رسانه اقتصاد ترابری ایران

سه شنبه, 16 آذر 1400
۷ دسامبر، روز جهانی هوانوردی غیرنظامی

نوآوری، قلب راهبردهای بازیابی جهان در پساکرونا

هفتم دسامبر مصادف با ۱۶ آذر هر سال به‌ عنوان روز جهانی هوانوردی غیرنظامی دانسته می‌شود تا آگاهی جهانی را در مورد اهمیت هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها و نقش منحصربه‌فرد سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی(ایکائو) در کمک به کشورها برای همکاری و تحقق یک شبکه حمل ‌و نقل سریع جهانی و در خدمت بشر ایجاد و تقویت کند.

مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد در سال ۱۹۹۶ این روز را به منظور به رسمیت شناختن اهمیت اجتماعی، اقتصادی، توسعه هوانوردی و سفرهای هوایی بین‌المللی اعلام کرده است. علاوه بر این نقش منحصربه‌فرد سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی(ایکائو) را در ارائه ایمنی، کارایی و یکپارچگی هوانوردی جهانی تصدیق می‌کند.

شورای ایکائو هر پنج سال یک بار موضوع سالگرد ویژه‌ای را برای روز جهانی هوانوردی غیرنظامی و دوره کامل چهار ساله انتخاب می‌کند و موضوع روز جهانی هوانوردی غیرنظامی در سال ۲۰۲۱ «پیشرفت نوآوری برای توسعه جهانی هوانوردی» است.

۷۵ سال است که ایکائو فعالیت دارد و در حال حاضر سالانه بیش از چهار میلیارد مسافر را جابه‌جا می‌کند. طی سال‌ها استانداردها و روش‌های توصیه‌ شده برای ایمنی هوانوردی، امنیت، زیرساخت‌ها، بازرسی و منظم بودن و حفاظت از محیط‌ زیست و توسعه پایدار را با موفقیت ایجاد کرده است.

اهمیت هوانوردی و پروازهای بین‌المللی به‌ عنوان وسیله‌ای برای اتصال جهانی که موجب رفاه و صلح جهانی می‌شود، هرگز به اندازه اکنون که سازمان ملل و کشورهای جهان دستور کار ۲۰۳۰ را با ماموریت ایجاد آینده‌ای بهتر و پایدارتر برای همه مردم تصویب کرده‌اند، مهم نبوده است.

سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی(ایکائو) اعلام کرد: نوآوری در قلب راهبردها و مشارکت‌های بازیابی خواهد بود زیرا جهان در دوران پس از همه‌گیری کووید ۱۹ بهبود می‌یابد و شبکه جهانی جدیدی ایجاد می‌شود که در برابر تهدیدات همه‌گیری آینده سبزتر و انعطاف‌پذیرتر و از نظر موارد مهم قابل اعتمادتر خواهد بود.

با توجه به اینکه شیوع بیماری همه‌گیری کووید ۱۹ منجر به از دست‌ دادن بی‌سابقه مشاغل و درآمد و ارتباطات‌ هوایی به‌ عنوان زیربنای توسعه پایدار معرفی شده است، از این روز به‌ عنوان نقطه‌ عطف مهم در تاریخ جهانی هوانوردی غیرنظامی یاد خواهد شد.

 

پیام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مناسبت روز جهانی هوانوردی غیرنظامی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این روز هوانوردی را برای پایداری زنجیره‌های تامین جهانی در همه‌گیری حمایت و این بخش را ترغیب می‌کند که با هدف آب‌وهوای ۱.۵ درجه سانتی‌گراد هماهنگ شود. در روز بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی ما کمک‌های فراوان سفرهای هوایی را به رسمیت می‌شناسیم که شامل اتصال جوامع و تحویل کالاهای حیاتی تا حمایت از میلیون‌ها معیشت و کمک میلیاردها دلار به اقتصاد جهانی بوده است.

حتی با وجود افزایش نرخ واکسیناسیون و دستورالعمل‌های بهداشتی که منجر به راه‌اندازی دوباره سفرهای هوایی شده است اما بیماری کووید-۱۹ همچنان بر هوانوردی بین‌المللی فشارهای عمیقی وارد می‌کند. کشورها اخیرا متعهد شده‌اند که همکاری و مدیریت ریسک را تحت نظارت سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی(ایکائو) افزایش دهند.

بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه به ارتباطات هوایی بین‌المللی وابسته هستند که از سرمایه‌گذاری در راستای اهداف توسعه پایدار حمایت می‌کند. از سرگیری ایمن سفرهای هوایی دولت‌ها را ملزم می‌کند تا در حمایت از راهبرد سازمان بهداشت جهانی(WHO) برای واکسینه‌کردن ۴۰ درصد از مردم در هر کشور تا پایان سال جاری و ۷۰ درصد تا اواسط سال ۲۰۲۲ با یکدیگر همکاری کنند.

بهبودی پس از همه‌گیری یک فرصت منحصربه‌فرد برای همه بخش‌ها و انجام اقدامات اقلیمی دگرگون‌کننده، ایجاد انعطاف‌پذیری بلندمدت و پیشبرد توسعه پایدار است.

تعهدات اقلیمی فعلی بخش هوانوردی با هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب‌وهوایی همسو نیست و اتخاذ مجموعه جدیدی از اهداف بلندپروازانه که متعهد به رسیدن به انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ هستند، با اهداف موقت و برنامه‌های اجرایی معتبر برای سال ۲۰۳۰، باید یک اولویت فوری برای مجمع بعدی ایکائو باشد.

 

اولویت‌های مهم حمل‌ونقل هوایی

اهمیت هوانوردی از نظر ارتباط جهانی کاملا مشهود است. ایکائو یک نهاد سازمان ملل‌ متحد است که در ارتباط با سایر اعضای سازمان ملل‌ متحد از جمله سازمان جهانی هواشناسی، اتحادیه بین‌المللی مخابرات، اتحادیه جهانی پست، سازمان بهداشت جهانی و سازمان بین‌المللی دریانوردی فعالیت می‌کند.

موضوع روز جهانی هوانوردی غیرنظامی شامل پیشبرد نوآوری برای توسعه جهانی هوانوردی است و برای بهبود عملکرد مستمری که کشورها از طریق ایکائو، برای ایمنی هوانوردی، امنیت، بهره‌وری و پایداری اقتصادی و زیست‌محیطی عملیات‌های بین‌المللی مفید بوده است.

شورای ایکائو از جمله گروه ویژه بازیابی هوانوردی شورای آن به تشویق اقدامات مبتکرانه و محتاطانه برای کمک به کشورها برای مقابله با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ و در نهایت بهبودی آن ادامه می‌دهد.

این اقدامات در کنار هم باعث می‌شود زنجیره‌های تامین محموله‌های هوایی در زمانی که جهان به آن‌ها بیشتر نیاز دارد کارایی داشته باشند. ارائه خدمات حیاتی بشردوستانه و هوایی بازگشت به کشور را تسهیل می‌کند تا خانواده‌ها را دور هم جمع کند، به محافظت از مسافران و خدمه هوایی کمک می‌کند و در حال انجام است و برای جابه‌جایی واکسن‌ها و سایر کالاهای فاسدشدنی و باارزش به شدت به آن اعتماد داریم.

موفقیت در چنین تلاش‌هایی متکی بر تعهد جهانی به استانداردسازی، هماهنگ‌سازی و همکاری است که کشورها و صنعت با هم در ایکائو به آن دست می‌یابند. این وظایف و قابلیت‌ها امروز بیش از هر زمان دیگری مهم هستند زیرا ما با چالش‌های دوگانه کنترل بیماری کووید ۱۹ و کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی فوق‌العاده شدیدی که با محدود کردن ارتباطات‌ هوایی برای جوامع توسعه‌ یافته و در حال توسعه منجر شده است، مقابله می‌کنیم.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل، شبکه بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی روزانه بیش از ۱۲۰ میلیون مسافر را جابه جا می‌کند. علاوه بر این، حدود ۶۵.۵ میلیون شغل توسط بخش حمل‌ونقل هوایی جهانی پشتیبانی می‌شود که بیش از ۳.۶ درصد از فعالیت اقتصاد جهانی را ایجاد می‌کند. طبق آمار سازمان ملل، بیش از ۱۰ میلیون زن و مرد در صنعت هوانوردی غیرنظامی مشغول به کار هستند. توسعه آینده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی می‌تواند کمک زیادی به ایجاد و حفظ دوستی و تفاهم بین ملت‌ها و مردم جهان کند.

منابع:

xinhuanet.com

sambadenglish.com

jagrantv.com

news۱۸.com

firstpost.com

publicnow.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *