رسانه اقتصاد ترابری ایران

دولت

یکشنبه, 15 مرداد 1402
پس از تصویب هیئت‌ وزیران صورت گرفت؛

لایحه بیمه اجباری شناورهای مسافری روی میز مجلس

رئیس ‌دولت لایحه بیمه اجباری شناورهای مسافری را پس از تصویب هیئت‌وزیران برای انجام تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، لایحه بیمه اجباری شناورهای مسافری را که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیئت‌وزیران به تصویب رسید بود، برای انجام تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد.

در بخشی از این لایجه آمده است که با توجه به افزایش چشمگیر تعداد شناورهای مسافری با ظرفیت‌های 50 تا 300 نفره و احتمال وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی برای آنها و همچنین با توجه به خلأ قانونی در زمینه الزام شناورهای یادشده به بیمه کردن خود در برابر خسارات بدنی و مالی وارده به مسافران و سایر سرنشینان در اثر حوادث احتمالی این لایحه در چهار ماده به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیات وزیران تصویب شده است.

در ماده نخست این لایجه آمده است که متصدی حمل کشتی یا شناور مسافری یا تفریحی مشمول ماده (28) قانون دریایی ایران مصوب 1343 که مورد استفاده انتفاعی قرار می‌گیرد، مکلف است مسئولیت خود را در قبال خسارات بدنی و مالی وارده به مسافران و سایر سرنشینان نزد شرکت بیمه‌گری که مجوز فعالیت در رسته مربوط بیمه‌گری را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده باشد، بیمه کند.

بر اساس ماده دوم لایحه مذکور، حداقل مبلغ بیمه در مورد خسارت بدنی معادل حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام و حداقل مبلغ در مورد خسارت مالی معادل 2.5 درصد تعهدات بدنی است.

در ماده سوم لایجه نامبرده نیز گفته شده است که شرایط عمومی بیمه موضوع این قانون ظرف شش ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت راه و شهرسازی سازمان بنادر و (دریانوردی تهیه می شود و به پیشنهاد بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد.

گفتنی است؛ سازمان بنادر و دریانوردی نیز موظف است از فعالیت و بهره‌برداری شناور فاقد بیمه‌نامه معتبر موضوع این قانون جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *