رسانه اقتصاد ترابری ایران

بیمه و مسائل حقوقی

جمعه, 8 دی 1402
معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرد:

معافیت حمل‌ونقل بار و مسافر از مالیات بر ارزش‌افزوده

بر اساس جزء 13 بند «ب» ماده 9 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، حمل‌ونقل اعم از بار، مسافر درون و برون‌شهری و بین‌الملل جاده‌ای، ریلی و دریایی و خدمات جانبی آن از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شده است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، بر اساس اعلام مهدی رعنایی، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، حمل‌ونقل اعم از بار، مسافر درون و برون‌شهری و بین‌الملل جاده‌ای، ریلی و دریایی و خدمات جانبی آن از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شده است.

به استناد جزء 13 بند «ب» ماده 9 قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین نص صریح دادنامه شماره 140231390001484820 مورخ 11/06/1402 هیئت تخصصی مالیاتی بانکی دیوان عدالت اداری (ابلاغی طی نامه شماره 11472/212/ ص مورخ 03/07/1402 ) «… هرگونه اعطای معافیت و یا مشوق مالیاتی باید بر اساس صراحت قانونی صورت پذیرد و در قانون ذکر شده (جزء 13 بند ب ماده 9 ) صرفاً ارائه خدمات حمل‌ونقل اعم از بار، مسافر درون و برون‌شهری و بین‌الملل جاده‌ای، ریلی و دریایی مشمول معافیت از ارزش‌افزوده شده و خدمات جانبی آنها مربوط به این امور مورد معافیت صریح واقع نگردیده است در حالی که مقنن در حال بیان حکم معافیت بوده است…». لذا معافیت جزء مزبور قابل تسری به خدمات جانبی حمل از جمله درآمد صدور بارنامه، فورواردری، تخلیه، بارگیری، توزیع، بسته‌بندی، قبض انبار و … نخواهد بود.

بر اساس این اظهار نظر، حمل‌ونقل هوایی و خدمات وابسته به آن مشمول قانون مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود و از پرداخت آن معاف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *