیاد ساخته می‌شوند. این فرودگاه‌ها که شاید معروف‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها فرودگاه چانگی سنگاپور باشد، امکانات و خدمات متنوعی به مسافران در زمان انتظار ارائه می‌کنند. همین عوامل از سختی انتظار کشیدن می‌کاهد و باعث می‌شود مسافر اذیت کمتری را تحمل کند و سفر راحت‌تری داشته باشد. استفاده از فناوری‌هایی مانند صندلی‌های چرخ‌دار الکترونیکی، کامپیوترهایی برای انجام بررسی‌های لازم در خصوص پروازها و شماره‌گذاری‌های مدرن و هوشمند بر روی چمدان‌ها برای پیدا کردن راحت‌ترشان از جمله خدماتی است که به کمک تکنولوژی به صنعت حمل و نقل هوایی اضافه شده است. بیکن یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی است که امروزه در حال اضافه شدن به بسیاری از فرودگاه‌های بزرگ دنیا است. با استفاده از این سیستم می‌توان به موقعیت دقیق افراد دسترسی داشت و با کمک آن راهنمایی‌ها و خدمات لازم در خصوص گیتی که باید به آن مراجعه کنند، وضعیت پرواز و بسیاری از موارد دیگر را به مسافران ارائه داد.

هواپیماهای جدید

در چند سال اخیر، هر چند ماه یک بار خبر ساخت یک هواپیمای جدید و کاملاً متفاوت به گوش می‌رسد. هواپیماهای هیبریدی، هواپیماهای بی‌سرنشین، هواپیماهایی که با سرعت‌های بسیار بالا حرکت می‌کنند و هواپیماهایی با ظرفیت‌های بسیار زیاد از جمله هواپیماهایی هستند که در چند سال اخیر ساخته شده و به صنعت حمل و نقل هوایی جهان اضافه شده‌اند.

استفاده از هواپیماهای هیبریدی یکی از جدیدترین طرح‌هایی است که برای کاهش میزان آلودگی زمین و آلایندگی هواپیماهای مختلف توسط متخصصین و کارشناسان بررسی می‌شود. صنعت حمل و نقل هوایی هر ساله در حدود ۲٫۴ درصد از کل تولید سالانه دی‌اکسید کربن را به خود اختصاص داده‌اند. اگر بخواهیم به این عدد دقیق‌تر نگاه کنیم باید بگوییم که تولید این مقدار دی‌اکسید کربن تنها معادل ۱۲ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط هواپیماها و حمل و نقل هوایی است. شاید فکر کنید این اعداد کوچک هستند اما زمانی که این اعداد را با توجه به رشد بازار و افزایش روز افزون تعداد هواپیماها بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که باید فکری به حال افزایش این اعداد کرد. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که اگر فکری به حال کاهش آلایندگی هواپیماها نشود تا سال ۲۰۵۰ میزان تولید دی‌اکسید کربن توسط این وسایل نقلیه ۳ برابر خواهد شد. امروزه در بسیاری از خودروها از موتورهای هیبریدی استفاده می‌شود. درست است که این خودروها کارایی و قابلیت کمتری از خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی یا باطری کار می‌کنند دارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای عادی بسیار کمتر است. همین امر باعث شده که در صنایع دیگر هم به استفاده از موتورهای هیبریدی علاقه‌مند شوند. کارشناسان عقیده دارند که در صورت استفاده از تجهیزات جدید، هواپیماهایی با دو پیشرانه مجزا ساخته خواهد شد. پیشرانه اول یک توربین معمولی امروزی است و پیشرانه دوم از یک موتور الکتریکی با ذخیره باطری یا پیل سوختی هیدروژنی تشکیل می‌شود. این سیستم پیشرانه دو گانه علاوه بر کاهش میزان آلایندگی می‌تواند تأثیر بسیار مناسبی در کاهش مصرف سوخت جت‌ها و هواپیماها بگذارد. سوخت جت یکی از بیشترین هزینه‌ها را در صنعت حمل و نقل هوایی به خود اختصاص داده است و کاهش میزان مصرف آن می‌تواند در کاهش قیمت بلیت و افزایش مسافران تأثیرگذار باشد.

همچنین هواپیماهایی که می‌توانند در هر پرواز بیشتر از ۵۰۰ مسافر را جا به جا کنند این روزها تبدیل به امری مرسوم شده است. هواپیماهایی با سرعت بسیار بالا که زمان سفرها را به میزان زیادی کاهش داده است نیز یکی دیگر از فواید استفاده از تکنولوژی های جدید در صنعت هوایی است.

حمل و نقل هوایی

تکنولوژی بلاک چین

حتماً اسم تکنولوژی بلاک چین به گوش‌تان خورده است اما شاید این سؤال در ذهن‌تان به وجود بیاید که این فناوری چه ارتباطی با صنعت حمل و نقل هوایی دارد؟ قبل از این‌که به ارتباط بلاک چین با صنعت هوایی بپردازیم ابتدا باید اندکی با بلاک چین آشنا شویم. به زبان ساده می‌توان گفت که بلاک چین یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش آن است. تفاوت این سیستم با بسیاری از سیستم‌های موجود دیگر در این است که اطلاعات ذخیره شده میان تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و به دلیل رمزنگاری شدن آن، امکان هک، دست‌کاری و حذف اطلاعات تقریباً به صفر رسیده است. از سال ۲۰۱۶ صنعت حمل و نقل مخصوصاً نوع هوایی آن نسبت به این تکنولوژی علاقه نشان داد و هر روز بر میزان استفاده از آن افزوده شد. این تکنولوژی می‌تواند با مدیریت هویت، شناسایی مسافران، ردیابی چمدان‌ها و ارائه بلیت‌های الکترونیکی به کمک شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها بیاید. اکنون بیش از ۵۹ درصد فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی معتبر دنیا برنامه‌هایی برای استفاده و توسعه بلاک چین در سیستم خود دارند. یکی دیگر از سودهایی که استفاده از سیستم بلاک چین دارد ایجاد امنیت بیشتر در فرودگاه‌ها است. زمانی که با استفاده از این سیستم تمام اطلاعات مسافران بررسی شود، سودجویان و کلاه‌برداران زمینه کمتری برای سودجویی و خراب‌کاری دارند و همین امر می‌تواند بر میزان امنیت فرودگاه و پروازها بیفزاید.

از دیگر فواید بلاک چین کاهش یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی مسافران است. همه مسافرانی که از صنعت حمل و نقل هوایی استفاده کرده‌اند با صف‌های کنترل و بازرسی طولانی مواجه شده‌اند. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان صف‌های طولانی بررسی پاسپورت و چمدان را کاهش داد و مسافران با سرعت بیشتری به هواپیما سوار شوند و در هنگام پیاده شدن، از فرودگاه خارج شوند. همین امر می‌تواند آرامش و راحتی مسافران را به میزان زیادی افزایش دهد.

فلای فای

خط هوایی جت بلو آمریکا قصد دارد از سیستمی به نام فلای فای در پروازهای خود استفاده کند. این سیستم همانند وای فای کار می‌کند که برای داخل هواپیما طراحی شده است. با استفاده از این سیستم، دسترسی مسافران به اینترنت قطع نخواهد شد و می‌توانند سفر بهتری داشته باشند. اهمیت این موضوع در سفرهای کاری و طولانی بیشتر به چشم خواهد آمد زیرا فرد می‌تواند با استفاده از فلای فای قرارهای خود را تنظیم کند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهد و به اطلاعات لحظه‌ای و مهم دسترسی داشته باشد. برای مسافران عادی هم این سیستم می‌تواند باعث شود تا با اتصال به اینترنت حس کنند زمان کوتاه‌تری را در پرواز سپری کرده‌اند. این سیستم در مرحله اول قرار است برای پروازهای داخلی این شرکت راه‌اندازی شود و در فاز دوم سفرهای بین‌المللی نیز از تکنولوژی فلای فای بهره‌مند شوند.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان سودمند بود پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تکنولوژی‌های تأثیرگذار در صنعت حمل و نقل مطلب خودرو به خودرو چیست؟ در خصوص این فناوری و نقش آن در کاهش ترافیک چه می‌دانید؟ را مطالعه کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *