رسانه اقتصاد ترابری ایران

بازرگانی و تجارت

جمعه, 12 آبان 1402
شهردار 2 هزار اتوبوس از چین سوغاتی آورد؛

موش آزمایشگاهی خودروهای چینی شده‌ایم!

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی بهار ترابر کیان با بیان اینکه خودروهای سواری و تجاری چینی را که به ایران وارد می‌شود، خود چینی‌ها سوار نمی‌شوند، گفت: «به همین دلیل ما به موش آزمایشگاهی چینی‌ها تبدیل شده‌ایم.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، چند سالی است خودروهای سواری یا تجاری چینی در خیابان‌ها جولان می‌دهند و به نظر می‌رسد با از سرگیری واردات خودرو، حضور آنها پررنگ‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد دولت برای این واردات بسیار مشتاق است اما باید نظر دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل هم درباره این خودروها پرسید.

شهردار تهران روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد: «۲ هزار دستگاه اتوبوس با مجوز دولت از چین وارد می‌شود.» علیرضا زاکانی افزود: «تامین مالی هزار دستگاه اتوبوس گازسوز ۱۸ متری، هزار دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار موتور برقی انجام شده است و باید به سمت دریافت مجوزهای داخل کشور برویم تا واردات آن انجام شود.»

این اظهارات شهردار تهران در حالی منتشر شد که برخی مالکان و رانندگان خودروهای تجاری چینی حکایت‌های مختلف نارضایتی‌های خود را از این خودروها روایت کردند و گفتند که در تامین قطعات و مصرف سوخت به مشکل برخورده‌اند. با این حال، باید دید این مشکلات و نارضایتی‌های ایجاد شده از چه چیزی ناشی است؟

واردات از چین منافع عده‌ای را تامین می‌کند

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی بهار ترابر کیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران درباره مشکلات ایجاد شده توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌های چینی وارداتی تصریح کرد: «این خودروها امنیت و مال مردم، محیط‌زیست و هوا را به خطر می‌اندازد اما به‌دلیل این‌که این واردات با منافع عده‌ای گره خورده است، هنوز انجام می‌شود.»

مجتبی بهاروند افزود: «باید دید چه موضوعی است که به‌جای واردات کامیون یا اتوبوس حتی کارکرده از کمپانی‌های برتر و مطرح جهانی، به واردات از چین روی آورده‌ایم که حتی خود چینی‌ها هم این خودروها را استفاده نمی‌کنند.»

او با اشاره به اینکه خود چین این نوع خودروها را برای مصرف داخلی از اروپا وارد می‌کند، تاکید کرد: «ما به‌عنوان دست‌اندرکاران متحیر مانده‌ایم که چرا چنین خودروهای بی‌کیفیتی وارد می‌شود.»

این فعال اقتصادی درباره این سیاست چین تاکید کرد: «چه خودروهای سواری چه خودروهای تجاری چینی که در ایران موجود است مورد مصرف خود چینی‌ها نیست، بنابراین باید بگویم که از این طریق ما به موش آزمایشگاهی چینی‌ها تبدیل شده‌ایم.»

تصمیم‌گیری سیاسی برای اقتصاد

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی بهار ترابر کیان درباره علت چنین سیاست وارداتی تصریح کرد: «متاسفانه چنین تصمیمی نتیجه ورود تصمیم‌گیری سیاسی در عرصه اقتصاد است. البته چین حتی تعهدات خود را نسبت به ایران انجام نمی‌دهد و هیچ‌گاه در هیچ طرحی به عهد خود وفا نکرده است؛ اما باز ایران اصرار دارد که خودروهای چینی وارد کند.»

بهاروند درباره بهترین سیاست برای واردات خاطرنشان کرد: «در جهان کیفیت مهم‌ترین شاخص برای واردات هر محصولی است. اکنون دنیا دنیای رقابت است و شرکت‌های بزرگ و مطرح در سطح دنیا بسیارند، پس باید در انتخاب این شرکت‌ها و استفاده از محصولاتشان اصل را بر کیفیت گذاشت».

او ادامه داد: «فارغ از بحث‌های سیاسی، کیفیت مهم‌ترین شاخص است. برای مثال چین و آمریکا با وجود تعارض‌های بسیار با همدیگر، چندین میلیارد دلار تجارت دوجانبه دارند؛ اما ایران در تصمیمات اقتصادی خود سیاست‌زده عمل می‌کند».

هدردهی ارز با واردات خودروهای بی‌کیفیت

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی بهار ترابر کیان درباره تاثیر واردات بر مصرف ارز تاکید کرد: «وقتی یک محصول باکیفیت وارد می‌شود طبیعتاً برای آن ارز مصرف می‌شود اما چندین سال عمر مفید دارد و می‌توان از آن استفاده کرد، مثلاً یک کامیون باکیفیت می‌تواند 10 سال عمر کند و از منظر کمتر کردن آلودگی هوا و عدم نیاز به تعمیر قطعات و بهینه شدن مصرف سوخت نیز می‌تواند مفید باشد‌. این شاخص‌ها باعث می‌شوند ارز زیادی هدر نرود و برای واردات کمتر هزینه شود.»

بهاروند درباره ارز مصرفی خودروهای کارکرده عنوان کرد: «اما هنگامی که یک خودروی بی‌کیفیت وارد می‌شود نخستین فاکتور این است که دو برابر یک ماشین باکیفیت ارز مصرف می‌کند، مثلاً تعویض مکرر قطعات باعث می‌شود ارز بیشتری هدر رود. همچنین خودروی بی‌کیفیت آلودگی هوا را بیشتر می‌کند و امنیت هم به خاطر می‌اندازد. نمونه بارز این ماجرا کامیون هوو بود که قاتل جاده‌های ما شد.»

او تصریح کرد: «این مشکلات به‌ویژه در زمینه مینی‌بوس و اتوبوس پررنگ‌تر است، زیرا برون‌شهری کار می‌کنند و در صورت واردات خودروی بی‌کیفیت با جان شهروندان بازی می‌شود.»

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی بهار ترابر کیان در پایان خاطرنشان کرد: «من به‌عنوان یک کارشناس حمل‌و‌نقل بر این نظرم که کامیون ولوو کارکرده حتی به کامیون صفر چینی شرف دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *