رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

سه شنبه, 31 مرداد 1402
با سفر «مودی» به یونان؛

هند به دنبال رقیب چابهار می‌رود

هند در حال بررسی امکان استفاده از بندر پیرائوس یونان برای صادرات محصولات خود به اروپا است و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند تا پایان ماه جاری میلادی به یونان سفر خواهد کرد تا مذاکره درباره بهره‌برداری از بندر پیرائوس را آغاز کند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از مانا، پیش از این، هند به دنبال استفاده از بندر چابهار ایران به‌عنوان دروازه صادرات خود به اروپا بود، اما درگیری بین ارمنستان و آذربایجان در مسیر عبوری، همچنان مانع توسعه این کریدور است.

ایجاد گروه  I‌۲‌U‌۲ در سال ۲۰۲۱ میلادی، متشکل از هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده آمریکا، همکاری هند با کشور‌های مدیترانه را تقویت کرده است. یکی از اهداف گروه I‌۲‌U‌۲ تشویق سرمایه‌گذاری مشترک بین کشور‌های عضو در شش بخش از جمله انرژی، امنیت غذایی، سلامت، فضا، حمل‌و‌نقل و آب است.

هند انتظار دارد با بهره‌گیری از ظرفیت گروه I‌۲‌U‌۲، بتواند به‌راحتی از طریق بندر پیرائوس به بازار‌های اروپایی دسترسی داشته باشد که این امر از طریق بنادر امارات متحده عربی یا بندر حیفا متعلق به آدانی در رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر می‌شود.

در یک دهه گذشته، هند با گسترش منافع خود از اقیانوس هند به مدیترانه شرقی، روابط خود با یونان را تقویت کرده است. در واقع، امنیت اقتصادی هند به کنترل مسیر‌های دریایی متصل به اروپا و هند، مرتبط است. از سال گذشته، تجارت دوجانبه بین اتحادیه اروپا و هند با ۱۳۰ میلیارد دلار به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. پیش‌بینی می‌شود که رشد این بخش، باعث حمایت از هند برای عملیاتی کردن هرچه سریع‌تر کریدور اعراب-مد به اروپا باشد.

این کریدور تجاری چندوجهی بین هند و یونان می‌تواند الگو‌های تجاری بین منطقه اقیانوس هند، خاورمیانه و اروپا را به‌طور اساسی تغییر دهد. پروفسور «مایکل تانچوم» در مقاله تحقیقاتی برای دانشگاه ملی سنگاپور در این‌باره نوشته است: «این کریدور، اتصال تجاری حاشیه جنوبی اوراسیا از ساحل دریای عرب هند تا سواحل مدیترانه شرقی یونان را ایجاد می‌کند.»

او افزود: «این اتصال جدید برای هند یک تغییر پارادایم استراتژیک با پیامد‌های ژئوپلیتیکی عظیم است که می‌تواند نقش آن را در نظم اقتصادی اوراسیا تغییر دهد.»

البته، اگر هند از بندر پیرائوس برای حمل کالا بهره بگیرد، ناگزیر باید از تأسیسات تحت کنترل چین استفاده کند. شرکت کشتیرانی COSCO چین با ۶۷ درصد، سهم بالایی در بندر پیرائوس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *