رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل هوایی

سه شنبه, 8 آذر 1401
در چشم‌انداز 2030 دیده شده است؛

بلندپروازی‌های عربستان برای ساخت فرودگاه جدید

عربستان سعودی قصد دارد علاوه بر راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی جدید، تا سال 2030 میلادی فرودگاه بزرگ و جدیدی برای ریاض پایتخت کشورش با ظرفیت پذیرش 120 میلیون مسافر در سال بسازد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، به نوشته رویترز، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برنامه‌های ساخت و راه‌اندازی فرودگاه جدید در پایتخت این کشور را اعلام کرد. در حال حاضر، فرودگاه جده، شلوغ‌ترین فرودگاه سعودی است. بندر جده واقع در ساحل دریای سرخ، پایتخت اقتصادی این کشور به شمار می‌رود.

فرودگاه جدید پایتخت شامل 6 باند موازی خواهد بود. قرار است فرودگاه جدید ظرفیت پذیرش 120 میلیون مسافر در سال 2030 را داشته باشد. براساس هدف‌گذاری انجام شده، قرار است ظرفیت فرودگاه جدید به پذیرش 185 میلیون مسافر و جابه‌جایی 3.5 میلیون تن کالا تا سال 2050 برسد.

فرودگاه جدید به نام پادشاه فعلی «ملک سلمان» خواهد بود و در مساحت 57 کیلومتر مربع ساخته می‌شود. فرودگاه جدید همچنین، فرودگاه فعلی ریاض (فرودگاه ملک خالد) را شامل خواهد شد. هزینه ساخت فرودگاه جدید ریاض، اعلام نشده است.

مقامات سعودی گفته‌اند که ساخت فرودگاه جدید به‌منظور تبدیل شهر ریاض به یکی از 10 اقتصاد بزرگ شهری جهان است.

فرودگاه جدید همچنین متناسب با رشد جمعیت پایتخت سعودی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود جمعیت ریاض تا سال 2030 به 15 تا 20 میلیون نفر برسد. جمعیت فعلی ریاض کمتر از 8 میلیون نفراست.

به گفته مقامات سعودی آنها در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل ریاض به «پلی برای اتصال غرب و شرق جهان و مقصد جهانی برای حمل‌و‌نقل و تجارت و گردشگری» هستند.

مسوولان سعودی گفته‌اند پیش‌بینی می‌شود ساخت و راه‌اندازی فرودگاه جدید 103 هزار فرصت شغلی جدید مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. فرودگاه جدید در بخش‌های اشتغالزایی، درآمدزایی غیرنفتی و حمایت از بخش‌های سفر، گردشگری و حمل‌و‌نقل، برای اجرای برنامه «چشم انداز 2030» است.

علاوه بر این، دولت سعودی به دنبال تاسیس شرکت جدید هواپیمایی به نام RIA برای رقابت با شرکت‌های هواپیمایی امارات و قطر است.

برهمین اساس ریاض در حال گفت‌وگو با دو غول هواپیماسازی جهان (بوئینگ و ایرباس) برای تامین هواپیماهای لازم برای دو شرکت هوایی سعودی (السعودیة) و RIA است.

درحال حاضر فرودگاه‌های دبی امارات، استانبول ترکیه و دوحه قطرمهم‌ترین و شلوغ‌ترین فرودگاه‌های منطقه هستند. خطوط هواپیمایی امارات، قطر و ترکیه نیز بزرگ‌ترین ناوگان، پروازها و مقصدها را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *