رسانه اقتصاد ترابری ایران

پنجشنبه, 11 آبان 1402
در دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقلی اکو انجام شد؛

امضای پروتکل تجاری‌سازی کریدور چین به اروپا از مسیر ایران

دستور‌العمل بین‌المللی و برنامه عملیاتی راهگذر حمل‌و‌نقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزاری حمل‌ونقل و نمایندگان این کشورها رسید.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دوازدهمین اجلاس وزاری حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور شهریار افندی زاده به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در شهر تاشکند ازبکستان در تاریح ۱۱ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد.

در حاشیه این نشست که با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل‌و‌نقلی سازمان همکاری اقتصادی برگزار شده بود، پروتکل کریدور حمل‌و‌نقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشورهای مذکور رسید.

بنابراین گزارش یکسان‌سازی تعرفه‌ها و رویه‌های حمل‌و‌نقلی و فرایندهای مرزی در چهارچوب پروتکل امضا شده میان کشورها به اجرا گذاشته می‌شود که براین اساس پیش‌بینی می‌شود بتوان سهم قابل توجهی از حجم ترانزیت چین به اروپا را به مسیر ترانزیت شرقی غربی ایران جذب کرد.

ضرورت تامین مالی پروژه‌های زیرساختی با مشارکت بانک توسعه آسیایی

همچجنین در این نشست، درباره افزایش راهکارهای تقویت ارتباطات حمل‌و‌نقلی در منطقه اکو بحث و تبادل نظر شد.

ضرورت تامین مالی پروژه‌های زیرساختی منطقه اکو با مشارکت بانک توسعه آسیایی، تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی و جاده‌ای و همچنین راه‌های تجاری‌سازی و تقویت کریدورهای منطقه‌ای از جمله اسلام‌آباد- تهران – استانبول، آلماتی – تهران – استانبول و کریدورهای شرقی – غربی برای اتصال چین به اروپا و همچنین مسیرهای دریایی خزر، از دیگر مواردی بود که نمایندگان کشورهای عضو اکو درباره آن به گفت‌وگو پرداختند و تصمیماتی درباره آن اتخاذ شد.

ضرورت برقراری پایدار جریان حمل‌و نقل در شرایط بروز پاندمی ها و تغییرات ژئوپلتیکی از دیگر مواردی بود که وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل‌و‌نقلی منطقه اکو بر ضرورت آن تاکید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *