رسانه اقتصاد ترابری ایران

اسقاط

چهارشنبه, 14 دی 1401
بر اساس رأی دیوان عدالت اداری مصوب شد؛

لغو شرط اسقاط کامیون فرسوده در ازای واردات

بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، اطلاق شرط اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون به‌ازای هر یک دستگاه کامیون وارداتی و محدودیت ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون واردتی ابطال شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران،‌ حسین پارسایی،‌ مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نامه‌ای (تصویر یک) خطاب به احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از ابطال اطلاق شرط اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون به‌ازای هر یک دستگاه کامیون وارداتی و محدودیت ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون واردتی خبر و دستور داد که اقدام لازم برای اجرای این رأی انجام شود.

در بخشی از این نامه آمده است که حسب استدلال مندرج در رأی یاد شده، اطلاق ماده 4 آیین‌نامه اجرایی بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب 1 مهر 1397هیئت وزیران که بر اساس آن مقرر شده است: «واردات هر یک از دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از 25 سال گذشته باشد و با ظرفیت حداکثر 3 تن کمتر ز ظرفیت کامیون وارداتی می‌باشد.»  در فرضی که آن دسته از واردکنندگان کامیون را نیز که متمایل به استفاده از تخفیفات و تسهیلات گمرکی نیستند، ملزم به اسقاط یک کامیون به ازای هر کامیون وارداتی می‌باشند، خارج از حدود اختیار بوده و با بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال 1395 مغایرت دارد و تعیین این شرط نیز که کامیون اسقاطی باید حداکثر 3 تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی باشد، هم نسبت به گروه مزبور و هم نسبت به کسانی که می‌خواهند کامیون وارد کنند و از تخفیفات و تسهیلات گمرکی هم استفاده کنند، خارج از حدود اختیار و مغایر با بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور تشخیص داده شده است.

گفتنی است؛ نامه مدیرکل دفتر حقوقی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در تاریخ 13 دی‌ماه 1401 نوشته و صادر شده است.

 

تعداد دیدگاه‌ها: 3

  1. مثل بقیه ماده‌ها و لوایح اجرا نمی کنند امروز و فردا می کنند تا به فراموشی و آرشیو تاریخ سپرده شود اجرا نمی شود که نمی شود،

  2. همین امر موجب شده کامیون مدل پایین قیمت گزافی پیدا کنه و افرادی که تازه جرگه رانندگان پیوسته اند هیچ گاه نتونن حتی یک ماشین مدل پایین برای شروع بخرن

  3. فقط مرگ بر آمریکا بگین و صلوات بفرستین همه چی حله . ماشین دست دوم اورپا فقط یک آهن پاره هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *