رسانه اقتصاد ترابری ایران

اقتصاد کلان

یکشنبه, 19 شهریور 1402
با کمرنگ‌تر کردن نقش ایران و علیه طرح چین؛

تفاهمنامه ایجاد کریدور هند- خاورمیانه- اروپا امضا شد

با امضای تفاهمنامه ایجاد کریدور جدید بین هند- اعراب-اتحادیه اروپا – آمریکا که به‌منظور مقابله با طرح یک کمربند- یک جاده چین است،‌ نقش ژئوپلیتیکی ایران هم کمرنک‌تر شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از پی تی آی، هند و  آمریکا، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا، توافق خود را برای راه‌اندازی کریدور حمل‌و‌نقل و اتصال ریلی هند-خاورمیانه-اروپا اعلام کردند؛ هدف این کریدور تسهیل جریان تجارت، انرژی و داده عنوان شده است.

مودی با بیان اینکه این یک ابتکار تاریخی در زمینه همکاری برای اتصال زمینی و زیرساخت است که شامل هند، امارات، عربستان سعودی، اتحادیه اروپا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و آمریکا می‌شود، اظهار کرد: «امروز همه ما شاهد انعقاد یک توافق تاریخی و مهم هستیم که در روزهای آینده، این یک مسیر، رسانه‌ای موثر برای یکپارچگی اقتصادی بین هند، جنوب آسیا و اروپا خواهد بود.»

او با بیان اینکه این توافق بزرگ، مسیری پایدار در ایجاد پیوند و اتصال در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد، گفت: «ارتباطات و زیرساخت‌های قوی، پایه و اساس توسعه تمدن بشری است. هند در مسیر توسعه خود این موضوع را در اولویت قرار داده است. در کنار زیرساخت‌های فیزیکی، سرمایه‌گذاری‌های بی‌سابقه‌ای در زیرساخت‌های اجتماعی، اقتصادی و مالی نیز انجام می‌شود.»

نخست‌وزیر هند افزود: «از این طریق، ما در حال ایجاد یک پایه قوی برای هند توسعه‌یافته هستیم، هند به‌عنوان یک شریک قابل اعتماد، پروژه‌های زیرساختی را در زمینه راه‌آهن، انرژی و سرمایه‌گذاری و مشارکت در حوزه فناوری در میان کشورهای جنوب جهانی راه‌اندازی کرده است.

انتظار می‌رود این قرارداد زیرساختی کشورهای خاورمیانه را از طریق شبکه راه‌آهن به یکدیگر متصل کند، این شبکه همچنین از طریق خطوط کشتیرانی از بنادر منطقه به هند متصل خواهد شد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را یک معامله بزرگ خواند و با قدردانی از  نخست‌وزیر هند گفت: «ایجاد زیرساخت‌های پایدار و انعطاف‌پذیر، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های با کیفیت و ایجاد آینده‌ای بهتر، مهم‌ترین بخش‌های این برنامه است.»

همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، درباره این طرح گفت: «ما مشتاقانه منتظر ادغام طرح و پروژه کریدور اقتصادی هستیم که در این جلسه اعلام شده است. مایلم از کسانی که برای ایجاد این کریدور مهم اقتصادی و رسیدن به این گام اساسی تلاش کردند، تشکر کنم.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «اکنون با کمیسیون اروپا، اینجا متعهد می‌شویم که در کنار شما در این جاده سرمایه‌گذاری کنیم، این یک پروژه بسیار مهم از آسیا از طریق خاورمیانه تا اروپا برای ارائه فرصت‌های بزرگ و ایجاد ارتباط بین مردم است.»

اعلام این کریدور جدید منجر به ایجاد یک شبکه اتصال ریلی و کشتیرانی جامع خواهد شد که آمریکا، هند، عربستان سعودی و کشورهای خلیج‌فارس و کشورهای عربی و اتحادیه اروپا را به هم متصل می‌کند.

در این جلسه یادداشت تفاهمی برای بررسی حمل‌و‌نقل ریلی و کشتیرانی امضا شد که جریان تجارت، انرژی و داده‌ها را در هند در سراسر خاورمیانه به اروپا امکان‌پذیر می‌کند.

هدف این طرح ادغام مسیرهای راه‌آهن و اتصالات بندری، از هند تا اروپا، عبور از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و… اعلام شده است.

به گفته یکی از نمایندگان کمیسیون اروپا، این ادغام باعث تسریع حرکت کالا در این مناطق می‌شود، علاوه بر این، این ابتکار بر پیشرفت زیرساخت‌های انرژی، تسهیل تولید و حمل‌و‌نقل هیدروژن سبز سازگار با محیط‌زیست به همه کشورهای شرکت‌کننده تمرکز خواهد کرد. به‌عنوان بخشی از این طرح، پیش‌بینی‌هایی برای بهبود ارتباطات از راه دور و اتصال داده از طریق استقرار یک کابل جدید زیر دریا که کل منطقه را به هم متصل می کند، وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *