رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل ریلی

جمعه, 20 آبان 1401
برقی‌سازی خط اینچه‌برون- گرمسار چه شد؟

مأموریت دستیار رئیس‌جمهور روسیه برای راه‌آهن رشت-آستارا

دستیار رئیس‌جمهور روسیه در مذاکره با وزیر راه و شهرسازی کشورمان اعلام کرد: «بر اساس دستور رئیس‌جمهور روسیه برای اجرای خط آهن رشت-آستارا و برقی‌سازی خط اینچه‌برون- گرمسار و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل‌و‌نقلی به ایران سفر کرده است.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران به نقل از وزارت راه و شهرسازی،‌ رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان با ایگور لویتین دستیار رئیس‌جمهور روسیه درباره افزایش همکاری‌های حمل‌و‌نقلی و تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در حاشیه این دیدار با اعلام اینکه مذاکرات با هیئت روسی مذاکرات مناسب، طولانی و مثمرثمری بود، گفت: «درباره تکمیل خط آهن رشت-آستارا، طرف روسی طرح مالی این طرح را ارائه کرد و مقرر شد تا ما آن را بررسی کرده و نتیجه را اعلام کنیم و در مجموع مذاکرات بسیار مناسب بود.»

قاسمی توضیح داد: «‌اکنون یک روز در میان یک قطار روسی وارد  بندر شهیدرجایی می‌شود با این حال این امکان وجود دارد که در روز، پنج قطار روسی از سرخس وارد ایران شود که در این باره مذاکرات مفصلی انجام شده است.»

ایران برای همکار با روسیه ممنوعیتی ندارد

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در  این  دیدار با تاکید بر اینکه ایران برای همکاری با روسیه ممنوعیتی ندارد، گفت: ایران آمادگی دارد تا سطح روابط حمل‌ونقلی خود را با کشور روسیه به بالاترین سطح برساند.

او حمل‌ونقل ریلی را با توجه به ویژگی ارزان بودن، حمل‌ونقل انبوه و ایمنی  و حفظ محیط زیست از بهترین مدهای حمل ونقل برای افزایش قابل توجه ظرفیت های ترازیت برشمرد و خواستار استفاده از این بخش با اتصال روسیه به خطر ریلی کریدور شمال-جنوب شد.

گفتنی است؛ در مذاکرات دو جانبه هیئت‌های روسی و ایرانی که شامل معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه و معاونان وزیر راه و شهرسازی کشورمان بود با اشاره به بازدید بازرگانان روسی از بندرعباس و اعلام ظرفیت‌های بندری و عملیاتی بر افزایش همکاری‌های حمل‌ونقلی دو کشور تاکید  و مقرر شد تا کارگروهی تشکیل و موضوع مربوط به تکمیل خط آهن رشت-آستارا نهایی و عملیاتی شود.

تاکید بر سند حمل‌ونقلی باکو و اسناد کنفرانس وزرای حمل ونقل کشورهای آسیای مرکزی، موافقتنامه سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه و موافقتنامه دو جانبه ایران و روسیه، توجه جدی به مسیر ترانزیتی ایران در منطقه، افزایش حجم ترانزیت از برنامه 15 میلیون تنی به 50 میلیون تن و تبدیل ایران به هاب ترانزیت منطقه از موارد مطرح این  نشست دو جانبه بود.

طرح راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان‌وبلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

خط ریلی چابهار – سرخس به صورت یک خطه و برای جابه‌جایی کالا و مسافر در حال ساخت است. این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابه‌جایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش‌بینی شده است.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.

راه ‌آهن چابهار- زاهدان- میلک – سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب می‌شود تا دسترسی به معادن و بهره برداری از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری برای فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.

راه‌آهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می‌کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می‌کند.

توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه به‌ویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *