رسانه اقتصاد ترابری ایران

دولت

شنبه, 16 دی 1402
آیین‌‌نامه‌ شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی تصویب شد؛

دردسر جدید برای دارندگان خودروهای قدیمی به بهانه صیانت

هیئت‌وزیران آیین‌نامه‌ای برای شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی مصوب کرده که کار را برای دارندگان خودروهای قدیمی و تاریخی سخت خواهد کرد. بر اساس این آیین‌نامه، کارگروهی برای شناسایی خودروهای تاریخی تعیین شده که مجموعه‌داران خودروهای قدیمی باید برای فعالیت از آنان مجوز بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، هیئت وزیران در جلسه ۶ دی ماه به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی را تصویب کرد.

بر اساس ماده ۲ این آیین‌نامه برای شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آنها، کارگروهی با حضور نمایندگان‌ تام‌الاختیار بالاترین مقام وزارت (رئیس)، وزارت صمت، سازمان محیط‌زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتورسواری و اتوموبیل‌رانی)، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (پلیس راهنمایی و رانندگی)، کانون جهانگردی و اتوموبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود که دبیرخانه آن در وزارت میراث فرهنگی خواهد بود.

شناسایی، تشخیص، دسته‌بندی و معرفی وسیله‌های نقلیه تاریخی به مراکز مرتبط برای صیانت از آنها با رعایت حفظ سرمایه مجموعه‌داران، تهیه فهرست وسیله‌های نقلیه تاریخی جهت صدور شناسنامه تاریخی توسط وزارت و همچنین تایید ضوابط و شاخص‌های شناسایی و دستورالعمل اجرایی، کارگروه‌های کارشناسی و سربرگ‌های موردنیاز به‌منظور دسته‌بندی وسیله‌های نقلیه تاریخی جهت ثبت در شناسنامه تاریخی خودرو جزء وظایف این کارگروه خواهد بود.

این آیین‌نامه تاکید کرده که فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای وسیله‌های نقلیه تاریخی پس از احراز اصالت و مالکیت حداکثر ظرف ۱۰ روز شناسنامه مالکیت و پلاک تاریخی را طراحی و صادر کند.

همچنین دستگاه‌های متولی از رده خارج کردن وسیله‌های نقلیه، مجاز به از رده خارج کردن خودروهای تاریخی که حسب اعلام کارگروه، تاریخی محسوب می‌شوند، نیستند.

علاوه بر این خروج وسیله‌های نقلیه تاریخی از کشور پس از تایید کارگروه صرفا با اخذ مجوز از وزارت و با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان‌پذیر خواهد بود.

در یکی از ماده‌های آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی برای مجموعه‌داران تعیین‌تکلیف شده و آنان را به اخذ مجوز از کارگروه تعیین شده مجبور کرده است. در این ماده آمده است: هرگونه فعالیت در زمینه مجموعه‌داری و تاسیس موزه تخصصی وسیله‌های نقلیه تاریخحی منوط به اخذ مجوز از کارگروه است.

همچنین کسانی که قبل از لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه فعالیت می‌کردند، موظفند ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌‌الاجرا شدن آن فعالیت خود را با مفاد این آیین‌‌نامه منطبق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *