رسانه اقتصاد ترابری ایران

حمل و نقل دریایی

یکشنبه, 29 بهمن 1402
زاویه نگاه تجاری باید از امنیتی به اقتصادی تغییر کند؛

لزوم متقاعدسازی دولت برای الحاق به FATF و پالرمو

عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه بخش خصوصی باید دولت را برای پیوستن به FATF و پالرمو متقاعد کند، تاکید کرد: «تا زمانی که به این کنوانسیون‌ها ملحق نشویم و به این چهارچوب‌ها پایبند نباشیم، عضویت در شانگهای و دیگر سازمان‌های بین‌المللی برایمان فایده‌ای ندارد.»

به گزارش پایگاه خبری ترابران، کامبیز اعتمادی، عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته یکی از مشکلات اصلی حوزه حمل‌ونقل را عدم پیوستن ایران به FATF و پالرمو عنوان کرد و از فعالان بخش خصوصی در این حوزه خواست با ارائه پیشنهاد، دولت و حاکمیت را برای پیوستن به این کنوانسیون‌ها متقاعد کنند.

او با ابراز گلایه از اینکه عادت کرده‌ایم برخی تجربیات را خودمان به دست بیاوریم، گفت: «این در حالی است که هر تئوری را نباید به هر قیمتی آزمایش کرد چراکه می‌تواند موجب از بین رفتن جامعه اقتصادی و اجتماعی شود. باید این واقعیت درک شود که همه مسائل ما با فاکتورهای اقتصادی گره بسیار نزدیک و سختی خورده است.»

اعتمادی با بیان اینکه همه با پوست‌واستخوان تحریم‌ها را لمس کرده‌ایم اما مسئله مهم‌تر عملکرد ما در برابر تحریم‌ها است‌، گفت: «بخشی از تحریم‌ها توسط فعالان اقتصادی و شرکت‌های خصوصی قابل رقیق شدن هست اما بخش مهمی از آن هم از کنترل فعالان اقتصادی و بخش خصوصی خارج است.»

عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در توضیح این مطلب با بیان اینکه ساده‌ترین فاکتور برای رقیق کردن تحریم‌ها و گذر از آنها ترغیب صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در ایران است، گفت «شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های بخش خصوصی که سرباز و پیاده‌نظام جنگ اقتصادی هستند، می‌توانند سرمایه‌گذار را با وعده‌هایی به سرمایه‌گذاری در کشور ترغیب کنیم اما بخش مهم‌تر این است که ارگان‌های بالادستی چقدر از ما و سرمایه‌گذار واقعی حمایت می‌کند.»

اعتمادی با تاکید بر اینکه کشوری که سرمایه‌گذاری منطقی و عملی در آن زیاد باشد هیچ وقت قابل تحریم نیست‌، زیرا همیشه اهرم اقتصادی و سود اقتصادی بر اهرم‌های سیاسی ارجح است، تصریح کرد: «ما در اقتصاد نه دوست داریم و نه دشمن؛ فقط سود مشترک داریم. پس اگر سرمایه‌گذاران واقعی را برای سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کنیم، می‌توانیم تحریم‌ها را تا حدی کم‌رنگ کنیم.»

او در ادامه بر لزوم پیوستن ایران به FATF و پالرمو تاکید کرد و گفت: «مسئله مهم بعدی پیوستن به کنوانسیون‌ها و سیستم‌های تجاری بین‌المللی است. ما فعالان بخش خصوصی باید نظام را وادار کنیم که به‌صورت معقول به FATF بپیوندد. باید بدانیم تا زمانی که به FATF نپیوندیم آمارهای ارائه شده فقط در حد اعدادی است که مطرح می‌شود.»

اعتمادی افزود: «ما شاهد الحاق ایران به بریکس و شانگهای بودیم ولی پرسش مهمی مطرح است که این عضویت چقدر فعال و واقعی بوده است؟ آیا عضویت در شانگهای بدون FATF امکان‌پذیر است؟ با تکیه بر این موضوع چه میزان محموله توانسته‌ایم جابه‌جا کنیم؟ همین مسئله درباره اوراسیا و بریکس هم حکم می‌کند.»

عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه ما به عنوان بخش خصوصی و کسانی که در اقتصاد آزاد در حال جنگ هستیم باید به دولت بقبولانیم و برایشان تشریح کنیم که باید به FATF و پالرمو ملحق شویم، تاکید کرد: «تا زمانی که به این کنوانسیون‌ها ملحق نشویم و به این چهارچوب‌ها پایبند نباشیم، عضویت در شانگهای و… فایده‌ای ندارد. عدم الحاق به FATF یعنی آنها حاضر به همکاری با ایران نخواهند بود و همچنین کسانی که حاضر به تجارت با ایران می‌شوند با مشکل جابه‌جایی پول روبه‌رو خواهند شد.»

سیستم‌های سنتی باید به‌روز شوند

او اضافه کرد: «باید یاد بگیریم که اقتصاد یک موجود زنده است و به‌صورت دستوری در چهارچوب باورهای سیاسی نمی‌گنجد. نمی‌توان بازار را کنترل کرد. مثال ساده که هر روز هم با آن درگیر هستیم کنترل نرخ ارز است. ممکن است با مسکن‌های خبری بتوان برای مدتی قیمت ارز را کنترل کرد اما مشخص است کنترل آن غیرممکن است و بازار راه خود را می‌رود.»

اعتمادی در همین حال یادآور شد: «باید یاد بگیریم که دنیا عوض شده و باید سیستم‌های سنتی خود را به‌روز کنیم. در سال‌های ۵۰ اصلاً بحث کانتینر مطرح نبود اما پس از آن ما مجبور شدیم خودمان را با حمل کانتینری تطبیق دهیم.»

او در پایان خطاب به فعالان بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد: «باید پیشنهاد تغییر نگاه تجاری از زاویه امنیتی به اقتصادی محض و ملحق شدن به FATF و پالرمو را به دولت ارائه دهیم و به جد پیگیر باشیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *