رسانه اقتصاد ترابری ایران

پنجشنبه, 25 فروردین 1401

جهش نرخ اجاره نفتکش‌ها در روسیه و اوکراین

نرخ اجاره تانکر‌های نفتی که نفت را از بنادر بالتیک روسیه جابه‌جا می‌کنند روز به روز در حال افزایش است به گونه‌ای که در تاریخ ۱۳ آوریل این نرخ به ۳۵۰ هزار دلار در روز رسید.
به گزارش پایگاه خبری ترابران، اجاره نفتکش‌ها در حالی افزایش می‌یابد که روسیه به خاطر شرایط جنگی تخفیف‌های لازم را برای محموله‌های نفتی قائل می‌شود.
در حال حاضر هزینه اجاره یک نفتکش از بنادر روسیه به اروپا بیش از ۳۴۸ هزار دلار در روز است که بر اساس شاخص‌ها و داده‌های طراحی بالتیک در لندن بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ تا کنون است.
به گفته کارشناسان نرخ محموله‌های نفتی ارسالی از روسیه از ابتدای جنگ تا‌کنون افزایش یافته و اگرچه مالکان از معامله با مشتریان روسی خودداری می‌کنند، اما دلالان نفتی همچنان برای جابه‌جایی نفت از روسیه به سایر نقاط جهان تلاش می‌کنند
بر اساس گزارش مانا، شرکت‌های بیمه لندن اخیرا با افزایش حق بیمه در محدوده آب‌های روسیه نقش مهمی در افزایش نرخ اجاره اضافی نفکش‌ها دارند، زیرا بالا رفتن نرخ بیمه به افزایش هزینه‌های اضافی دامن می‌زند.
گفته می‌شود برخی از کشتی‌هایی که وارد محدوده دریای سیاه می‌شوند فاقد گواهینامه بیمه بودند، اما کارگزاران بیمه‌ای با افزایش حق بیمه نسبت به پوشش بیمه‌ای آنها با دور زدن تحریم‌ها اقدام می‌کنند این در حالی است که برخی از آن‌ها بیمه کردن کشتی‌های روسی را تحریم کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *