رسانه اقتصاد ترابری ایران

سازمان بنادر و دریانوردی

جمعه, 9 تیر 1402
با دستور معاون اول رئیس دولت؛

«محیط‌زیست» برای مکان‌‌یابی بندر بزرگ خلیج‌فارس فراخوانده شد

معاون اول رئیس دولت برای تعیین و اعلام مکان احداث بندر بزرگ خلیج‌فارس سه دستگاه و نهاد اعم از استانداری خوزستان، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نیرو را فراخواند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دستور داد تا مکان احداث بندر بزرگ خلیج‌فارس در استان خوزستان تا قبل از سفر با هماهنگی استانداری خوزستان، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نیرو با رعایت قوانین مرتبط با محیط زیستی تعیین تکلیف و اعلام شود.

در بخشی از نامه مخبر آمده است که در دومین سفر رئیس دولت به استان خوزستان و توافقات انجام‌شده در جلسه‌ای به تاریخ 29 فروردین مقرر شد که سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری سازمان برنامه‌وبودجه کشور و سایر دستگاه‌ها با رعایت قوانین و مقررات و از محل اعتبارات مصوب ملی نسبت به تعیین و اعلام مکان احداث بندر بزرگ خلیج‌فارس در استان خوزستان تا قبل از سفر با هماهنگی استانداری خوزستان سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت نیرو با رعایت قوانین مرتبط با محیط زیستی تعیین اقدام شود.

همچنین، در آن نامه گفته شده است که احداث بندر از محل منابع وزارت راه و شهرسازی (سازمان بنادر و دریانوردی) در سال‌های 1402 تا 1404 صورت خواهد گرفت.

گفتنی است؛ با توجه به دستور معاون اول رئیس دولت برای تعیین مکان احداث بندر بزرگ خلیج‌فارس تا قبل از سفر هیئت دولت به استان خوزستان، بیم آن می‌رود که همه ملاحظات محیط‌زیستی لحاظ نشود و مشکلی دیگر بر مشکلات این استان افزوده شود. به این ترتیب، امید می‌رود که کارشناسان خبره و آگاه در این حوزه بیش از آنکه وقت فوت و مهلت منقضی و مکان احداث این پروژه مشخص و مصوب شود، نظرات و توصیه‌های خود را برای این کار اعلام کنند تا دوباره زخمی جدید به پیکره کشور وارد نکنیم و با پروژه‌ای مواجه نشویم که فقط به‌خاطر اینکه تصویب شده و کلنگ خورده است، به اجرای آن مجبور باشیم یا نیمه‌کاره آن را رها کنیم و به دردی که بندر خواجه‌نفس در شمال کشور  به آن دچار شده است در استان خوزستان هم مبتلا شویم.

تعداد دیدگاه‌ها: 2

  1. بسیار موضوع مهمی است در صورت عدم احداث این بندربزرگ وبا توسعه بنادر فاو وام القصر دیگر هیچ سهمی از تجارت دریایی برای ایران عزیز متصور نیست

  2. درود بر دکتر بهروز آقائی (مدیر کل سابق بنادر استان خوزستان) که با درایت و آینده نگری و حساس نمودن آقایان سیاستگذار نسبت به ضرورت و فوریت اجرای این طرح مقدمات این طرح عظیم را فراهم کردند.
    هرچند که مدیران سازمان دریانوردی بدلیل سیاست زدگی و ترس، قصد دارند ایشان را با تمام شایستگی ، آینده نگری و دلسوزی حذف نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *