رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

دوشنبه, 6 آذر 1402
با هدف جابه‌جایی سریع کالا و مسافر عملیاتی می‌شود؛

ابتکار ترانسنت برای مدرن‌سازی شبکه ریلی آفریقای جنوبی

شرکت گروه ملی حمل‌ونقل ریلی و لجستیک آفریقای جنوبی، موسوم به ترانسنت (Transnet)  با تعمیر و به‌روز کردن شبکه ریلی این کشور با هدف جابه‌جایی سریع‌تر و ارزان‌تر کالا و مسافر، گام مهمی در جهت توسعه بخش ریلی پویاتر برداشته است. ترانسنت ‌امیدوار است که این اقدامات بتواند شبکه ریلی آفریقای جنوبی را به یک شبکه مدرن و کارآمد تبدیل کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از railway. supply، ترانسنت (شرکت ریلی آفریقای جنوبی) برای بهبود شبکه ریلی آفریقای جنوبی اقداماتی شامل تعمیر و نگهداری خطوط ریلی و ‌ایستگاه‌ها، تعمیر و نگهداری تونل‌ها و پل‌ها، جایگزینی تجهیزات فرسوده و قدیمی با تجهیزات جدید و مدرن و بهبود برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر شبکه ریلی انجام داده است.

شرکت ریلی آفریقای جنوبی، برای اینکه شبکه ریلی این کشور بهتر کار کند، یک استراتژی جدید را شامل سه بخش اصلی اعم از اجازه دادن به شرکت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در شبکه ریلی، تشویق مردم به استفاده بیشتر از قطار و تعمیر و نگهداری مناسب شبکه در پیش گرفته است.

این شرکت مسئولیت شبکه ریلی خود را برای بهبود عملکرد به دو بخش تقسیم خواهد کرد. بخش اول، مسئول نگهداری و تعمیر شبکه ریلی و بخش دوم، مسئول اداره قطار‌ها و رقابت با سایر شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خواهد بود.

از ماه مه ۲۰۲۴، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی غیردولتی (اپراتور‌های شخص ثالث) می‌توانند برای استفاده از مسیر‌های ریلی آفریقای جنوبی درخواست دهند. اگر شرکت ترانسنت بار ریلی (TFROC) از این مسیر‌ها استفاده نکند، این شرکت‌ها می‌توانند از آنها بهره‌داری کنند.

برای اینکه صنعت راه آهن آفریقای جنوبی و همه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بتوانند به طور عادلانه و رقابتی از شبکه ریلی این کشور استفاده کنند، قیمت‌ها و مقررات مشخصی تعیین خواهد شد. همچنین، یک نهاد مستقل به نام تنظیم‌کننده اقتصادی حمل‌ونقل ایجاد خواهد شد. این نهاد مسئول تنظیم قیمت‌ها، انطباق با مقررات و جریمه‌ها و نیز مسئول حل اختلافات بین مدیر زیرساخت و بهره‌برداران خواهد بود.

هدف مدیر زیرساخت این است که از شبکه ریلی برای حمل‌ونقل بیشتر استفاده کند، آن را گسترش دهد و از طریق شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی درآمد کسب کند.

این بودجه‌ها برای تعمیر و نگهداری شبکه ریلی و گسترش آن استفاده خواهد شد. این کار طبق برنامه‌های سرمایه‌گذاری دولت انجام می‌شود.

ترانسنت برای اینکه دیگر شرکت‌های بهره‌بردار قطار هم بتوانند در این شبکه فعالیت کنند، یک مدیر زیرساخت موقت منصوب کرده است. این مدیر تا سال ۲۰۲۴، زمانی که شبکه به‌طور کامل بازگشایی شود، مسئولیت مدیریت شبکه را بر عهده خواهد داشت.

این مدیر زیرساخت موقت که در اول نوامبر منصوب شد، با یک نهاد تنظیم مقررات (رگولاتوری) موقت همکاری خواهد کرد تا برنامه‌هایی برای شیوه عملکرد شبکه در آینده تدوین کند و اطمینان حاصل کند که همه شرکت‌ها به شبکه ریلی دسترسی عادلانه دارند.

در این زمینه ذینفعان و گروه‌های مختلفی، از جمله وزارت امور شرکت‌های دولتی، وزارت حمل‌ونقل و شرکت‌های حمل‌ونقل، انجمن‌های صنفی و کمیته مستقل تنظیم مقررات صنعت راه‌آهن آفریقای جنوبی(IRERC)  درباره طرح شبکه ریلی، توافق‌نامه دسترسی و روش‌شناسی تعیین تعرفه پییشنهادی، در جلسه‌ای به بحث و گفت‌وگو پرداخته و نظر خواهند داد.

در تاریخ ۱‌آوریل ۲۰۲۴، این اسناد همزمان با بازگشایی درخواست شرکت‌ها برای استفاده از مسیر‌های ریلی منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *