رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

دوشنبه, 7 اسفند 1402
تورم سالانه خدمات حمل‌ونقل عمومی به 57.4 درصد رسید؛

«حمل‌ونقل» رکوددار افزایش تورم در بهمن ماه

در بهمن‌ماه، تورم گروه حمل‌ونقل با افزایش 2.9 درصدی نسبت به ماه گذشته بیشترین نرخ افزایش تورم را در بین همه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار ایران، در بهمن ماه 1402 شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد 225.7 رسیده است که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل 5.8 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 42.5 درصد افزایش داشته است. همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص کل 35.8 درصد افزایش داشته است.

گفتنی است‌، تورم نقطه‌به‌نقطه بخش حمل‌ونقل 29.6 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که این بخش در تورم ماهانه بهمن ماه نسبت به ماه گذشته آن یعنی دی‌ماه 2.9 درصد افزایش داشته است و بیشترین درصد افزایش را به نام خود ثبت کرده است. تورم همین بخش در یک سال منتهی به بهمن ماه 1402 نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 44.7 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که ضریب اهمیت این گروه، ۸.۹۳ درصد است.

یادآور می‌شود که تورم نقطه‌به‌نقطه شاخص کل افزایش 35.8 درصدی‌، تورم ماهانه افزایش 1.4 درصدی و تورم سالانه 42.5 درصدی را ثبت کرده است.

افزایش 5.6 درصدی تورم ماهانه خرید وسایل نقلیه

زیرگروه «خرید وسایل نقلیه» با افزایش تورم ماهانه ۵.۶ درصدی، افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه ۱۷.۷ درصدی و افزایش تورم سالانه ۴۹.۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی هم با افزایش تورم روبه‌رو بود

همچنین زیرگروه «استفاده از وسایل حمل‌ونقل شخصی» در مدت زمان یادشده 0.8 درصد افزایش تورم ماهانه، 35.3 درصد افزایش تورم سالانه و 31.8 درصد افزایش تورم نقطه‌به‌نقطه را تجربه کرده است.

افزایش تورم سالانه 57.4 درصدی خدمات حمل‌ونقل عمومی

علاوه بر آن، زیرگروه «خدمات حمل‌ونقل عمومی» بیشترین تورم سالانه و نقطه به نقطه را تجربه کرده است که به ترتیب ۵۷.۴ و ۵۷.۵ درصدی است. تورم ماهانه این زیرگروه ۱.۷ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *