رسانه اقتصاد ترابری ایران

لجستیک

دوشنبه, 10 بهمن 1401
با امضای یادداشت تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد؛

روسیه و ترکمنستان به‌دنبال هاب لجستیکی در آستاراخان

یادداشت تفاهم بین مرکز حمل‌ونقل و لجستیک ترکمنستان و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس روسیه در جهت اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای ایجاد مرکز لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستاراخان امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از ایلنا، یادداشت تفاهم بین مرکز حمل‌ونقل و لجستیک ترکمنستان و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس روسیه در جهت اجرای پروژه سرمایه‌گذاری برای ایجاد مرکز لجستیک در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستاراخان امضا شد.
بر اساس این تفاهم نامه، پس از آماده‌سازی پروژه توسط طرف ترکمن و ارزیابی اولیه سرمایه‌گذاری‌های لازم، نقشه راه در جهت اجرای این پروژه تهیه و توافق‌نامه‌ای درباره ایجاد یک مرکز لجستیک امضا خواهد شد.
مدیر کل JSC منطقه اقتصادی لوتوس معتقد است که ظهور مرکز لجستیک ترکمنستان در آستاراخان انگیزه مهمی برای توسعه حمل‌و‌نقل بار از آسیای مرکزی به روسیه و بالعکس خواهد بود، زیرا این امر امکان اتصال سایر کشورهایی که دسترسی مستقیم به دریای خزر ندارند را به کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال – جنوب می‌دهد. در این زمینه قبلاً ازبکستان و قرقیزستان ابراز علاقه کرده‌اند.
ترافیک باری از طریق مسیر شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب که از ترکمنستان می‌گذرد، به سرعت در حال رشد است. همانگونه که در دوازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی ترکمنستان و روسیه در زمینه همکاری‌های اقتصادی اشاره شد، در سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود ۷۰۰ تن محموله و در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ تقریباً ۶۲ هزار تن و ۲۲۰ کانتینر از طریق این مسیر ترانزیت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *