رسانه اقتصاد ترابری ایران

چهارشنبه, 5 آبان 1400

بررسی چالش های صنعت دامپروری

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صنعت دامپروران همگام گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸۰ میلیون دام سبک و سنگین در کشور موجود است که تأمین نیاز برای دامهای موجود مهمترین دغدغه بخش به شمار می رود. از طرفی با ضعیف شدن مراتع و وابستگی به واردات نهاده های دامی و خصوصاً خشکسالی های اخیر دامداران را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران ، جواد آزاد مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صنعت دامپروران همگام، با بیان این مطلب ابراز داشت: صنعت دامپروری کشور بعنوان یکی از ارکان تولید مواد غذایی و پروتئینی نقش مهمی در امنیت غذایی کشور داشته و با چند میلیون بهره بردار و گردش مالی بالا نقش مهمی در فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا می کند.

وی گفت: باتوجه به اینکه عمده نهاده های دامی مصرفی از قبیل جو، ذرت و کنجاله سویا وارداتی بوده و با وجود تحریم های ظالمانه از دغدغه های اصلی دولت محسوب می شوند. وی ادامه داد: متأسفانه دامدار برای تامین نهاده خود مجبور است از بازار آزاد نهاده ها را با چند برابر قیمت تامین کند که تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت تمام شده داشته و این امر صنعت دامپروری را به ورطه ورشکستگی کشانده است از سوی دیگر، سامانه بازارگاه نهاده های دامی نیز تمام توقع بخش را برآورده نکرده و رانت هایی وجود دارد که دامدار نتواند تمام نیاز دامداری خود را با قیمت مصوب تامین کند.

آزاد ابراز داشت: وجود عرضه فصلی در دام سبک از دیگر مشکلات این صنعت است که باعث شده در فصول عرضه دام قیمتها بسیار پایین تر از قیمت تمام شده باشد. برای حل این موضوع راهکارهایی وجود دارد مثل خرید تضمینی ، صادرات دام و … که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

این تعاونگر خاطر نشان کرد: مهمتر از موارد فوق، موضوع خشکسالی است چراکه حدود نیمی از تعلیف دام توسط علوفه خشبی انجام می شود و به سادگی قابل تأمین از طریق واردات نیست و زمانیکه علوفه وجود نداشته باشد دامدار به آخر خط رسیده و باید دام خود را به کشتارگاه بفرستد و این اتفاقی است که در ماههای اخیر اتفاق رخ داده است .

وی افزود: حذف دام مولد علاوه بر اینکه بصورت کوتاه مدت بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، ذخایر ژنتیکی که سالهای زیادی برای آن وقت و هزینه صرف شده به یکباره نابود کرده که قابل جبران نخواهد بود همچنین با حذف دام مولد، برای فصل بعد دامی برای پروار وجود ندارد و بحران های جدیدی ایجاد می شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی صنعت دامپروران همگام با اشاره به اهمیت آموزش بیان داشت: موضوع بعد آموزش بهره بردار و ترویج روش های نوین است، خوشبختانه در دامداریهای صنعتی همتراز سایر کشورها بهره وری بالاست ولی در سیستم سنتی که کمبود منابع داریم، افزایش بهره وری از ضروریات است و این امر بعهده شبکه اتحادیه و تعاونی هاست.

وی گفت: متأسفانه در دولت قبل اتحادیه ها و تشکلها به بهانه عرضه مستقیم که موفق هم نبود، از سیستم حذف شدند و کالا بسیار بالاتر به دست تولید کننده می رسید ولی باتوجه به جایگاه و نقش تشکلها و اینکه سرمایه تعاونیها از خود دامداران بوده و سود و زیان آن هم به دامدار می رسد، به گفته وی بهترین کار استفاده از این پتانسیل با نگاه توسعه ای است. یعنی کل تأمین نیاز دامدار اعم از نهاده، فنی، آموزش و ترویج ، حقوقی باید توسط تعاونیها انجام شود و برای این مقصود لازم است از یکطرف دیدگاه دولت و از طرفی تعاونیها همسو با این سیاست باشند از سوی دیگر واگذاری ها به تعاونیها باشد و از تعاونیها بعنوان بازوی اجرایی استفاده شود. باید در سیاستگذاری ها تشکلها حضور فعال داشته باشند.

اتحادیه سراسری صنعت دامپروران همگام کشور با بیش از ۳۳۰ تعاونی تأمین نیاز و ۲۷ اتحادیه استانی و ۳۹۵ هزار دامدار در حال حاضر جایگاه مهمی در صنعت دامپروری دارد و در حال حاضر علاوه بر امور صنفی بعنوان تنها تشکل ملی که مدیریت ایستگاه اصلاح نژاد و تولید مواد ژنی را برعهده داشته همچنین در هویت گذاری دام فعال بوده و با ایجاد مراکز بهبود مدیریت دام سعی کرده نقش بسزایی در صنعت دامپروری کشور داشته باشد.

 

منبع خبر:پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *