رسانه اقتصاد ترابری ایران

انجمن‌ها، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها

چهارشنبه, 10 خرداد 1402
نامه اعتراضی انجمن مهندسی دریایی ایران به رئیسی؛

برنامه هفتم توسعه صدای جامعه دریایی را هم درآورد

پس از انتشار برنامه هفتم توسعه،‌ رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران در نامه‌ای به رئیس دولت اعتراض جامعه دریایی را نسیت به حذف موضوع کلیدی اقتصاد دریا از لایحه برنامه هفتم توسعه اعلام کرد و خواستار پرداختن به این موضوع در برنامه هفتم شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از مارین‌نیوز، سازمان برنامه و بودجه در لایحه برنامه هفتم توسعه بند بودجه‌‌ای و برنامه‌‌های توسعه مکران و مفاد مرتبط با اقتصاد دریاپایه را حذف کرده است. به همین دلیل،‌ مهدی عجمی، رئیس انجمن مهندسی دریایی ایران با ارسال نامه‌ای به رئیس دولت مراتب اعتراض جامعه دریایی را نسبت به حذف موضوع کلیدی اقتصاد دریا از لایحه برنامه هفتم توسعه اعلام کرد و خواستار گنجاندن آن در برنامه هفتم به هر طریق ممکن شد.

در بخشی از این نامه، آمده است که انجمن مهندسی دریایی ایران با تدقیق در مفاهیم علمی اقتصاد دریا، حضور فعال در جلسات کارگروه اقتصاد دریامحور سازمان برنامه و بودجه و همچنین ارائه نقطه نظرات تخصصی به نهادهای تاثیر گذار حکومتی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت اقتصادی ریاست جمهوری، سعی کرده همسو با رسالت اصلی خود به‌عنوان حلقه میانی علمی تصمیم‌ساز و مطالبه‌گر در حوزه اقتصاد دریا حرکت کند.

عجمی در آن نامه گفته است که چشم‌انداز توسعه اقتصاد دریا به‌عنوان مفهومی انتزاعی از تجمیع فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با دریا، تنها در شرایط هم‌افزایی و همکاری سازنده نهادهای تاثیر‌گذار در صحنه حکمرانی دریا متصور است. در شرایطی که شورای‌عالی صنایع دریایی با همت جنابعالی در مقام قرارگاه فرماندهی اقتصاد دریا ظاهر شده است از همه نهادهای تاثیر‌گذار حوزه حکمرانی دریا انتظار می‌رود هم سو با مفاد قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی و در راستای رفع کاستی‌های درون سازمانی، توسعه اقتصاد دریا و بهبود معیشت و رفاه مردم حرکت کنند.

در پایان آن نامه،‌ انجمن مهندسی دریایی ایران درخواست کرده است که به هر طریق ممکن و به‌طور مشخص و شفاف مسئله اقتصاد دریا در لایحه برنامه هفتم به‌عنوان موضوعی کلیدی گنجانیده شود، تا جامعه دریایی در آینده نزدیک شاهد رونمایی از برنامه توسعه اقتصاد دریا محور برآمده از محورهای اصلی در سیاست های کلی برنامه هفتم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *