رسانه اقتصاد ترابری ایران

وزارت صنعت، معدن و تجارت

چهارشنبه, 8 آذر 1402
متروکه کردن کشنده‌های وارداتی روشی برای کسب درآمد دولت؛

مانع‌تراشی تازه برای ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودروهای تجاری عدم تصمیم‌گیری وزارت صمت را برای ارزش و کد ارزش کشنده‌ها و اعاده کالاهای متروکه در گمرک عمده‌ترین مشکلات مالکان برای ترخیص کامیون‌های وارداتی از گمرک دانست.

یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودروهای تجاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ترابران بابیان اینکه کامیون‌های وارداتی برای ترخیص از گمرک دچار مشکل شدند، اظهار کرد: «نه تنها از نظر متروکه شناخته شدن کالا مشکل پیش آمده بلکه دریافت کد ارزش نیز برای کامیون‌ها مقدور نبود.»

او افزود: «زیرا در درب خروج گمرک، کشنده‌ها را به دریافت کد ارزش ملزم کردند‏، اما چون وزارت صمت برای ارزش کالا تصمیم‌گیری نکرده بود تعداد زیادی از کشنده‌ها نتوانستند خارج شوند.»

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه برای دریافت کد ارزش 28 روز معطل ماندیم و همین موجب شد که کامیون‌ها متروکه شناخته شود، یادآور شد: «اکنون نیز باید برای ترخیص آنها 600 میلیون تومان پرداخت کرد.»

او با اشاره به سابقه متروکه شدن کشنده‌ها و اعتراض دادستانی کشور نسبت به آن گفت: «نگاه دادستانی به این کامیون‌ها شبیه کالاهایی چون برنج و لباس بود و احساس می‌کرد احتکار رخ داده است‏، اما باید گفته شود که کامیون قانون استهلاک دارد و وسیله‌ای برای امرار معاش است نه برای دلالی و اگر از گمرک بیرون بیاید بیشتر ارزش تولید می‌کند تا هنگامی که احتکار می‌شود».

عضو هیئت‌مدیره انجمن واردکنندگان خودروهای تجاری با بیان اینکه این سیاست یک روش کسب درآمد برای دولت است، اظهار کرد: «دولت بابت این متروکه شدن از هر کشنده حدود ۱۰۰ میلیون درآمد کسب کرد. یعنی دادستانی متروکه شدن را مطرح کرد و از آن سهم برداشت، گمرک ۸۰ میلیون تومان اخذ کرد. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم از مراکز اسقاط درآمد کسب کرد. در واقع دولت از گوشت و پوست و خون راننده‌های خریدار این کامیون‌ها  تغذیه کرد.»

فقط 15 درصد از مالکان موفق به ترخیص شدند

او  با بیان اینکه از ۵ هزار دستگاه کشنده فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ترخیص شدند، درباره سابقه ترخیص خودروها عنوان کرد: «خودروها با بند ث ماده 30 احکام دائمی کشور وارد ایران شدند و گروهی موفق به ترخیص از طریق استفاده از کارت هوشمند شدند؛ یعنی با این کارت هر 10 سال یک‌بار می‌توانستند بدون اسقاط خودروی جدید پلاک کنند‎؛ اما قانون جدید می‌گوید راننده باید گواهی اسقاط بگیرد. متاسفانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که متولی جدید اسقاط شده اعلام کرده این قانون در صورت نبود اسقاط است و مشکل اسقاط را به گردن شرکت‌ها انداخت.»

این فعال صنفی ادامه داد: «۱۲۰۰ دستگاه کامیون از طریق طرح هوشمند ترخیص شد، سفارش‌هایی که قبل از ۲۸ مرداد وارد گمرک شدند، باید ترخیص شوند و هرچند بعضی کامیون‌ها موفق به گذراندن این مراحل شدند اما بعد قانون جدید، دریافت کد ارزش مشکل‌زا شد.»

دولت حامی واردات از چین

این عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودروهای تجاری تاکید کرد که این کشنده‌های اروپایی کیفیت بسیار خوبی دارند،‌اما متاسفانه دولت به جای تولید و واردات صحیح در پی حمایت از کالاهای صادراتی از چین است.

این فعال صنفی کیفیت خودروهای وارداتی کارکرده را 100 درصد تایید و تصریح کرد: «برای کامیون ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد چیزی نیست و مثل ۲۰ هزار کیلومتر برای سواری است. کامیون برای این ساخته شده است که بتواند در ماه حدود ۵۰ هزار پیمایش کند.»

او درباره سیاست دولت در قبال تولید و واردات گفت: «کارکرد کامیون‌های اروپایی خیلی بهتر از چینی است اما دولت دنبال حمایت از واردات چین است نه حمایت از تولید داخلی هرچند که تولید در ایران ساختار درستی ندارد. ابزار به دست کارکنان غیرمتخصص داده‌اند و خودروی بی‌کیفیت تولید می‌کنند. نه شاسی نه موتور نه گیربکس نه اتاق ماشین را تولید نمی‌کنیم.»

این عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودروهای تجاری در پایان خاطرنشان کرد: «دولت حامی واردات از چین است و دنبال افزایش قدرت چین است نه تولید و تولیدکنندگان این حوزه صرفاً دلالانی هستند که فقط می‌خواهند برای خود کسب درآمد کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *