رسانه اقتصاد ترابری ایران

صنایع قطعه‌سازی

پنجشنبه, 30 شهریور 1402
افزایش مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازی‌ها؛

دومینوی تعطیلی صنایع به قطعه‌سازان رسید

به‌دنبال افزایش مطالبات معوق قطعه‌سازان از خودروسازی‌ها، انجمن‌های تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور و همچنین انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی نسبت به توقف تولید قطعه‌سازی کشور هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، دو انجمن «تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور» و «سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی» در نامه‌ای به مدیران‌عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، ضمن اظهار نگرانی از پرداخت نکردن به‌موقع و افزایش مطالبات معوق قطعه‌سازان، درباره توقف تولید قطعه‌سازی کشور هشدار دادند و اعلام کردند که این معضل زنجیره تامین را با چالش جدی مواجه کرده است، به‌گونه‌ای که خطر تعطیلی و وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت قطعه‌سازی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

در بخشی از این نامه گفته شده است که سیاست‌گذاری‌های غلط چند سال اخیر و تشتت نظارت مسئولان و نهادهای مختلف به‌ویژه قیمت‌گذاری دستوری خودرو، علاوه بر تحمیل زیان‌های انباشته به دو خودروساز، بحران نقدینگی کم‌سابقه‌ای را بر کل زنجیره تامین و تولیدکنندگان خودرویی کشور حاکم کرده است، اما حقیقت آن است که بار اصلی این بحران بر دوش زنجیره تامین خودروسازی قرار گرفته و حجم مطالبات به میزان غیرقابل تحملی رسیده است.

دو انجمن نامبرده در این نامه یادآور شده‌اند که زنجیره تامین خودروسازی و قطعه‌سازان همه توان خود را برای تامین نقدینگی و تحویل به‌موقع قطعات و ملزومات مصروف داشته اما در حال حاضر شاهد ناتوانی بازپرداخت تعهدات بلندمدت خودروساز در تأدیه دیون حال شده نزدیک بانک‌ها هستیم.

هرچند این دو انجمن بارها مشکلات و هشدارهای لازم را در مذاکرات مکتوب و حضوری به خودروسازان، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، نمایندگان مجلس و سایر مجموعه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور منعکس کرده‌اند اما نه‌تنها نتیجه مثبتی حاصل نشده بلکه اوضاع وخیم‌تر هم شده است.

در پایان این دو انجمن از مدیران ارشد دو بنگاه خودروسازی بزرگ کشور خواستار تدابیر عاجل به‌منظور جلوگیری از بروز فاجعه و ایراد خسارت‌های غیرقابل جبران برای خودروسازی و زنجیره تامین این صنعت شده است.

تعداد دیدگاه‌ها: 1

  1. آیا نگرانی از افزایش مطالبات معوق ، شامل قطعه سازانی که سهامداران دو خودرو ساز بزرگ دولتی هستند ( سهام تودلی) هم میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *