رسانه اقتصاد ترابری ایران

شنبه, 4 تیر 1401

فاکتورهای «رفاه دریانوردان» چیست؟

از آنجایی که بهبود مستمر شرایط کار و زندگی در کشتی و جهت‌گیری صحیح برای آن، نیازمند شناسایی عناصر کلیدی رفاه دریانوردان است، safetyforsea از کارشناسان خواسته‌ است تا هر کدام 3 عنصر مهم را در بهبود رفاه دریانوردان و خدمه در کشتی ارائه دهند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، به مناسبت روز جهانی دریانورد امسال در 25 ژوئن، safetyforsea به بررسی وضعیت دریانوردانی پرداخته است که در حال حاضر به دلیل بیماری همه‌گیر با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو هستند. همانطور که تاکنون، ذینفعان صنعت قدرت همکاری را ثابت کرده‌اند و بسیاری از ابتکارات رفاهی قابل توجه ارائه شده است؛ ‌اکنون آنها در این زمینه، از کارشناسان خواسته‌اند تا درباره بهبود رفاه دریانوردان پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

با این حال، برای بهبود مستمر شرایط کار و زندگی در کشتی و در پیش گرفتن جهت گیری صحیح، ابتدا شناسایی عناصر کلیدی رفاه دریانوردان مهم است، بنابراین از کارشناسان خواسته‌ایم تا هر کدام 3 عنصر کهم را در بهبود رفاه دریانوردان و خدمه در کشتی ارائه دهند.

جدایی، حبس و تنهایی، چالش‌های مهم دریانوردان

کارلین لیدن واکر، سفیر دریایی حسن نیت IMOو عضو انجمن حفاظت از محیط زیست دریایی آمریکای شمالی با بیان اینکه من به‌عنوان یک مسافر یا نماینده یک شرکت نه به‌عنوان یک دریانورد ماهر کشتیرانی کرده‌ام‏ گفت: «احترام من برای دریانوردان بسیار زیاد است، زیرا آنها با چالش‌هایی مانند جدایی، حبس و تنهایی روبه‌رو هستند. من تعهد آنها را به ایفای نقش‌های بسیار مهم خود با عزت، به‌صورت حرفه‌ای و با سربلندی تحسین می‌کنم؛ بنابراین لازم است که فقط تصور کنم که چه چیزی در کشتی لازم است تا بتوانم وظایفم را تا بالاترین سطح خود انجام دهم.»

او افزود: «یک دریانورد باید احساس امنیت داشته باشد و بداند که کشتی به ایمن‌ترین شکل ممکن توسط متخصصانی که به همان اندازه متعهد به بالاترین سطوح شایستگی هستند،‌ نگهداری و مدیریت می‌شود که نشان از اهمیت مالک کشتی نسبت به دریانورد دارد. همچنین یک دریانورد به اینترنت نیاز مبرم دارد. علاوه بر آن او باید احساس کند که شغلش تا چه اندازه ای مهم است زیرا بیش از 90 درصد کالاها و انرژی جهان را او تحویل می‌دهد.»

تامین رفاه دریانوردان با دور بودن آنها از آزار و اذیت

کاپیتان جان لوید، مدیر اجرایی مؤسسه دریایی RD MBA FNI نیز با اشاره به اینکه دریانوردان اغلب به‌عنوان افرادی مقاوم و سخت‌کوش در مواجهه با ناملایمات و دوره‌های طولانی جدایی از دوستان و خانواده شناخته می‌شوند‏، گفت: «هر دریانوردی سزاوار این است که با او با احترام رفتار شود. اطمینان حاصل کنید که حقوق به موقع و با نرخ توافق شده برای استخدام دریافت می‌شود و بازگشت به وطن به‌موقع و سریع دارند. همه برنامه‌هایی برای انجام دادن دارند و فراهم کردن امکان بازگشت به وطن در پایان یک طول سفر توافق شده جنبه مهمی از زندگی در دریا است. رفاه دریانوردان تنها زمانی می‌تواند وجود داشته باشد که آنها از آزار و اذیت رها باشند. این به رهبری و فرهنگ موجود در کشتی بستگی دارد و باید توسط هر یک از اعضای خدمه تقویت شود.»

اهمیت ارتقای سطح آموزش دریایی

سوفیا بولارد، مدیر برنامه سلامت خدمه نیز اذعان کرد که خواب و استراحت کافی به بدن ما امکان ترمیم و به مغز ما برای تثبیت خاطرات و پردازش کمک می‌کند. تغذیه سالم، ورزش، یک رژیم غذایی متعادل و BMI سالم کلید حفظ سلامتی است. خدمه Fit کمتر احتمال دارد که در کشتی دچار آسیب شوند. حمل وزن اضافی باعث فشار روی سیستم می‌شود و ممکن است منجر به بیماری‌های جدی شود.

سایمون گرینج، مدیر اجرایی ISWAN نیز گفت: «اعزام دریانوردان به مرخصی ساحلی، دسترسی آنان به امکانات رفاهی بنادر و ایجاد امکانات مناسب در کشتی از نیاز‌های اولیه دریانوردان در کشتی محسوب می‌شود بالاخره دسترسی به پشتیبانی مناسب در صورت نیاز کلید رفاه خدمه و کشتی‌ها است که باید در داخل کشتی و خشکی مدیریت شود.»

افسر ارشد عملیات WellAtSea نیز دسترسی دریانوردان به اینترنت و ارتقای سطح آموزش دریایی را مهم شمرد و گفت: «ما بر این باوریم که رفاه پایدار در کشتی همواره با توجه به نیاز‌های روزمره، ارتباطات مداوم، ترویج آموزش نیروی ا‌نسانی و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌هایی است که از طریق خشکی به آنان منتقل می‌شود.»

رفاه دریانوردان در گرو انتقال مشکلات کشتی به خشکی

کاپیتان هاری سوبرامانیام رئیس منطقه‌ای روابط تجاری باشگاه مالکان کشتی نیز تصریح کرد: «نیروی انسانی که در ساحل به سر می‌برد می‌تواند به‌عنوان یک پشتیبان برای دریانوردان محسوب شود تا آنان بتوانند از رفاه نسبی برخوردار شوند.»

یوهانا کارلستروم، مدیر اجرایی پیشگیری از خسارت ALANDIA از اهمیت همکاری مناسب مدیران ارشد هم در کشتی و هم در ساحل سخن راند و گفت: «آموزش رهبری و فرآیندهای خوب استخدام برای ایجاد محیط کاری مناسب بسیار مهم است.همچنین خدمه باید بتوانند تخلفات را گزارش کنند و به‌راحتی پیشنهاداتی برای بهبود ارائه دهند. در نهایت، عنصر نهایی این است که اطمینان حاصل شود که رفاه در کل شرکت اولویت اصلی است، به طوری که تاکید بر رفاه به کشتی منتقل شده و در کشتی پشتیبانی می‌شود.»

تیم اسپرینگت، مدیر حقوقی اتاق کشتیرانی بریتانیا نیز امنیت و رفاه دریانوردان را در گرو انتقال مشکلات و مسائل کشتی بدون وقفه به خشکی دانست.

دریا با جامعه دریانوردان عجین شده است

ندرو استفنز، مدیر اجرایی ابتکار حمل‌و‌نقل پایدار خاطرنشان کرد: «کار در دریا به یک دریانورد بستگی ندارد بلکه با جامعه دریانوردان عجین شده و آنها باید از احترام و رفتار مناسب برخوردار باشند.»

بن بیلیمدیر، مدیر مشارکت منطقه‌ای مأموریت دریانوردان تصریح کرد: «خوشبختانه رفاه دریانوردان در طول سال‌های کووید نسبت به زمان‌های دیگر به رسمیت شناخته شد و باید تداوم داشته باشد ما باید به منظور سلامت روان آنان و رفاه بیشتر کار‌های زیادی صورت دهیم آنان باید به خوبی به مرخصی ساحلی دسترسی داشته و دستمزد آنان با کاری که انجام می‌دهند مطابقت داشته باشد.»

دکتر ماریا کاررا، معاون پژوهشی دانشگاه جهانی دریانوردی (WMU) نیز بهبود رفاه، بالا بردن مهارت دریانوردان و ارتقای فرهنگ کاری را با استفاده از تجربیات دریانوردان مهم دانست و افزود: «رفاه دریانوردان باید در محیطی عاری از هر نوع اذیت و آزار بدون آنکه سلامت جسمی و روانی دریانورد به خطر بیفتد، حفظ شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *